Gå til innhold

Hva synes dere om indoktrinering av småbarn i foreldrenes religion.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes fortsatt det er svært nært indoktrinering når man ikke klarer å se utenfor ens eget livssyn på den måten.

Men nå har vi gjentatt oss selv flere ganger og jeg tror ikke vi kommer noe særlig videre i denne debatten. :)

Lenke til kommentar
_Zeke - da regner jeg med at du ikke hadde reagert noe særlig hvis din datter frivillig konverterte til en islamretning hvor hun ble underlagt ektemannen og gikk med hijab? Siden man fint kan sette spørsmålstegn ved verdisynet du ville lært dine barn.

Det er en forskjell fra hva han liker/ikke liker til å oppdra ungene til å tenke selv, er det ikke? Regner med at du også klarer å se dette?

Men for å svare deg på spørsmålet fra mitt eget ståsted:

Hvis en av guttene mine konverterte til islam på grunn av kjærlighet til ei muslimsk dame ville jeg nok ha satt meg ned å snakket med ham ja... for å være sikker på at han faktisk hadde tenkt i mellom dette og at dette ikke bare var en kjærlighets/forelskelse greie. Kjærlighet/forelskelse gjør som kjent en person blind for både feil og mangler, enten det er kjærlighet/forelskelse til en person eller kjærlighet/forelskelse til jesus og jeg ville selvfølgelig ha sjekket at det ikke var dette han "led" av først og forsikret meg om at han hadde tenkt skikkelig over valget sitt. Men jeg hadde IKKE, om jeg så var i mot det aldri så mye, nektet ham å gjøre det. Det er hans liv, men jeg ville nok ha snakket med ham om dette først, ja.. :) . Om ikke for noe annet enn at jeg kunne hovert når det gikk på trynet... :p neida, selvfølgelig ikke!

Lenke til kommentar
Jeg synes fortsatt det er svært nært indoktrinering når man ikke klarer å se utenfor ens eget livssyn på den måten.

Men nå har vi gjentatt oss selv flere ganger og jeg tror ikke vi kommer noe særlig videre i denne debatten. :)

Og jeg siterer meg selv:

Det jeg lurer på er ditt argument for å sidestille en metafysisk oppfatning basert på rene spekulasjoner fremstilt som sannhet, med en oppfatning basert kun på det vi vet om verden så langt.
Lenke til kommentar
TrondH86 - jeg har svart på dette gjentatte ganger i flere poster nå. Jeg ser ikke poenget med å gjenta meg selv enda en gang.

Jeg skjønner heller ikke hva du mener med det. Mener du at vi her inne har et så innsnevret syn på kristendom at vi er indoktrinert? I så fall har du feil, men det kommer an på øyet som ser så klart, indoktrinert som jeg er :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg forsøker igjen:

Når man ikke er i stand til å se at man sitter på et verdisyn som ikke er noe mer eller noe mindre enn andre verdisyn (det å oppdra et barn etter islams etikk er et livssyn. Det å oppdra et barn etter stammeskikken blant regnskogsstammer er et livssyn. Det å oppdra et barn autoritært er et livssyn. Det å oppdra et barn individualistisk er et livssyn), men mener oppriktig at ens eget livssyn og verdier er De Rette, mens alle andres syn er Galt, da mener jeg at man grenser over til å bli indoktrinert.

På samme måte som - for å bruke samme eksemplet jeg har nevnt tidligere - enkelte kristne sier at kristendommen ikke er en religion, det er den Sanne Vei. Alle andre (buddhisme, islam osv) er religioner, så sier enkelte at den individualistiske vei er den Sanne Vei, mens alle andres vei er "verdisyn".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det finnes noen som er objektivt riktig. Det vil uansett være svært vanskelig - om i det hele tatt mulig - å finne ut om det er noe som er objektiv riktig siden vi alle er sterkt farget av det verdisynet vi selv og vår kultur har.

Selvsagt har jeg ikke funnet det på selv at andres verdisyn står like sterkt som vår.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...