AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Mine barn skal få velge absolutt alt slikt selvNår og hvordan ser du for deg at dette skal skje?Mine foreldre ga meg en nøytral oppvekst uten noe religiøs innblandelse. Men du er vel ikke så naiv og ikke tror at det du skrev over her ikke var en del av det du la til grunn for å ikke velge kristen konfirmasjon? Du viste jo ikke noe annet måte å leve på. For deg vil jo enehver kristen leveregel virke hemmende og fremmede og meningsløs. Det er dette som er poenget mitt. Uansett hva du eller dine foreldre gjør. Enten det har rot i relegion, vitenskap, ateisme eller hva du vil...så vil dette bli grunnlaget i verdisynet til ett barn og vil farge dem i de valgene de gjør. Det er det som er litt poenget mitt her, som gjør dette til en håpløs debatt. Alle foreldre oppdrar barna i god tro om at de gjør det så godt de kan. Og gjennom den handlingen skapes holdninger. Hvordan kan man kritisere det? Hvem har rett til å sette grenser? Man kan i det ekstreme kalle den norske skole for hjernevasking om man vil. I noen land ville man sikkert påstå det som fakta til og med. Skal denne debatten ha noe mening må trådstarter plukke ut en eller to konkrete relegiøse grupper som han mener driver med indoktrinering av skadelig grad. Så kan man diskutere rundt dem. AKIRA Endret 18. juni 2008 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
mortania Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Indoktrinering av barn i lav alder gir dem ikke noen sjanse til å velge selv hva de vil tro på. Foreldre som gjør dette har ingen respekt for barnet sitt. Tro blir til slutt en tradisjon istedetfor en levevei, barn tror fordi foreldrene tror. Jeg ser på dette som hjernevasking gjennom generasjoner. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Beklager jeg linket feil filmer.. gi meg et sekund til å finne den riktige som omhandler dette temaet. FIXED Endret 18. juni 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Indoktrinering av barn i lav alder gir dem ikke noen sjanse til å velge selv hva de vil tro på. Foreldre som gjør dette har ingen respekt for barnet sitt. Tro blir til slutt en tradisjon istedetfor en levevei, barn tror fordi foreldrene tror. Jeg ser på dette som hjernevasking gjennom generasjoner. Er enig med deg her, derfor mener jeg også at de skal lære barn om andre religioner og ikke at noe er rett og galt. Men nå er det desverre slik mange steder, det har alltid vært slik og det kommer nok til å være slik en god stund framover også.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Beklager da, for da er det umulig å ha en seriøs debatt på dette. Å ignorere relegionens effekt på vår historie. Jeg ignorerer den da absolutt ikke, bare innser at den har både positive og negative sider. Forøvrig hørtes nesten den setningen litt ut som at man ikke kan ha moral uten religion? Og det er jo svada i mine øyne. Relegionens generelle verdisyn og respektere mennesker behov for å ville tro, er i mitt syn like ekstremt som å være relegiøs fundamentalist som jeg heller ikke har så mye til overs for. Hva er det egentlig du prøver å si her? Jeg skjønnte ikke helt. Mangler det kanskje noen ord i setningen? Samtidig som du kaller milliarder av mennesker for å være dårlig foreldre fordi det som gir dems liv verdi er noe de vil lære det de elsker mest av alt. Det gjør jeg da heller ikke. Alt jeg sier er at de kunne vært bedre. Det er stor forskjell på å være dårlig og å ikke være perfekt. Selv drar jeg ikke alle over en kam og vil skille på ekstreme miljøer og generelt vanlige relegiøse miljøer innen for alle former (Kristendom, Budisme, Jødeisme, Muslimer osv osv). Selvfølgelig skiller jeg mellom ekstreme miljøer og vanlige miljøer. Det som gjøres i ekstreme miljøer er veldig feil, det som gjøres i vanlige miljøer er bare litt feil. Forøvrig tror jeg at du har missforstått litt. Hele poenget mitt er at jeg mener at man ikke skal presse sitt eget syn på andre, og særlig sine barn. Å fremstille sitt subjektive syn som objektivt. Og dermed kan ikke heller jeg fremstille mitt subjektive syn på denne saken som objektivt. Selv om jeg synes det er riv ruskende galt å oppdra et barn religiøst, så ønsker jeg ikke å tvinge alle andre til å ikke gjøre det. At noen oppdrar sine barn på en måte som er riv ruskende galt i mine øyne, betyr ikke at de er dårlige foreldre, bare at de har et annet syn på rollen enn meg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Er det ikke også indoktrinering dersom man utelater å fortelle om ting, dersom et barn f.eks. spør om hvor det ble av bestemor som døde av kreft? Når bestemoren til gutta mine døde sa jeg ihvertfall ikke at hun var kommet til himmelen eller sånt svada, for da hadde de bare sett rart på meg og lurt på hva himmelen var og hva i all verden hun skulle gjøre der... Jeg sa og sier at vedkommende, enten det er bestemor eller andre er som er døde, er død akkurat som katten deres ble for å illustrere hva død er. Barn skjønner døden og godtar det helt greit hvis du ikke har fortalt dem juge historien om at de vil komme til himmels først eller lignende sinnsyke historier! Da stiller det seg nok anderledes, for da har de fått en falskt håp om at døden kan lures bare de tror nok (og hva er da meningen med døden?) Skjønner at barn som FØRST har hørt den historien blir deppet og redde når virkeligheten innhenter dem ja, det vil nok føles "tomt" at de en dag må dø. Men mine gutter, som er henholdsvis 3, 10 og 15 år, har ingen problem med å forstå eller godta at de en dag skal dø, ei heller at de da ikke lenger er mere, at døden er permanent og at de aldri mer kommer tilbake. Dette har jeg inngående forklart dem! Kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle si sannheten til mine unger og hvorfor skulle de bli deprimert for det? Det er jo sånn livets fakta er, er det ikke? Jeg vet at min bestemor er så langt i fra noen himmel som det går an, men at hun gjorde nytte for seg når hun døde da hun ga tilbake til naturen grunnstoffene hun er laget av. Livets og dødens kretsløp. En vakker dag er kanskje atomene hun var bygget opp av i et et annet vesen, en mark eller bille eller kanskje en blomst Å fortelle ungene sine sannheten er langt bedre enn å juge til dem. De vil jo allikevel finne ut sannheten med mindre du har tenkt å stenge dem inne i en mørk sekt som ikke leser og lærer annet enn det de selv lager.... Det er ihvertfall min overbevisning. Min plikt som far er å rettlede ungene mine sånn at de passer i det samfunnet vi engang har laget og rettlede dem sånn at de ikke lyver, ikke stjeler og at de er behjelpelige og ærlige mennesker. Resten får de gjøre selv. Og vil de tro på drauger, nisser og troll eller andre mytologier er står de fritt til å gjøre det NÅR DE BLIR GAMLE NOK TIL Å STÅ FOR DETTE SELV!! Endret 18. juni 2008 av RWS Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 derfor mener jeg også at de skal lære barn om andre religioner og ikke at noe er rett og galt. Da sier du jo ikke at ikke noe er rett og galt, men at alt sammen er galt, og kan neppe gjøre noe annet enn å forvirre barnet eller å hjernevaske det med holdningen om at religion er bare noe tull. Da er det vel bedre å si at sånn og sånn mener pappa/mamma, det er andre som mener andre ting og forklare litt om hvorfor man tror at man selv mener som man gjør og eventuellt hva man mener andre tror feil om. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Forøvrig tror jeg at du har missforstått litt. Det er fasinerende å se hvordan du moderer hva du mener når din første uttalelse var ganske krystallklar om hva du mener om enehver form for relegiøs oppdragelse: Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Jeg er usikker på hva som var å misforstå her om hva dine holdninger er. Når du vet fult godt at relegion og kultur er så å si uskillelig hos mennesker som oppdrar sine egne barn i egen tro. Dine og alle foreldre gjør så god jobb de kan i å gi sine barn det verdisynet de mener de bør ha. Som jeg sa til en annen her...selv foreldre som gir barn ett "nøytralt" verdisyn har gitt dem en holdning like mye som foreldre med relegiøse holdninger. Så hvorfor kan man da si: Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Alt de ville var jo å være snille mot barna sine. AKIRA Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Er det ikke også indoktrinering dersom man utelater å fortelle om ting, dersom et barn f.eks. spør om hvor det ble av bestemor som døde av kreft? Når bestemoren til gutta mine døde sa jeg ihvertfall ikke at hun var kommet til himmelen eller sånt svada, for da hadde de bare sett rart på meg og lurt på hva himmelen var og hva i all verden hun skulle gjøre der... Jeg sa og sier at vedkommende, enten det er bestemor eller andre er som er døde, er død akkurat som katten deres ble for å illustrere hva død er. Barn skjønner døden og godtar det helt greit hvis du ikke har fortalt dem juge historien om at de vil komme til himmels først eller lignende sinnsyke historier! Da stiller det seg nok anderledes, for da har de fått en falskt håp om at døden kan lures bare de tror nok (og hva er da meningen med døden?) Skjønner at barn som FØRST har hørt den historien blir deppet og redde når virkeligheten innhenter dem ja, det vil nok føles "tomt" at de en dag må dø. Men mine gutter, som er henholdsvis 3, 10 og 15 år, har ingen problem med å forstå eller godta at de en dag skal dø, ei heller at de da ikke lenger er mere, at døden er permanent og at de aldri mer kommer tilbake. Dette har jeg inngående forklart dem! Kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle si sannheten til mine unger og hvorfor skulle de bli deprimert for det? Det er jo sånn livets fakta er, er det ikke? Jeg vet at min bestemor er så langt i fra noen himmel som det går an, men at hun gjorde nytte for seg når hun døde da hun ga tilbake til naturen grunnstoffene hun er laget av. Livets og dødens kretsløp. En vakker dag er kanskje atomene hun var bygget opp av i et et annet vesen, en mark eller bille eller kanskje en blomst Å fortelle ungene sine sannheten er langt bedre enn å juge til dem. De vil jo allikevel finne ut sannheten med mindre du har tenkt å stenge dem inne i en mørk sekt som ikke leser og lærer annet enn det de selv lager.... Det er ihvertfall min overbevisning. Min plikt som far er å rettlede ungene mine sånn at de passer i det samfunnet vi engang har laget og rettlede dem sånn at de ikke lyver, ikke stjeler og at de er behjelpelige og ærlige mennesker. Resten får de gjøre selv. Og vil de tro på drauger, nisser og troll eller andre mytologier er står de fritt til å gjøre det NÅR DE BLIR GAMLE NOK TIL Å STÅ FOR DETTE SELV!! Applaus! Er helt enig og jeg synes du driver med en veldig fornuftig oppdragelse. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Forøvrig tror jeg at du har missforstått litt. Det er fasinerende å se hvordan du moderer hva du mener når din første uttalelse var ganske krystallklar om hva du mener om enehver form for relegiøs oppdragelse: Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Jeg er usikker på hva som var å misforstå her om hva dine holdninger er. Når du vet fult godt at relegion og kultur er så å si uskillelig hos mennesker som oppdrar sine egne barn i egen tro. Dine og alle foreldre gjør så god jobb de kan i å gi sine barn det verdisynet de mener de bør ha. Som jeg sa til en annen her...selv foreldre som gir barn ett "nøytralt" verdisyn har gitt dem en holdning like mye som foreldre med relegiøse holdninger. Jeg modererer ikke hva jeg mener i det hele tatt. Jeg mener fortsatt helt og fullt at alle former for religiøse opplæring av småbarn er indoktrinering. Det jeg derimot prøver å forklare er at grunnlaget jeg har for å mene dette, også gjør at jeg ikke kan ønske å tvinge noen til å ikke utføre denne indoktrineringen. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Da sier du jo ikke at ikke noe er rett og galt, men at alt sammen er galt, og kan neppe gjøre noe annet enn å forvirre barnet eller å hjernevaske det med holdningen om at religion er bare noe tull. Da er det vel bedre å si at sånn og sånn mener pappa/mamma, det er andre som mener andre ting og forklare litt om hvorfor man tror at man selv mener som man gjør og eventuellt hva man mener andre tror feil om. Beklager, litt feilformulering der. Er helt enig med deg. Og folkens, vær så snill og fjern noen av quotene, skal ikke være nødvendig og scrolle forbi det samme 5-6 ganger? trykk heller "svar" knappen, eller fjern alle unødvendige quotes. takk. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Når bestemoren til gutta mine døde sa jeg ihvertfall ikke at hun var kommet til himmelen eller sånt svada. Å fortelle ungene sine sannheten er langt bedre enn å juge til dem. Din oppdragelse er beundringsverdig og fin den. Og jeg er ikke uenig i stort av det du sier. Men jeg har ett lite spørsmål. La oss ta din historie og vinkle den fra en som er kristen og bor i ett kristent hjem. Lyver den personen med viten og vilje og med onde hensikter når personen forteller at bestemor venter i himmelen og en dag vil du se henne igjen? Og da er det viktig at dine personlig holdninger om relegion ikke farger svaret ditt på om denne personen er ærlig eller ikke. Du kanskje liker Pink Floyd og jeg liker MC Hammer. Om jeg sier at "Cant touch this" er en bra sang så lyver jeg jo ikke.... Det jeg vil lage ett poeng av er at barna dine vil enten gjennom dine handlinger eller ord vil plukke opp at relegion er svada og løgn, og den nøytrale oppveksten har blitt vitenskapssentrert. Dette igjen vil jo lede til at disse frie valgene man tror man gir barna ender opp å være like ledende som relegiøse gir sine barn. Som for deg sikkert ikke er noe problem, men jeg synes det setter utgangspunktet for debatten i ett lys som kanskje gjør hele debatten meningsløs og lang som det her eksistert en to forskjellige sivilisasjoner. Men som sagt, dine oppdragelses metoder er fine de! AKIRA Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 For min egen del hadde jeg en meget god oppvekst der gamlingene i bunn og grunn lærte meg at jeg måtte tenke sjøl og spørre om jeg lurte på noe og etterhvert ikke tro på noe "fordi det bare er sånn". Om en har dette som lest kan det ikke skade å nevne at mor og/eller far tror på en eller annen gud så lenge barna får gjøre seg opp sin egen mening. Inndoktrinering, enten det er vedrørende eksistens eller ikke-eksistens av gud(er) blir uansett feil, religion er (desverre) noe som i stor grad preger det samfunnet vi lever i og uten kunnskap om dette står en svakere. Men å få en komparativ undervisning av livssyn er nok å be om for mye - enn så lenge. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Det jeg vil lage ett poeng av er at barna dine vil enten gjennom dine handlinger eller ord vil plukke opp at relegion er svada og løgn, og den nøytrale oppveksten har blitt vitenskapssentrert. Dette igjen vil jo lede til at disse frie valgene man tror man gir barna ender opp å være like ledende som relegiøse gir sine barn. Jeg tror det er en forenkling. Dersom man ønsker å gi barna en verdinøytral oppvekst, og faktisk gjør en stor innsats er sjansen stor for at man lykkes med nettopp det. Statistisk er det definitivt en kobling mellom religiøse foreldre og barn og ateistiske foreldre og barn, men da mangler nyansene. F. eks. har barn av ateister med et utlititaristisk verdisystem større sjanse for å vokse opp som utilitarister? Det finnes det neppe noen statistikk på. Min personlige erfaring fra der hvor jeg vokste opp er at de som ikke fikk en religiøs oppdragelse hadde et helt annet syn på å være uenig med foreldrene enn de som fikk en religiøs oppdragelse. Problemet er ikke hva man tror på, problemet er hvorfor. Som for deg sikkert ikke er noe problem, men jeg synes det setter utgangspunktet for debatten i ett lys som kanskje gjør hele debatten meningsløs og lang som det her eksistert en to forskjellige sivilisasjoner. Du har nå sagt minst 3 ganger at debatten er meningsløs. Hvorfor fortsetter du da? Endret 18. juni 2008 av cyclo Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 som kanskje gjør hele debatten meningsløs og lang som det her eksistert en to forskjellige sivilisasjoner. Du har nå sagt minst 3 ganger at debatten er meningsløs. Hvorfor fortsetter du da? Til forskjellige poster med varierende poeng. Klag på meg om tre dager om jeg fortsatt holder på. Ironisk nok tenkte jeg at det en forenkling å tro at det er lett å gi ett barn verdinøytralt oppvekst uten å annerkjenne at selve handlingen skaper en holdning. Kompleksiteten gikk i å annerkjenne det og innse at oppgaven er umulig. Eller bare leve med det....som de fleste gjør. AKIRA Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Til forskjellige poster med varierende poeng. Klag på meg om tre dager om jeg fortsatt holder på. Det var absolutt ikke ment som en klage, bare et spørsmål. Ironisk nok tenkte jeg at det en forenkling å tro at det er lett å gi ett barn verdinøytralt oppvekst uten å annerkjenne at selve handlingen skaper en holdning. Kompleksiteten gikk i å annerkjenne det og innse at oppgaven er umulig. Eller bare leve med det....som de fleste gjør. Selv om en fullstendig verdinøytral oppvekst nok ikke er mulig, er det ingen grunn for å ikke ha det som mål. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 som kanskje gjør hele debatten meningsløs og lang som det her eksistert en to forskjellige sivilisasjoner. Du har nå sagt minst 3 ganger at debatten er meningsløs. Hvorfor fortsetter du da? Til forskjellige poster med varierende poeng. Klag på meg om tre dager om jeg fortsatt holder på. Ironisk nok tenkte jeg at det en forenkling å tro at det er lett å gi ett barn verdinøytralt oppvekst uten å annerkjenne at selve handlingen skaper en holdning. Kompleksiteten gikk i å annerkjenne det og innse at oppgaven er umulig. Eller bare leve med det....som de fleste gjør. AKIRA No offence, men hvorfor i helvete signerer du hver post? I mine øyne er postene dine gode, men signeringen på slutten gjør meg mildt sagt forbannet. Ja, jeg har et problem. Ser bare ikke vitsen med å signere postene dine når vi fint ser brukernavnet ditt. :/ Indoktrinering av små barn er helt latterlig i det 21. århundre. Ikke send barna i kristne barnehager, ikke fortell dem hva som er sant eller ikke sant. Fortell dem eventyr. Men ikke lær dem opp, slik som mange foreldre gjør. La skolen ta seg av oppgaven om å lære barna om ulike religioner. Så får de velge selv ved konfirmasjonsalder. Det er fasiten. Det er det rettferdige. Det er ikke noen andre svar som kan sees på som fornuft i forhold. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Men å få en komparativ undervisning av livssyn er nok å be om for mye - enn så lenge. Hvis jeg har noe jeg skulle sagt, skal vi nok få oppleve det! Lenke til kommentar
iviking Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Men å få en komparativ undervisning av livssyn er nok å be om for mye - enn så lenge. Hvis jeg har noe jeg skulle sagt, skal vi nok få oppleve det! Men, man er ikke tvunget til å ha ungene sine i offentlig skole. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Tror ikke man er garantert en lykkelig barndom dersom man fores med illustrert vitenskap heller. Edit: Husker jeg brukte store deler av barndommen min på å være deprimert, fordi jeg tenkte at det var ikke mening i noenting fordi jeg bare kom til å dø en dag uansett. I så fall, så gjelder det ikke alle. Og jeg vil i hvertfall ha sannheten, selv om den (for noen som deg, ikke meg) ikke er så trøstende som mange religioner, fremfor å få et svar som er godt, uten å bry seg om det er rett eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå