Gå til innhold

Lei av å bytte objektiv...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beklager veldig kjedelige bilder, du som er så flink til å få meg opp fra sofaen og ta bilder (les : utfordringene), men håper dette kan gi en pekepinn på hva objektivet (Sigma 18-200mm OS) utfører på 35mm, blender 4.5

01_liten.jpg

02_liten.jpg

03_liten.jpg

(det siste bildet er tatt med blits)

Det som er fint med disse bildene er hvordan objektivet virker på dagligdagse motiver. Og jeg kan ikke se noen grunn til å klage heller. Det eneste jeg savner nå, er et bilde av en flat vegg med en tydelig struktur (med samme brennvidde oglender). Hvis du kommer over et slikt motiv i løpet av de neste dagene; hadde giddet å ta et slikt bilde da ? Her er noen eksempler fra Tamron testingen som jeg holder på med.

Brukte du IS når du tok disse bildene ?

Tom

Lenke til kommentar
Brukte du IS når du tok disse bildene ?

Jepp, det bilde som viser Sigma-linsa alene på bordet er tatt med en relativ lav lukkertid, 1/40 trur jeg, som jeg ikke hadde klart å gjort håndholdt uten bildestabilisering.

Skal ta et slikt referansebilde så fort jeg får mulighet!

Lenke til kommentar
da klarte jeg å finne en mursteinsvegg :)

Takker og bukker. Så vidt jeg kan se; så har du ikke på langt nær de problemene som PhotoZone rapporterer. At det er noe uskarphet i hjørnet på helt åpen blender; det må man regne med. Dette kunne jeg også leve med.

Kanskje det kun er et problem med Canon :hmm: - er ikke første gang det, når det gjelder Sigma.

Tom

Lenke til kommentar
Hmm... rimelig mye forvregnt i kantene. Vurderte dette objektivet selv og som du ser i toppen av tråden, men ble aldri noe med det for min del

Såpass må man egentlig regne med på et objektiv i med et så stor zoom-faktor og i den prisklassen. Her sett det verre ...

Det er forøvrig en egenskap man ikke trenger å bekymre seg så mye over hvis man liker å redigere bildene sine. Det er en del av bildebehandligsverktøyene som lar deg rette opp dette. F. eks. Photoshop Elements, som jeg bruker.

Og det er egentlig ikke så ofte man ser dette som et problem i det daglige; hvis man ikke har som hobby å fotografere murvegger da.

Tom

Lenke til kommentar
ser i ettertid at bildet ble tatt på 32mm, men det er jaggu ikke lett å sette den akkurat på 35mm når man har et så stort zoomområde.

Close enough - slike optiske feil øker og minsker gradvis med brennvidden, så 32mm er godt nok for meg.

Skal ikke være så kategorisk i fremtiden.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...