Gå til innhold

Hva synes dere om indoktrinering av småbarn i foreldrenes religion.

Anbefalte innlegg

Nei, det er et naturlig standpunkt for deg - og kanskje de fleste andre i vår vestlige verden. Det er også mulig det er det naturlige standpunktet for meg. Men for en som er dypt religiøs vil det være et like naturlig standpunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabris: Med din holdning er alt bare meninger, og intenting fakta. Det er mer rasjonelt å akseptere vitenskapelig fakta, samtidig som man har en kritisk tankegang der man ikke lar noenting gå forbi som sannheter, uten bevis, enn å for eksempel bare mene at kristendommen er eneste riktige vei. Begge deler er livssyn, men en er mer korrekt enn den andre.

Det er ikke en mening, men et faktum. Hvis du er uenig i det, har jeg bare en ting å si til deg: Facepalm.

Og bare for å avslutte, så står jeg fortsatt på mitt når jeg sier at det å prøve så godt som mulig å la vær å få barna til å tippe i en spesiell retning ikke er en verdi. Barna trenger ikke engang vite at du gjør det. Det blir noe helt annerledes om man lærer barna sine noe konkret, uansett hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom målbare fakta og ulike verdisyn. Skal man måle verdisyn opp mot hverandre, så begynner vi å nærme oss filosfien. (Utilitarisme, f.eks). Det blir like feil å si at kun kristendommen er den eneste riktige veien som det blir å si at kun det å la barna velge selv som eldre er den eneste riktige veien.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er den eneste riktige veien, men er ikke DU enig i at den mest rasjonelle måten å oppdra et barn på mtp. religion og livssyn er å la barnet velge selv, i stedet for å ta et så viktig valg for den, før den kan ta det selv?

Det er i hvertfall, for meg, den mest riktige måten å tilnærme slike temaer mot barn og deres nysgjerrighet.

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er mer rasjonelt, vet jeg ikke (jeg setter heller ikke nødvendigvis ordet "rasjonelt" over det meste annet) men jeg har full forståelse for både de som velger å gjøre det slik og de som har en religion og velger å oppdra barnet i den. Når det gjelder hva jeg ville gjort, så vet jeg ikke. Jeg hadde uansett ikke lagt frem min overbevisning som den eneste rette.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvilket samfunn det er snakk om, og hva det er best i forhold til. I vårt vestlige samfunn hvor vi verdsetter sekularisering og individualisme høyt så er det liten tvil om at en slik tilnærming vil være bra for barnet. I et annet type samfunn, hvor kollektivisme og religion står mye sterkere, så vil det vel være bedre for barnet å bli oppdratt etter slike verdier.

Lenke til kommentar

Hvorfor ville det vært bra for barnet å bli lært opp fra det ble født, etter sterkt fundamentalistisk Islam, som ville ført til at dette barnet ble med i terrorgrupper når det vokste opp, og kom til å bli en selvmordsbomber?

Greit nok, det er nok noe av det værste som kan skje, men det er fortsatt mulig og ganske sannsynlig.

Lenke til kommentar

Ikke særlig sannsynlig, men den er der. Faktum er at man kunne unngått dette om de ble oppdradd til å velge selv, uten at det er noe sikkerhet. Barnet kan jo i eldre alder selv velge akkurat samme trosretning som det ble indoktrinert til i mitt eksempel over.

Det koker vel ned til hva som er moralsk sett mest riktig, og dette er delvis subjektivt, men mener du at du har rett til å bestemme hva ditt avkom skal tro på og hva det ikke skal tro på, så ja, da må du mene at indoktrinering er best.

Mener du derimot at du ikke har denne retten til å kontrollere en så sentral del av livet til ditt avkom, så må du også mene at det beste er å la barnet velge selv i senere alder.

Lenke til kommentar

Absolutt, du må velge selv. Men det er like mye indoktrinering om man velger det individualistiske verdisynet - et eksempel er jo her i tråden, hvor man er så indoktrinert at man har vanskelig for å se at det faktisk er et verdisyn man sitter på.

Lenke til kommentar
Men det er like mye indoktrinering om man velger det individualistiske verdisynet -

Hvis blir oppdratt ikke-religiøst står du fremfor et valg senere i livet, et upartisk valg du kan bestemme selv utifra hva du selv mener. Hvis du blir oppdratt som religiøs får du aldri en sjanse til å gjøre opp ditt eget valg. Indoktrinering vil være ensrettet, mens individualisme vil være et valg (der du også står forann det andre alternativet). De kan ikke sammenliknes, individualisme i dette tilfelle vil være valget mellom verdigrunnlag, mens religion vil være ett verdigrunnlag alene.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

De er selvsagt forskjellige, det er jo derfor f.eks individualisme og kollektivisme er to forskjellige begrep, men det er like indoktrinerende på den måten at man i vår kultur finner det like selvsagt, naturlig og riktig å la barna velge fritt selv som man i andre kulturer finner det selvsagt, naturlig og riktig å oppdra barna etter egen tro.

Lenke til kommentar

Igjen, så putter du alt, absolutt alt innen indoktrinering, som er feil.

Se for eksempel ordbok.nos definisjon av indoktrinere:

indoktrine're v2 (fra eng., av *in- (1) og *doktrine) påvirke systematisk og ensidig vi vil ikke ha en skole som i-r barna

Eller Wikipedias definisjon:

Indoctrination is the process of inculcating ideas, attitudes, cognitive strategies or a professional methodology. It is often distinguished from education by the fact that the indoctrinated person is expected not to question or critically examine the doctrine they have learned.

Altså, å påvirke noen i en spesiell retning, for eksmepel kristendommen eller andre livssyn og få de du påvirker til å ikke stille spørsmål ved det du har påvirket dem til å tro er rett.

Å IKKE styre dem i en spesiell retning, eller å IKKE få barna dine til å tro på noe spesielt, og få dem til å være uklritiske til det dem tror på, er altså noe som kan beskrives som det omvendte av indoktrinering, og er selvsagt IKKE indoktrinering.

Det at det er naturlig, betyr heller ikke at det er indoktrinerende.

Dette handler heller ikke om tolkning eller meninger. Det er bare slik det er.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Det grenser nok over til å bli indoktrinering når man ikke selv er i stand til å se at ens eget syn er like mye et verdisyn som det andre har. For man skal vel helst ikke stille spørsmål ved vesten overlegenhet når det gjelder verdier i forhold til andre kulturer?

Lenke til kommentar
Det grenser nok over til å bli indoktrinering når man ikke selv er i stand til å se at ens eget syn er like mye et verdisyn som det andre har. For man skal vel helst ikke stille spørsmål ved vesten overlegenhet når det gjelder verdier i forhold til andre kulturer?

Og det har hva med indoktrinering av barn å gjøre?

Personlig kan jeg ikke se noe godt i å indoktrinere små barn i fordummende ukritisk religion! Tvert i mot. At du nå prøver å skylde på at andre ikke ser ting og tang er fordi du ikke klarer å forsvare uttalelsene dine, slik jeg ser det. Tror de fleste her er fullstendig klar over andres verdi syn.... men hvis du tror det er hevet over kritikk tar du feil... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg hadde jo en debatt gående i denne tråden med TrondH86 hvor han ikke så at hans eget verdisyn var et verdisyn på lik linje med f.eks en dypt kristen eller en buddhist, og at det å da lære barna at de skal velge livssyn selv også er et verdisyn.

Jeg er enig i at det selvsagt er forskjell på indoktrinering som foregår i enkelte religiøse kretser hvor man blir utstøtt og i verste fall utsatt for vold eller blir drept om man bryter det man er oppdratt til - det skjer jo ikke her. Men man får også konsekvenser og reaksjoner her om man bryter enkelte grunnleggende verdisyn som hører til vesten, i tillegg til at, som sagt, ikke alle ser at man oppdrar barna etter egne verdier uansett om man er ateist eller kristen.

Så det er ikke snakk om at jeg ikke kan forsvare mine uttalelser, og jeg tror selvsagt heller ikke at jeg er hevet over kritikk.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvor du mener jeg driver med sirkelargumentasjon?

Ang. verdisyn - jepp. For noen er det viktig å oppdra sine barn etter sin egen religion, for andre er det viktig å la barna velge selv.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...