Gå til innhold

Hva synes dere om indoktrinering av småbarn i foreldrenes religion.

Anbefalte innlegg

Tror ikke man er garantert en lykkelig barndom dersom man fores med illustrert vitenskap heller.

Edit: Husker jeg brukte store deler av barndommen min på å være deprimert, fordi jeg tenkte at det var ikke mening i noenting fordi jeg bare kom til å dø en dag uansett.

I så fall, så gjelder det ikke alle. Og jeg vil i hvertfall ha sannheten, selv om den (for noen som deg, ikke meg) ikke er så trøstende som mange religioner, fremfor å få et svar som er godt, uten å bry seg om det er rett eller ikke.

Hvis jeg ikke hadde trodd at det jeg tror på er rett, så hadde jeg heller ikke trodd på det. Jeg tror fordi jeg er overbevist om at Gud eksisterer, og at jeg vet det ville være galt av meg å prøve å late som om han ikke gjør det. Altså er det ikke det at det er en god teori eller gledesbringende som gjør at jeg tror.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig en god teori?

Og hvis du hadde vært fornøyd med å tenke at det ikke er noe "høyere" mening med livet, og akseptert vitenskapen, tror du at du da ville gått til kristendommen? (jeg mener ikke at du aktivt søkte ut kristendommen eller en annen religion, men du var åpenbart på utkikk etter noe annet enn agnostisme/ateisme

EDIT: Du konverterte vel i eldre alder (hvertfall gammel nok til at du kunne ta valget selv), vil ikke du si at dette er mye bedre, enn å bli indoktrinert fra man blir født til å akseptere en religion? Enkelt og greit, er det ikke bedre å la barna velge selv når de er gammel nok, enn å velge for dem når de er for ung til å velge selv?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Zeke jeg var fullt ut ateistisk frem til jeg begynte å eksperimentere med ting som f.eks. meditasjon og andre teknikker som påvirket psyken i 18-20 års alderen. Grunnen til at jeg begynte å tro var at jeg merket en åndelig tilstedeværelse i forbindelse med kristendom (som jeg ikke merket i forbindelse med andre religioner jeg hadde studert eller hørt om) som jeg ikke kunne bortforklare. Jeg oppfattet det som at denne åndelige tilstedeværelsen eksisterte uavhengig av meg selv, noe som jeg f.eks. ikke opplevde ved tilstander jeg fikk når jeg mediterte, derfor ble jeg overbevist om at det var dette kristendommen pekte på, og at selv om jeg syntes kristendom var en sær og merkelig religion så følte jeg at det ville være uærlig å ikke studere den nærmere.

Enkelt og greit, er det ikke bedre å la barna velge selv når de er gammel nok, enn å velge for dem når de er for ung til å velge selv?

Jo jeg er enig i dette. F.eks. har jeg valgt å ikke døpe sønnen min, fordi jeg vil han skal velge om han skal døpes selv og fordi jeg ikke tror barnedåp har bibelsk støtte. Hvis han skulle komme til meg med spørsmål om livet og døden så vil jeg si det slik som jeg tror det er, eller si at det vet jeg ikke hvis det er noe jeg ikke kan svaret på.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Men å få en komparativ undervisning av livssyn er nok å be om for mye - enn så lenge.

Hvis jeg har noe jeg skulle sagt, skal vi nok få oppleve det!

Det tviler jeg ikke på.

Om det er flere som deg innen den tiltredende lærerstand så ser jeg straks lysere på oppvekstforholdene til ungene her i landet :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Litt skummelt å definere seg selv som offer!?

Man har vel et eget ansvar for hva man tenker og føler, og hvis man ikke er fornøyd med sin egen oppdragelse, så kan man vel oppdra seg selv?

På sett og vis så blir vi alle indoktrinerte, og det fra dag en.

:)

Lenke til kommentar

Skummel og lærerik filmsnutt.

Glad at jeg fikk lov å tenke fritt fra dag én. Men så har man besteforeldre, eller i mitt tilfelle bestemor. Jeg var ikke gamle karen da jeg fikk høre om helvete. Men siden jeg ikke ble fortalt det samme av mine foreldre, klarte jeg å overse og ignorere dette som ble fortalt. Jeg skal gi mine barn samme mulighet til å tenke fritt, men jeg skal ikke skjerme dem fra religion. De skal få finne ut at slikt selv, jeg vil stå som en nøytral far på akkurat dette området.

Lenke til kommentar

Vel igår moren klikket omtrent igår når jeg igjenn sa at jeg ikke tror på det samme som henne.

Jeg er jo bare 13 og det jeg bestemmer meg får nå er jo neppe noe jeg kommer til og mene hele livet. Men uansett burde jeg ikke tro på det jeg syntes høres mest sansynelig ut?

Lenke til kommentar
Jeg er jo bare 13 og det jeg bestemmer meg får nå er jo neppe noe jeg kommer til og mene hele livet. Men uansett burde jeg ikke tro på det jeg syntes høres mest sansynelig ut?

Du burde i alle fall tro på noe du vil selv. Ikke noe andre mener du skal tro på, uansett om det er foreldre, søsken eller venner som har meninger om hvilken tro du skal ha.

Lenke til kommentar
Vel igår moren klikket omtrent igår når jeg igjenn sa at jeg ikke tror på det samme som henne.

Du bør kritisk undersøke og informere deg om noe du vil basere livet ditt på, som religion innebærer. Når du kommer med uttalelser om at gud og "big bang" er "like sannsynelig" så viser jo det hva du ikke vet om hva vitenskapen har oppnådd kunnskap om og hvor stor sikkerhet disse forklaringene har. Krev bevis, ikke bortforklaringer for å "sannsyneliggjøre" noe en ikke har belegg for å påstå.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Indoktrinering av barn i lav alder er hva jeg synes er en ond handling fedrene kan gjøre mot barnet sitt. For det første gir man ikke barnet en sjangse til å tenke selv og man blir opplært til å tro på faktafeil, overtro og trusler om helvete daglig. Religiøse samfunn finnes overalt, og det spyr frem nye menigheter overalt. Desverre er det alltid barnet som forblir offeret.

Indoktrinering av barn er uunngåelig enten det er religion eller generelle syn og holdninger og er, til en viss grad, en positiv og nødvendig faktor i oppveksten. En 5-åring kan ikke forventes å ressonere selv frem til hvordan han/hun skal forholde seg til samfunnets moralske krav e.l.

Det som er farlig er når det skjer i ekstreme doser som hemmer barnet mer den det hjelper det i å forholde seg til verden og barnet ikke får tenke og utfolde seg med en viss frihet. Synes i grunn det er litt rart å trekke frem religion eksklusivt i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Indoktrinering av barn i lav alder er hva jeg synes er en ond handling fedrene kan gjøre mot barnet sitt. For det første gir man ikke barnet en sjangse til å tenke selv og man blir opplært til å tro på faktafeil, overtro og trusler om helvete daglig. Religiøse samfunn finnes overalt, og det spyr frem nye menigheter overalt. Desverre er det alltid barnet som forblir offeret.

Denne dokumentaren beskriver mye bedre enn meg hvorfor idoktrinering er så skadelig..

Del 1

Del 2

Del 3

Er det riktig at barn skal vokse opp totalt uvitene om vår vitenskapelige utvikling, lukket i et samfunn som bruker hele barnets oppvekst til opplæring av religionen foreldrene tilfeldig er medlem av?

Hadde du fått ett barn, ville du ikke da lært barnet det du trodde var rett?

Men jeg er enig i at man skal ikke isolere barnet fra resten av verden, men barnet går vel på skole? Og prater etterhvert med folk som har andre syn? Man lærer så lenge man lever, men jeg ser ikke noe galt i at foreldre lærer barnet det de tror er rett.

Lenke til kommentar
Ateisme i betydningen fravær av gudetro er noe et barn er født med, og derfor vanskelig å forby. I den grad man skal sveise fast ikke-troen, så burde selvfølgelig det også være forbudt, ja.

True that, etter å ha sett Jesus camp så vil jeg faktisk bli sint om noen introduserer barnet mitt for konseptene himmel og helvette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...