Myagos Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Indoktrinering av barn i lav alder er hva jeg synes er en ond handling fedrene kan gjøre mot barnet sitt. For det første gir man ikke barnet en sjangse til å tenke selv og man blir opplært til å tro på faktafeil, overtro og trusler om helvete daglig. Religiøse samfunn finnes overalt, og det spyr frem nye menigheter overalt. Desverre er det alltid barnet som forblir offeret. Denne dokumentaren beskriver mye bedre enn meg hvorfor idoktrinering er så skadelig.. Del 1 Del 2 Del 3 Er det riktig at barn skal vokse opp totalt uvitene om vår vitenskapelige utvikling, lukket i et samfunn som bruker hele barnets oppvekst til opplæring av religionen foreldrene tilfeldig er medlem av? Endret 18. juni 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hvis du tenker på de ekstremt religiøse så er jeg enig i bekymringen. Men hvis du skjærer alle over en kam blir saken annerledes. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Tror ikke man er garantert en lykkelig barndom dersom man fores med illustrert vitenskap heller. Edit: Husker jeg brukte store deler av barndommen min på å være deprimert, fordi jeg tenkte at det var ikke mening i noenting fordi jeg bare kom til å dø en dag uansett. Endret 18. juni 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Indoktrinering av barn er grusomt. Det er en av de aller største problemene med religion. Faktisk ville jeg hatt langt mer respekt for religioner dersom de ikke hadde denne konsekvensen. Mine barn skal få velge absolutt alt slikt selv, og jeg kommer aldri til å bedømme dem for valget uansett hva det blir (med unntak av hjernevasking fra en kult). Forøvrig har jeg samme tanke når det gjelder det aller meste. Jeg ville f. eks. aldri ha noe som helst problem med et homofilt barn, eller en sønn som gikk i kjole for den saks skyld. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Man kan da virkelig ikke forvente at en person som oppriktig tror at de som ikke tror på Jesus vil pines evig i helvete ikke skal lære opp barnet sitt til å tro det samme? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg lurer på hva som er verst? Indoktrinering eller måten den skjer på? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Før man kan ta en seriøs debatt med deg om dette så må jeg faktisk vite en ting. Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Eller tenker du spesifikt på noen fundamentalistiske ekstremgrupper? Uten å vite det er jeg faktisk litt usikker på hvor alvorlig jeg skal ta ditt innlegg for å være. AKIRA Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Mine barn skal få velge absolutt alt slikt selv Når og hvordan ser du for deg at dette skal skje? At dere har en alvorssamtale med dem når de er 2 år og sier at de må ha ett åpent sinn til de er 18? Skal du forklare prinsipper om friheten til relegion eller ikke relegion når de er 5? Skal du skjerme dem for alle dine holdningsskapende handlinger? Du har jo ikke en lærerplan når du oppdrar barn. De lærer av dine handlinger og du har ett verdisyn som du igjen lærte når du vokste opp. Om det er basert i relegion, eller kultur eller hva...så er det dettte barna dine vil lære. Valgene ett "barn" kan gjøre selv på dette nivået skjer jo først i tidlig tenårene, men som regel i godt voksen alder når de ikke er barn noe mer. AKIRA Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Er det ikke også indoktrinering dersom man utelater å fortelle om ting, dersom et barn f.eks. spør om hvor det ble av bestemor som døde av kreft? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Er fakta mere viktig for holdningsskapning enn å lære barnet om realiteter? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Før man kan ta en seriøs debatt med deg om dette så må jeg faktisk vite en ting. Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Eller tenker du spesifikt på noen fundamentalistiske ekstremgrupper? Uten å vite det er jeg faktisk litt usikker på hvor alvorlig jeg skal ta ditt innlegg for å være. AKIRA Jeg tenker først og fremst på de ekstreme miljøene som er mye viktigere å fokusere på enn statskirka. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Snakker du på generelt grunnlag at enehver relegion (selv norsk statskirke) driver indoktrinering av barn? Personlig mener jeg det er tilfelle. Alle former for religiøs opplæring før man er voksen nok til å skjønne forskjell på teori og fakta og være i stand til å gjøre egne valg er i mine øyne indoktrinering. Beklager da, for da er det umulig å ha en seriøs debatt på dette. Å ignorere relegionens effekt på vår historie. Relegionens generelle verdisyn og respektere mennesker behov for å ville tro, er i mitt syn like ekstremt som å være relegiøs fundamentalist som jeg heller ikke har så mye til overs for. Samtidig som du kaller milliarder av mennesker for å være dårlig foreldre fordi det som gir dems liv verdi er noe de vil lære det de elsker mest av alt. Selv drar jeg ikke alle over en kam og vil skille på ekstreme miljøer og generelt vanlige relegiøse miljøer innen for alle former (Kristendom, Budisme, Jødeisme, Muslimer osv osv). AKIRA Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Indoktrinering av barn i lav alder er hva jeg synes er en ond handling fedrene kan gjøre mot barnet sitt. Hvor går grensen mellom indoktrinering og oppdragelse? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg tipper den går ved metoden som benyttes ...!? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Mine barn skal få velge absolutt alt slikt selv Når og hvordan ser du for deg at dette skal skje? At dere har en alvorssamtale med dem når de er 2 år og sier at de må ha ett åpent sinn til de er 18? Skal du forklare prinsipper om friheten til relegion eller ikke relegion når de er 5? Skal du skjerme dem for alle dine holdningsskapende handlinger? Du har jo ikke en lærerplan når du oppdrar barn. De lærer av dine handlinger og du har ett verdisyn som du igjen lærte når du vokste opp. Om det er basert i relegion, eller kultur eller hva...så er det dettte barna dine vil lære. Valgene ett "barn" kan gjøre selv på dette nivået skjer jo først i tidlig tenårene, men som regel i godt voksen alder når de ikke er barn noe mer. AKIRA Mine foreldre ga meg en nøytral oppvekst uten noe religiøs innblandelse. Når jeg var gammel nok til konfirmasjon hadde jeg valget selv om jeg ville gå i den kristene tro eller ikke. Da fant jeg ut selv at religion ikke var noe for meg, og besteme meg for å ikke bli konfirmert, enda det betydde at jeg ville tape penger fra religiøse familiemedlemmer. Derfor er jeg ikke døpt eller konfirmert og har allerede meldt meg ut av statskirka. Foreldrene mine stakk aldri kjepper i huet mitt som ung, og sa hverken at jeg skulle eller ikke skulle bli kristen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Mine barn skal få velge absolutt alt slikt selv Når og hvordan ser du for deg at dette skal skje? At dere har en alvorssamtale med dem når de er 2 år og sier at de må ha ett åpent sinn til de er 18? Skal du forklare prinsipper om friheten til relegion eller ikke relegion når de er 5? Skal du skjerme dem for alle dine holdningsskapende handlinger? Du har jo ikke en lærerplan når du oppdrar barn. De lærer av dine handlinger og du har ett verdisyn som du igjen lærte når du vokste opp. Om det er basert i relegion, eller kultur eller hva...så er det dettte barna dine vil lære. Valgene ett "barn" kan gjøre selv på dette nivået skjer jo først i tidlig tenårene, men som regel i godt voksen alder når de ikke er barn noe mer. AKIRA I en størst mulig grad følge mine foreldres fotspor. (som gjorde en ypperlig jobb). Det handler ikke om å beskytte de fra all innflytelse, det handler om å være i stand til å skjønne at det faktisk er innflytelse. Når 6 åringen kommer hjem fra skolen og har lært om jesus og gud og sauer og sånn, tar du praten om selv om læreren sier det er ikke alle enige og at det finnes mange forskjellige syn på ting. Når barnet kommer hjem og vil begynne i søndagsskolen så tar du praten om hvorfor. Er det fordi alle vennene går der? Er det fordi man synes det høres gøy ut? Etc. Det er selve samtalen som egentlig er det viktige her, ikke utfallet. Litteratur er også viktig. Jeg skal prøve å få mine barn til å sette pris på litteratur på samme måte som mine foreldre gjorde med meg. De skal leses til daglig fra svært ung alder og bøker skal, om jeg klarer det, bli viktig for dem. Ingenting lar deg skjønne i ung alder at det er mange ulike syn på verden enn å lese. Da jeg var liten gutt fikk jeg 50 kr i måneden av min bestemor for å kjøpe bøker. Eneste kravet hennes var at jeg brukte pengene på bøker. Hvilke bøker jeg ville lese bestemte jeg selv. Jeg sender en takknemlig tanke til henne nesten daglig. Det har absolutt ingenting med skjerming av holdninger å gjøre. Det har alt med å vite at autoritetene man har rundt seg ikke er allvitende og er i stand til å ta feil. Jeg fikk en ahaopplevelse i en alder av 7 år. Læreren på skolen hadde fortalt noe (Husker ikke hva det var, men det var en typisk myte). Foreldrene mine kunne jo ganske enkelt bare si at, nei, det stemmer ikke, og ferdig med den saken. Men det min far gjorde var å gjøre et eksperiment sammen med meg for å vise at det var feil. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Indoktrinering av barn i lav alder er hva jeg synes er en ond handling fedrene kan gjøre mot barnet sitt. Hvor går grensen mellom indoktrinering og oppdragelse? Det er veldig vansklig å si hvor grensen går, men når jeg snakker om indoktrinering så er det de værste tilfellene hvor barnet bruker hele oppveksten til å bli hjernvasket i foreldrenes religion. Hvis du ser filmen forstår du hva jeg mener. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 dette er litt det samme som at noen mener det og det er rett å lære barna sine, mens andre synes noe annet er viktigere. Jeg synes at det er greitt forsåvidt om man ikke hiver religion på småunger, med utsagn som om at det ikke finnes andre religioner. Det og det er rett, alt annet er feil. Synes også at alle skal få velge selv når dem blir voksne, uansett påvirkning. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er veldig vansklig å si hvor grensen går, men når jeg snakker om indoktrinering så er det de værste tilfellene hvor barnet bruker hele oppveksten til å bli hjernvasket i foreldrenes religion. Hvis du ser filmen forstår du hva jeg mener. Tilfeller som helt klart er ekstreme er én ting. Men hvor går grensen mellom det som helt klart er ekstremt, det som er ubehagelig (for deg eller oss), det som er normalt og det som er bra? Og nøyaktig hva er det som ligger til grunn for en slik vurdering? Vil det gå an å finne grenser alle ville kunne vært enige om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå