Gå til innhold

Bertine Zetlitz - kopi-sperre - dropp plateselskapene


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sett meg møkk lei på det at plateselskapene gjør cd-platene ubrukelige til alt annet enn å spilles i cd-spilleren i stua, og ønsker ikke på noen som helst måte å oppmuntre dem til å fortsette med dette. Mitt dilemma er at plata til Bertine er konge-bra, og den vil jeg ha. Og så er jeg av den mening at artisten bør få penger for musikken sin. Det jeg ønsker å gjøre er å kopiere plata og gi penger direkte til Bertine. Om hun f.eks. får 100 spenn av meg, så får hun nok MYE mer enn hun hadde gjort om jeg kjøpte plata. (Pluss at jeg ikke støtter opp om håpløse plateselskap, da)

 

Er det noen som vet hvordan man kan sende penger til Bertine? Har dere f.eks. adressen hennes, slik at jeg kan sende en 100-lapp i posten? Oppfordrer forresten ALLE til å gjøre det på samme måte. Om vi alle gjorde slikt så ville plateselskapene slutte med slikt tull, og norske artister ville kanskje tjene litt penger også :)

 

 

Mvh,

DaffyD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta turen innom en konsert? Konserter er ofte hva artister tjener mest penger på, og du som publikum kan få en fin opplevelse i tillegg.

Jeg er helt enig at kopisperrer er en uting. Jeg kommer aldri til å kjøpe en eneste plate med kopisperre. Kjøper jeg en CD så ønsker jeg at den skal fungere på alt mitt nåværende utstyr til å spille CD og alt ustyr jeg måtte finne på å kjøpe i fremtiden. Og da vil jeg ikke ha en haug med plater med ulike "kopisperrer" i hylla.

Det verste er jo at det tok med ikke mange sekundene å finne Bertine plata på nettet som mp3... Så mye for den "kopisperren". Forhåpentligvis vil plateselskapene ta til fornuften snart og innse at å gjøre produktet de selger mindre forbrukervennlig ikke er veien å gå for å øke salget.

Lenke til kommentar

Dersom du synes plata er kongebra, så kjøper du den uansett. Hadde det ikke vært for plateselskapet, så hadde ikke Bertine hatt råd til å få en så rå produksjon med de stjernefolka bak. Ergo ville vi ikke hatt muligheten til å høre på plata. At det derimot er andre, store negative sider ved plateselskapet er vi nok enige om... :grumpy:

 

Kopisperra omgår du fort som bare juling. Deretter brenner du en sikkerhetskopi som du helt sikkert får CD-spiller'n til å lese og problemet er løst. Du har heller ikke gjort noe ulovlig. :woot:

 

Det kan imidlertid settes et stort spørsmålstegn om det plateselskapene gjør med å implementere kopisperrer er lovlig. Det er ikke tvil om at det skaper problemer på noe tilårskomne CD-spillere. Dette er i strid med det som er intensjonen med CD-plata og så vidt jeg vet har også Philips (CD'ens oppfinner) begynt å røre litt på advokatstaben sin.Mener det har vært stilt spørsmål om CD-plater med kopisperre kan kalles CD-plater... La oss håpe at det blir slutt på det tullet med kopisperrer. Det er vel ikke en eneste sperre som uansett ikke omgås i løpet av kun få sekunder. Sånn tipper jeg det blir med framtidas kopisperrer også.

Lenke til kommentar

Konsert er vel og bra, men det jeg tenkte på var at jeg også ønsker å ha plata. Og jeg ønsker å ha plata så "lovlig som mulig" ... Og det nærmeste jeg kommer i en situasjon hvor jeg boikotter plateselskapet er å sende pengene direkte til Bertine og laste ned sangene selv...

 

Blir mine evt. kopier "lovlige" om jeg sender Bertine penger? Hvem sitter på rettighetene til sangene? Jaja, kanskje de ikke blir lovlige, men jeg får iallefall bedre samvittighet :)

 

Det jeg primært ønsker å få frem her er at plateselskapene går helt feil veier når de legger på slike idiotiske kopisperrer, og derfor ønsker jeg å få frem et poeng ved å IKKE støtte opp om det. Kjøper jeg plata så er det nettopp å støtte opp om det jeg gjør.

 

 

Mvh,

DaffyD

 

[Edit: kom ett nytt innlegg mens jeg skrev mitt]

Lenke til kommentar

Når det gjelder siste Bertine skiva så står det jo i klartekst på omslaget at disken er beskyttet med kopisperre, og jeg har ikke klart å finne noe sted at den følger CD-audio standarden. Det står derimot at den er laget for å være kompatibel med vanlige CD-spillere/DVD-spillere og for avspilling på PC. Når man dytter skiva inn i PC'en melder windows om at endel filer må oppdateres for å kunne spille av.. Men både ripping til MP3 (CDex) og kopiering av skiva (CloneCD) funket utmerket :D

 

Det sagt, plateselskapene vil nok muligens tape på å utstyre CD'ene sine med kopisperrer grunnet folk som ikke vil ha drittgreiene - meg inkludert!

Kopien av Bertine skiva er i mine øyne bedre enn originalen siden den ikke har kopisperre :lol:

 

Andy

Lenke til kommentar

Slike skiver burde ha et helt annet cover enn skikkelige CD'er. Plateselskapene spiller på at folk flest ikke ser forskjell på CD'er og "kopibeskyttede" disker. Jeg tror ikke den gjennomsnittlige bestemor legger merke til at plata ikke følger CD-standarden, så lenge de står sammen med vanlige CD'er og i vanlig cover lar mange seg lure.

 

Slutter folk å kjøpe slike skiver er det ikke artistene det går mest utover. Plateselskapene vil være raske med å fjerne kopibeskyttelser hvis skivene ikke selger.

Lenke til kommentar
Blir mine evt. kopier "lovlige" om jeg sender Bertine penger? Hvem sitter på rettighetene til sangene? Jaja, kanskje de ikke blir lovlige, men jeg får iallefall bedre samvittighet :)

 

Den blir vel ikke helt lovlig, nei, siden det (antakelig) er plateselskapet som eier rettighetene til produksjonen (dvs. innholdet slik det er på cd'en).

 

Bertine sitter kanskje på rettighetene til tekst og/eller musikk, men det er noe annet enn rettighetene til produksjonen.

 

Plateselskapet har vel "leid" Bertine for å delta i produksjonen av cd'en, og får betalt for det og/eller pr. solgte cd.

 

Blir omtrent som om du skulle bli innleid/kontraktert til å være med på utvikling av noe software, du eier ikke softwaren etterpå selv om du også brukte et ("bruks-beskyttet") bibliotek du selv hadde laget , du fikk istedet betalt spesielt for at din egen kode ble benyttet.

Lenke til kommentar

 

ZETLITZ, BERTINE A. R. 0263 OSLO

 

Holder det? Tok meg 20 sek :p

 

Tja... Jeg vet ikke om det holder... Men kanskje? Burde det ikke vært en gateadresse eller noe slikt der?

 

 

Mvh,

DaffyD

 

vel har hørt hu bor på frogner heng rundt vigelands parken kanskje du ser henne og gi henne penga :D

Lenke til kommentar

 

ZETLITZ, BERTINE A. R. 0263 OSLO

 

Holder det? Tok meg 20 sek :p

 

Tja... Jeg vet ikke om det holder... Men kanskje? Burde det ikke vært en gateadresse eller noe slikt der?

 

 

Mvh,

DaffyD

 

Antagelig har'a en avtale med postkontoret for å hindre uønska besøk og slikt...

 

Men jeg er helt enig; boikott disse "CD'ene"!!! :evil::evil::evil:

 

Om det står at de fungerer på PC, kunne det vært artig å prøvd på en med Linux som OS. Hvis den ikke fungerer, er det bare å returnere den og å klage plateselskapet inn til Forbrukerrådet for ulovlig markedsføring.

Lenke til kommentar

Om det står at de fungerer på PC, kunne det vært artig å prøvd på en med Linux som OS. Hvis den ikke fungerer, er det bare å returnere den og å klage plateselskapet inn til Forbrukerrådet for ulovlig markedsføring.

 

En interessant tanke ville jo vært å kjøpe en plate med kopibeskyttelse, dra hjem og ta "backup" (som vi alle vet ikke er noe problem), for å så ta turen tilbake til platesjappa og si at platen ikke fungerte og at du derfor ønker å bytte til en annen CD i stedet. Platesjappa kan vel ikke nekte deg siden du returneren en plate som i følge platebransjen ikke kan kopieres. Og gjør du det nok ganger så burde vel platesjappene begynne å bli lei og heller be plateselskapene skjerpe seg... :p Bere en tanke... (er altfor lat til å gidde å prøve noe slikt selv da men... :) )

Lenke til kommentar
hvordan fungerer denne sperren da? Jeg har kun datamaskinen som cdspiller.

 

Når du dytter inn CD'en i maskinen får du beskjed om at Windows må oppdateres litt. Deretter popper det opp en helt egen avspiller-applikasjon som gjør at du får spilt av plata.

 

Det er også verdt å merke seg at det er komprimert musikk som blir spilt av (wma format, disse filene er "innpakket" og skjult på cd'en i en 800MB dummy fil) i lav-moderat bitrate, og ikke den ekte cd-lyden. I hvertfall er det slik med Cactus200 beskyttelsen, som er den vanligste i dag. Du har også Cactus100 og Key2Audio (Sony) formatet, som ikke støtter avspilling på PC i det hele tatt.

Lenke til kommentar

En interessant tanke ville jo vært å kjøpe en plate med kopibeskyttelse, dra hjem og ta "backup" (som vi alle vet ikke er noe problem), for å så ta turen tilbake til platesjappa og si at platen ikke fungerte og at du derfor ønker å bytte til en annen CD i stedet. Platesjappa kan vel ikke nekte deg siden du returneren en plate som i følge platebransjen ikke kan kopieres. Og gjør du det nok ganger så burde vel platesjappene begynne å bli lei og heller be plateselskapene skjerpe seg... :p Bere en tanke... (er altfor lat til å gidde å prøve noe slikt selv da men... :) )

 

HAHA :) Genialt! :D (Bortsett fra at jeg også er av de late da :roll: )

 

Hvordan er det forresten med angrefrist og alt slikt på cd-plater? Er det ikke i henhold til kjøpsloven 30 dagers angrefrist? Eller gjelder det bare alle andre ting enn cd'er/dvd'er/spill etc ?

Lenke til kommentar
hvordan fungerer denne sperren da? Jeg har kun datamaskinen som cdspiller.

 

Når du dytter inn CD'en i maskinen får du beskjed om at Windows må oppdateres litt. Deretter popper det opp en helt egen avspiller-applikasjon som gjør at du får spilt av plata.

 

Det er også verdt å merke seg at det er komprimert musikk som blir spilt av (wma format, disse filene er "innpakket" og skjult på cd'en i en 800MB dummy fil) i lav-moderat bitrate, og ikke den ekte cd-lyden. I hvertfall er det slik med Cactus200 beskyttelsen, som er den vanligste i dag. Du har også Cactus100 og Key2Audio (Sony) formatet, som ikke støtter avspilling på PC i det hele tatt.

 

Den vil jeg gjerne ha utdypet litt mere! Hvordan får de plass til 800MB i tillegg til en full CD som opptar i Bertine sitt tilfelle ca 470MB? Altså 1200MB ++ på èn stk CD :lol:

 

Andy

Lenke til kommentar
Hvordan får de plass til 800MB i tillegg til en full CD som opptar i Bertine sitt tilfelle ca 470MB? Altså 1200MB ++ på èn stk CD :lol:

 

En dummy fil er ikke så stor som den vises på filnivå. Antakelig er den noe rundt 40-60 MB, avhengig av lengde på sangene, antall sanger og bitrate...men TOC (innholdsfortegnelsen på cd'en) er manipulert slik at den skal vises med størrelse på 800MB. På denne måten har de også beskyttet wma-filene slik at du ikke bare skal kunne kopiere dem til disken. Den medfølgende avspilleren som autokjøres på PC'n er jo nokså spesiell da. Skal ikke se bort fra at DRM er med i bildet også, som en ekstra sikkerhet i tilfelle noen likevel greier å hente ut wma-filene :)

Lenke til kommentar

Selskapet får jo svi mer hvis du kjøper den (brenner den) og deretter returnerer den å forlanger å få hevet kjøpet. Du har jo ifølge forbrukerkjøpsloven krav på heving av kjøpet, hvis varen har en vesentlig mangel. At du ikke klarer å spille av cd'en på pc'en din (programmet fungerer nepe på linux) så er det jo en vesentlig mangel ved cd'en når det står utenpå at den skal fungere. Hvis de nekter kan du jo bare kontakte forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...