Gå til innhold

Hva synes dere om indoktrinering av småbarn i foreldrenes religion.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med "elementer" mener jeg f.eks hvordan det påvirker et menneske å bli oppdratt til f.eks å fokusere på seg selv og sine personlige ønsker fremfor samfunnets eller familiens (individualistisk) eller det å se seg selv først og fremst som en del av en gruppe og handle utfra det (kollektivisme). Begge disse måter å oppdra et menneske på fører til konsekvenser, så er det opp til hver enkelt om man anser disse som positive eller negative og hva man setter høyest.

Lenke til kommentar

Tja, hvem vet om det er gunstig for menneskeheten å vite sannheten om universets og livets opprinnelse? Men uansett, når mennesker som synes dette er viktig krasjer sammen med mennesker som forsøker å fremstille sine spekulative, subjektivistiske «sannheter» som objektive sannheter, vil det oppstå gnisninger — mildt sagt. Dessverre funker et samfunn svært dårlig, på de felter hvor man har all grunn til å tro det finnes fasitsvar, dersom alle subjektive oppfatninger, spekulasjoner og gjetninger tillegges lik myndighet som fasiten. Selve prinsippet bak vitenskap er det som har bidratt med så godt som alt av fremgang for menneskeheten, bidratt til vesentlig økt levestandard, levealder, komfort og whatnot. Dersom man tillater spekulasjonene uten reaksjoner, får de rotfeste.

Da blir det slik:

DarkAges.gif

Lenke til kommentar
Da blir det slik:

DarkAges.gif

Som jeg har sagt før, hadde det ikke vært for den pesky religionen kunne vi ha landet på månen allerede på 1700 tallet. Muligens før også. Så religion er i sannhet "satans" verk! :)

Der har du det, farger på hvitt! :)

Lenke til kommentar
Som sagt: Det får bli opp til hver enkelt hva man vil tro på, og hvilket livssyn man vil ha, og dermed også hvilket livssyn man vil føre videre til sine barn.

Og det er det også :) Og DET er ihvertfall ikke kristendommens skyld, det er HELT sikkert! En trenger bare en titt på grafen over for å se hva slags hemsko religon er for mennesker for å forstå hvorfor vi faktisk forlater den! Noen som sa mørkemenn? For det er det religion lever av, mørkemenn som forteller deg at du havner der og der hvis du ikke tror for så i neste øyeblikk fortelle deg at du vil leve evig hvis du bare tror.... på en kar som aldri har eksistert! Gud har ihvertfall ikke frem til i dag eksistert, det er helt sikkert! Det er ikke funnet noe som indikerer det, så hvorfor i all verden føre dette videre til sine barn? Utrolig fordummende! Men det er min mening om det. :)

Lenke til kommentar
Hehe, dere er like ivrige etter å misjonere deres motstand mot kristendommen som de ivrigste kristne forumpostere jeg har sett, som ikke klarer å la vær sjanse gå fra seg til å spre det glade budskap. ;)

Takk! Deilig å høre at vi klarer å gå folk som har to tusen år med trening bak seg i næringen :)

Det som bekymrer meg er at vi til nå ikke har klart å omvende flere enn de har, altså ingen! Så vi må trene hardere gutter og jenter! Vi må vise dem beviser på at ting faktisk har naturlige årsaker og ikke la dem få bassere tren sin på det de tror på i dag, som bare er gamle myter og antagelser! Dere hørte dama? Vi er snart i mål dere!

:)

Dæven, da lykkes vi jo i NOE, ikke sant? Vi kan snart ta en bachelor i ateisme dere! he he.

Endret av RWS
Lenke til kommentar
_Zeke - da regner jeg med at du ikke hadde reagert noe særlig hvis din datter frivillig konverterte til en islamretning hvor hun ble underlagt ektemannen og gikk med hijab? Siden man fint kan sette spørsmålstegn ved verdisynet du ville lært dine barn.

Han trenger ikke like det, men hele poenget her (iallfall for min del) er å la være å utnytte en biologisk/psykologisk sårbarhet hos barn for å få dem til tro det samme som deg. Det er uærlig spill.

Nettop. Poenget er jo at h*n skal kunne velge det h*n vil, og at jeg ikke skal ta det valget for h*n.

Så jeg kan fortsatt reagere, men det er langt bedre enn alternativet hvor for eksempel min datter går glipp av mannen i sitt liv pga. religionsforskjeller hvor jeg er medskyldig.

Lenke til kommentar
Jeg synes fortsatt det er svært nært indoktrinering når man ikke klarer å se utenfor ens eget livssyn på den måten.

Men nå har vi gjentatt oss selv flere ganger og jeg tror ikke vi kommer noe særlig videre i denne debatten. :)

Da syntes du feil. Jeg vet du ikke liker den arrogante holdningen som jeg bruker mot deg nå for andre gang, men hver eneste definisjon og utdypelse av indoktrinering på alle språk jeg har sjekket taler imot din mening. Det logiske da er at du enten har missforstått ordet eller at du nekter å gi deg fordi du nekter å godta at vi har rett, og at å la vær å dytte dine barnmot et spesielt livssyn ikke er indoktrinering, og kan knapt kalles en verdi for de hypotetiske foreldrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...