cs_ Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Vel igår moren klikket omtrent igår når jeg igjenn sa at jeg ikke tror på det samme som henne. Hvis du ikke har imot det, hva sa hun? Synes det skulle vært en aldersgrense for å registrere barn i trossamfunn, så drastiske tiltak må gjøres for å hindre indoktrinering. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Vel igår moren klikket omtrent igår når jeg igjenn sa at jeg ikke tror på det samme som henne. Jeg er jo bare 13 og det jeg bestemmer meg får nå er jo neppe noe jeg kommer til og mene hele livet. Men uansett burde jeg ikke tro på det jeg syntes høres mest sansynelig ut? Hva slags grunn har moren din for å klikke fordi du bruker rasjonell tankegang og er såpass voksen at du søker egne svar i en alder av 13? Uansett hva du lander på bør det være på grunnlag av det du har funnet ut på egenhånd. For mer om emnet kan du jo se på det du finner i denne tråden Endret 27. juni 2008 av Jalla Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Foreldre vil alltid overføre sine verdier til barna, enten de er ateister, kristne eller muslimer. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ikke nødvendigvis. I en viss grad, ja, men man kan begrense det. Se for eksempel på Bellicius her påp forumet. Han er kristen og jeg vil si han er ganske sterk i sin tro. Han har allikevel ikke døpt sine barn, fordi han mener de skal få lov til å velge selv senere i livet, når de er klar for et slikt valg. Selvfølgelig vil de nok bli litt påviket, men en slik fremgangsmåte er i mine øyne langt bedre enn å hevde ovenfor barna dine at "slik er det, punktum" uansett hva man tror på. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ved å gjøre som Bellicius her gjør, så overfører han like fullt sine verdier til barna - nemlig verdien om at barna skal velge religion senere i livet. Jeg sier ikke at det er galt (eller riktig) på noen måte, bare at det fortsatt er et verdivalg, like mye som om en ateist lærer sine barn at det ikke finnes noe guddommelig eller en religiøs person lærer sine barn at det finnes. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ved å gjøre som Bellicius her gjør, så overfører han like fullt sine verdier til barna - nemlig verdien om at barna skal velge religion senere i livet. Jeg sier ikke at det er galt (eller riktig) på noen måte, bare at det fortsatt er et verdivalg, like mye som om en ateist lærer sine barn at det ikke finnes noe guddommelig eller en religiøs person lærer sine barn at det finnes. Ikke nødvendigvis. Han overfører i så fall verdien om at barna skal velge sin egen trosretning/livssyn senere i livet. Om det er en religiøs retning (kristendom, islam, hinduisme, buddhisme etc.), en ateistisk retning eller noe annet, er helt opp til barna. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Akkurat. Han overfører til barna verdien om at de skal velge livssyn selv. Det er like mye en verdi som det å lære barna en bestemt tro eller at tro er bare tull. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Selvfølgelig ikke. Du ser vel forskjellen på indoktrinering og et selvstendig valg? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er like mye snakk om et verdivalg. Man kan si at man "indoktrinerer" sine barn med de verdier man mener er riktige, uansett hvilke verdier det er snakk om. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Så du syntes det er like greit å påstå at det flygende spaghettimonsteret, og alt den religionen sier er helt korrekt, og at alt annet er en løgn, er like riktig å gjøre, som å oppdra dine barn til å velge selv? Eller si at jøder burde brenne, og at nazismen og alt den medførte er riktig, og at ditt barn må praktisere det samme som de gjorde på den gang er like god oppdragelse som å få dem til å velge selv? Det er ikke snakk om verdivalg. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er snakk om verdivalg. Forskjellen er at det ene verdivalget er du enig i, de andre er du uenige i. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Igjen, det er ikke et verdigvalg å si at din sønn kan velge. Et verdivalg innebærer en spesiell verdi, for eksempel humanisme, kristendom, islam etc. Å si at å la dine barn velge selv er en verdi på lik linje med verdivalg som kristendom, islam, ateisme etc. er som å si at Ateisme er det motsatte av kristendom, i stedet for at ateisme er det motsatte av teisme. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det å mene at ens sønn skal velge religion selv er også en verdi. For mange er det vanskelig å se fordi en del lever i en tro om at det er "de andre" som foretar verdivalg, mens en selv gjør det som er Rett og hevet over slike mundane ting som "verdier". Dette med at man skal velge slikt selv, hører til den vestlige individualismen som har blitt mer og mer utbredt i nyere tid. Det grenser til arroganse og imperialisme og si at vi her i vesten har kommet så langt at det er ikke engang snakk om ulike verdier lenger, bare det Rette Valget. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Man lærer alltids barna det man synes er viktig for dem å vite. Under definisjonen av verdi som noe man regner som viktig, så lærer man barna en verdi. Den vesentlige forskjellen er likevel hvorvidt man pålegger barna «sannheter» om noe som i virkeligheten er spinnville spekulasjoner med røtter i arkaiske myter, eller om man lærer dem først og fremst å forholde seg til den virkelige verden slik vi kjenner den, for så å vente med forespørsler om metafysiske spekulasjoner til de faktisk er modne for det. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det innlegget, TrondH86, gjenspeiler din verdi. Det du egentlig sier, er at din verdi er den Rette og andres verdier er Gal. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Selvfølgelig gjenspeiler det at jeg synes det er viktigere med fokus på den virkelighet vi kjenner fremfor ville metafysiske spekulasjoner. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Akkurat. Det er ditt livssyn. For mange religiøse vil deres tro og det å bringe det videre være deres livssyn. Det blir litt på samme måte som når noen kristne mener at kristendommen slett ikke en ren religion, kristendommen er Sannheten, også er det "de andre" som befatter seg med slikt som religion. Slik blir også denne debatten. Det er vi som sitter på Sannheten, også er det "de andre" som befatter seg med verdisyn. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er ikke mitt livssyn så mye som det er det mest naturlige standpunkt å forholde seg til. Spekulasjonene er uendelige, det eneste vi har er livet, eksistensen og virkeligheten her og nå. Det er standarden for oss alle. Det er startstreken. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Nei, det er for deg et naturlig standpunkt på grunn av ditt livssyn. Dette kan være vanskelig å se fordi man er så indoktrinert i eget livssyn at det kan være vanskelig å ta et steg utenfor å se at det faktisk er et verdisyn på lik linje med alle andre livssyn. (Med "på lik linje" så mener jeg at det verken er mer eller mindre et verdisyn enn andre syn). Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er blitt et naturlig standpunkt for meg fordi jeg ser at det er det eneste naturlige standpunktet man kan ta. Alt annet er grunnleggende usikkert. Her blander du høna og egget hvor det faktisk finnes et svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå