Gå til innhold

Hva synes dere om indoktrinering av småbarn i foreldrenes religion.

Anbefalte innlegg

*** vesten, i tillegg til at, som sagt, ikke alle ser at man oppdrar barna etter egne verdier uansett om man er ateist eller kristen.

Er tildels enig, da jeg har tre barn selv, men jeg vektlegger mer hva samfunnet forventer av dem enn mine egne verdi syn. Jeg prakker ikke på mine barn min ateisme på noen som helst måte, ei heller andre overbevisninger, som foreksempel politisk syn. Dette får de finne ut av selv. Det jeg derimot forsøker å lære dem er å tenke selv og ikke tro blindt på oppgulp fordi en autoritets person sier det. Og at meninger ikke bare kan slenges ut, men at de må underbygges med noen fakta også. I mot settning til mange andre drar jeg ikke løgnen om at vedkommende som dør havner i himmelen.... vedkommende havner i jorden og er ikke mer bruker jeg og si og forteller når de spør at de er jo ingenting før de ble født, hvorfor skulle de være noe etter at de er døde? Mine unger har ihvertfall skjønt det...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... dermed så oppdrar du dine barn etter hva du anser som viktig. Noe som vel de aller fleste foreldre helt naturlig gjør.

Det er ene og alene fordi de kristne selv ikke klarer å se hvor dumme og ignorante barna deres blir når de senere får input om hvordan verden egentlig er. Har møtt mange kristne som faktisk ikke bare ER ignorante, men som velger å forbli ignorante fordi de er hjernevasket fra ung alder med at jesus er veien også videre.... Syntes ikke at det er veien å gå jeg...... Religion fordrer jo ikke akkurat til mer viten, gjør det vel. Gud har jo alle svarene, så hva er det å finne ut?

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke en tråd hvorvidt vi oppdrar barna våre med verdier, men om noen av disse verdinene/livssynene som barn vokser opp med kan regnes for indokternering og om dette er akseptabelt for samfunnet. Prøv å ha en "rød tråd" :)

Så lenge en ikke forfekter et syn overfor barna kan jeg ikke se dette som et "verdisyn" av spesiell betydning. Mine forledre unnlot å snakke om politikk for å la meg gjøre opp mine egne meninger om det når jeg tok interesse for det, jeg ser ikke hvordan å gjøre det samme med religion kan være noe vanskeligere.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Du kan selvsagt mene hva du vil om kristendommen, men mitt poeng var at både en kristen og en ateist oppdrar barna sine etter hva de synes er viktig. Ergo er begge deler snakk om et verdisyn.

Ja, jeg ser du liker å påpeke det åpenbare.

Det jeg lurer på er ditt argument for å sidestille en metafysisk oppfatning basert på rene spekulasjoner fremstilt som sannhet, med en oppfatning basert kun på det vi vet om verden så langt.

Lenke til kommentar
Det må jo være opp til foreldrene å bestemme hvilke verdier de vil overføre til barna, så lenge det ikke bryter norsk lov. Da må jo barnevernet kobles inn.

Hvor bryter verdisettingen med norsk lov? At alle hedninger må dø? At alle pakistanere er løgnere? At Jorden er 6000 år gammel og motsiere er del av en konspirasjon? At om en bryter med regel x i bok y så brenner en for evig tid i helvetesilden?

Burde kanskje flytte denne tråden til juss-avdelingen.

Lenke til kommentar
Det grenser nok over til å bli indoktrinering når man ikke selv er i stand til å se at ens eget syn er like mye et verdisyn som det andre har. For man skal vel helst ikke stille spørsmål ved vesten overlegenhet når det gjelder verdier i forhold til andre kulturer?

Jeg kan se at det er et verdisyn for meg, men det gjør det likevel ikke til indoktrinering.

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du at det (greit nok, nesten) er indoktrinering da?

Viser da til innlegget ditt:

Det grenser nok over til å bli indoktrinering når man ikke selv er i stand til å se at ens eget syn er like mye et verdisyn som det andre har. For man skal vel helst ikke stille spørsmål ved vesten overlegenhet når det gjelder verdier i forhold til andre kulturer?

Lenke til kommentar

Det er (nesten) indoktrinering når man er så overbevist om at man sitter på Sannheten at man ikke er i stand til å se at det man sitter på er et verdisyn på lik linje med alle andre livssyn. I tillegg til at det også grenser over til indoktrinering om man reagerer kraftig om noen oppdratt i ens livssyn endrer kraftig syn (f.eks hvis en vestlig, urban kvinne frivillig blir muslim, underordner seg mannen og går med hijab).

Lenke til kommentar

Jeg tror han kanskje snakker om meg siden jeg er uenig med han om at å velge å la vær å presse ungene inn i et spesielt livssyn eller en verdi, er indoktrinering.

Måten han formulerer seg gjør at det også nesten virker som at han mener at bare det å ha denne meningen/verdien (eller en hvilken som helst annen verdi), er indoktrinering. Hvis det faktisk er det han mener, så viser det bare hvor feil han har når det kommer til definisjonen/meningen av "å indoktrinere/indoktrinering".

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg mener ingen konkrete enkeltindivder når jeg sier dette, jeg snakker om hvem som helst som måtte mene at deres verdisyn ikke er et syn blant mange, men at de sitter på det Rette Synet, mens alle andre tar feil. Jeg vil også tro jeg har forklart i forrige innlegg hva jeg mener når jeg sier at det kan grense til indoktrinering.

Jeg er forøvrig en "hun". ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener ingen konkrete enkeltindivder når jeg sier dette, jeg snakker om hvem som helst som måtte mene at deres verdisyn ikke er et syn blant mange, men at de sitter på det Rette Synet, mens alle andre tar feil. Jeg vil også tro jeg har forklart i forrige innlegg hva jeg mener når jeg sier at det kan grense til indoktrinering.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det du beskriver i eksempelet over, men jeg vet at det ikke har noe med indoktrinering å gjøre. Å være overbevist om at ens eget verdisyn er rett, er kanskje trangsynt, men om du har lest definisjonene av indoktrinere som jeg har postet tidligere, så burde du vite at dette ikke passer under samme kategori, ikke i nærheten engang. Det nærmer seg indoktrinering hvis man tvinger disse verdier på andre, for eksempel på ditt barn, men det er en del "regler" eller krav for at det skal være indoktrinering.Det jeg ikke skjønner, er hvordan du kan mene at å ikke vippe barnet sitt i en spesiell retning, er en verdi, på samme nivå som å vippe det mot Kristendom, eller som å vippe det mot ateisme, eller som å vippe det mot Islam etc.

Så problemet er ikke hva en indoktrine (om vi kan kalle det det) er, for det har vi klare definisjoner på, som vi er enige i. Å for eksempel lære opp sine barn med en spesiell, konkret verdi. Det vi da er uenige om, er hva en verdi er. En verdi i mine øyne er noe annet enn ideen om å ikke lære barna sine at en verdi er riktigere enn en annen.

Er du fortsatt uenig med meg, må jeg trekke opp en liten joker: http://en.wikipedia.org/wiki/Indoctrination

Der står det:

Indoctrination is the process of inculcating ideas, attitudes, cognitive strategies or a professional methodology. It is often distinguished from education by the fact that the indoctrinated person is expected not to question or critically examine the doctrine they have learned.

Kristendommen har doktriner i seg. Islam har doktriner i seg. Jødedommen, Hinduismen og Buddhismen har doktriner i seg. Det er også veldig mye annet som har doktriner i seg. Ideen om å oppdra barn på en nøytral måte har IKKE noen doktriner i seg.

Jeg er forøvrig en "hun". ;)

Hehe, ok. Diskusjon.no er et så mannsdominert forum, at jeg tror de fleste er vandt med å si han ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit å opplyse barn om sin tro, men jeg synes det bør stoppe der. Jeg mener barn skal ha kjenskap til både religion og vitenskap, og skape egne meninger og holdninger etter egen kunnskap.

Selv ble jeg oppdratt av foreldre med kristen tro, men jeg har aldri hatt noe stort press på meg til å følge deres eksempel av den grunn. Tror forøvrig at det kan være skummelt å integreres i et religiøst samfunn i en tidlig alder, til den grad at ens moral og etikk blir utelukkende basert på religion. Jeg tror miljøfaktorer i et menneskes første leveår har så stor påvirkning på dets identitet at det nærmest vil bli umulig å vende bort ifra det senere i livet.

Lenke til kommentar

_Zeke - da regner jeg med at du ikke hadde reagert noe særlig hvis din datter frivillig konverterte til en islamretning hvor hun ble underlagt ektemannen og gikk med hijab? Siden man fint kan sette spørsmålstegn ved verdisynet du ville lært dine barn.

Lenke til kommentar

Hvis man mener at det er riktig å ta det valget selv, og lærer barna sine at de skal ta det valget selv, så får man barnet til å tro det samme som deg. Det er snakk om ulike livssyn, ikke at det ene er Riktig og det andre er Galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...