Gå til innhold

Passer minne med hovedkortet og CPU?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny PC nå, men det begynner å bli en stund siden sist. Finner ut at det er en hel jungel av forskjellige typer minne og CPU.

Jeg har laget en handle liste som man finner her:

Link

Det jeg lurer på er om det er må være samme bus-hastighet på CPU og minne. I så fall hva må jeg velge av minne for å passe med CPU'en? Passer for eksempel PC8500 med hovedkortet og CPU'en jeg har valgt? Jeg har ikke tenkt å overklokke maskinen.

Er det forøvrig noe kommentarer til komponentene jeg har valgt, er det bare å slå løs :)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har tenkt å overklokke så holder grei PC6400 minne lenge.

Ville også sterkt vurdert et annet hovedkort medmindre du er helt sikker på du skal kjøre SLI (to Nvidia skjermkort samtidig) - hva som helst med Intel chipset er et mye bedre valg.

Ville vurdert en dualcore - f,eks E8400 cpu istedet,, medmindre du skal drive mye med tung videordigering o.l

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har tenkt å overklokke så holder grei PC6400 minne lenge.

Ville også sterkt vurdert et annet hovedkort medmindre du er helt sikker på du skal kjøre SLI (to Nvidia skjermkort samtidig) - hva som helst med Intel chipset er et mye bedre valg.

Ville vurdert en dualcore - f,eks E8400 cpu istedet,, medmindre du skal drive mye med tung videordigering o.l

Kanskje jeg skal vurdere en dualcore i stedet, driver egentlig ikke så mye med videoredigeringer :)

Hvorfor er intel chipset bedre? Har hørt at nvidia sine er veldig bra.

Lenke til kommentar

Nvidias chipset er klart dårligere enn Intel på alle måter - den eneste grunnen til at de eksisterer er at det er den eneste måten å kjøre SLI desverre. Stort sett de eneste som anbefaler dem betingelsesløst er de som har et selv og ikke har særlig erfaring med annet - og en stadig mindre flokk med fanboys da.

Men skal man kjøre SLI har man ikke noe valg, men da er det andre kort en MSI jeg ville valgt iallefall.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

FY!

å velge et nvidia hovedkort fortjener en stor FY! du får mye bedre hovedkort til 1/3 av prisen hvis du velger et med Intel-chip på seg. F.eks hva som helst i P35-serien er myyyye bedre enn det du valgte. SLI? Kjøp heller ett stk bedre skjermkort enn 2stk dårlige. Da slipper du sli og nvidia hovedkort og roten til alt ondt her i verden.

Må forøvrig rose gigabyte sitt p35--ds3r-hovedkort. Fantastisk bra, og koster under 700kr.

PS: og du sparer masse penger som regel på ikke å velge Komplott.no. Kjøp tastatur på Amentio og du sparer 300kr alene =)

Endret av newman221
Lenke til kommentar
FY!

å velge et nvidia hovedkort fortjener en stor FY! du får mye bedre hovedkort til 1/3 av prisen hvis du velger et med Intel-chip på seg. F.eks hva som helst i P35-serien er myyyye bedre enn det du valgte. SLI? Kjøp heller ett stk bedre skjermkort enn 2stk dårlige. Da slipper du sli og nvidia hovedkort og roten til alt ondt her i verden.

Må forøvrig rose gigabyte sitt p35--ds3r-hovedkort. Fantastisk bra, og koster under 700kr.

PS: og du sparer masse penger som regel på ikke å velge Komplott.no. Kjøp tastatur på Amentio og du sparer 300kr alene =)

Jeg har ikke tenkt å kjøre SLI, siden jeg ikke kommer til å spille så mye. Tror jeg kommer til å ta anbefalingen og gå for en intel chipset i stedet :)

Men ser at det er endel å velge imellom: P35, P45, X38.

Er det noe særlig grunn til å velge den ene framfor den andre? Fra mitt synspunkt gjør det ikke noe om jeg betaler litt mer for et hovedkort, slik at jeg slipper å måtte kjøpe eksterne kort senere, som f.eks raid eller esata kontrollere. Vet ikke om jeg kommer til å bruke det, men greit at alternativet er der :)

Lenke til kommentar

Nå går det veldig fint å spille uten sli da, man MÅ ikke ha to skjermkort - selv om mange later til å tro det - de fleste greier seg lenge og er bedre tjent med ett.

Kjøp deg ett greit Gigayte, Abit eller Asus P45 kort med to pcie x16 porter så du iallefall har mulighet for Crossfire senere.

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt... hva er egentlige den daarlige siden ved nforce? Det er kun blitt sagt at nforce er daarligere enn intel chipset uten noe argumentasjon.

Er det noe positivt med nforce uteneom at man kan kjOre SLI?

Lenke til kommentar

Nforce hovedkort er ofte buggete og svært kresne på annen hardware du måtte ha, de har fryktelig "kilne" minnekontrollere, de har som oftest såkalte FSB holes (hvis du klokker er et visst område i fsb helt "dødt"), generelt mye vanskeligere å klokke - krever mye mer av brukeren, blue screens/BSOD er noe mange nforce eiere tror er normalt en gang i blant eller oftere, nforce drivere er ikke av samme klasse som Intels. Og de er VARME!!! De har også en tendens til ta kvelden oftere enn Intelbaserte kort. Og ikke minst, de er ALTFOR DYRE! Et Intel P35 kort til 500 kroner er et mye mer gjennomført kort enn ett Nforce 780i til nærmere 2000 kroner.

790i er unntaket, men det har sine egne problemer og er rådyrt + støtter bare ddr3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...