Philo Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Begynner å gå litt lei av å bytte mellom 18-55mm og 55-200mm i daglig bruk, og sitter derfor å vurderer å investere i et objektiv som dekker hele området til en rimelig penge. Derfor kikker jeg litt på Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC til snaue 3000 kroner, eventuelt utgaven med bildestabilisering (+1000,-) Noen som har erfaring med dette objektivet, eventuelt andre forslag til zoom som dekker helt fra +/- 20mm til 200mm+? Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hva med Tamron 18-250? Denne skal være ganske god i følge diverse tester. Test av Tamron 18-250 Endret 18. juni 2008 av Mr_Sunde Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Kjøp deg et hus til. Det er muligens litt i dyreste laget for trådstarter, da han kan gå i 0 ved bytte av objektiv, men det er vanskelig å gå i 0 med å bare kjøpe nytt? Lenke til kommentar
Philo Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Tamron er forsåvidt et alternativ, men per i dag har jeg ett Sigma og ett Tamron objektiv, og for å si det sånn, sammenlignet med Sigmaen gir Tamron-objektivet meg litt sånn Mikke Mus feeling. Det skal vel i rettferdighetens navn tas med i betraktningen at Sigmaen er et EX objektiv i en langt annen prisklasse (30mm f/1.4 til 3500, mot 55-200mm f/4.0-5.6 Tamron til 990,-) men gjør allikevel at jeg automatisk holder en knapp på Sigma. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det skal vel i rettferdighetens navn tas med i betraktningen at Sigmaen er et EX objektiv i en langt annen prisklasse (30mm f/1.4 til 3500, mot 55-200mm f/4.0-5.6 Tamron til 990,-) men gjør allikevel at jeg automatisk holder en knapp på Sigma. Blir som å sammenligne Lexus med Kia ... Hadde du sammenlignet Tamron 17-50mm f/2.8 med Sigma's 55-200mm; så hadde det også blitt å sammenligne Lexus med Kia; men da med motsatt fortegn ... Les denne testen om Sigma 18-200mm, og den testen som Mr_Sunde linket til. Så er det mulig at du ombestemmer deg. Tom Lenke til kommentar
Philo Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Tror valget har falt på å begrense brennvidden litt, og heller satse på økt kvalitet. Per nå ligger Sigma 28-70mm F2.8 EX DG høyt på ønskelista. Er blitt litt Sigma EX fanboi virker det som Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Tror valget har falt på å begrense brennvidden litt, og heller satse på økt kvalitet. Per nå ligger Sigma 28-70mm F2.8 EX DG høyt på ønskelista. Er blitt litt Sigma EX fanboi virker det som 28-70mm er veldig lite vidvinkel til at det kan brukes fra dag til dag uten ekstra vidvinkelobjektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Du bør ha et objektiv som begynner rundt 17-18mm og går opp til et sted mellom 100 og 200 for å slippe å bytte så ofte. Sigma har oppgradert den gamle 18-125mm og lagt på bildestabilisering (OS). Hvis de har fikset fokusproblemene som den gamle modellen hadde, så er det et objektiv som kan vurderes. Jeg har ikke sett noe tester av den enda; så det for tidlig å anbefale den uten videre. Tom Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Etter det jeg har lest på Nikoncafe, så er det stor forskjell på Nikon 18-200 da den kom og den som er nå.. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Kan du utdype forskjellene? Francis Lenke til kommentar
Philo Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Ser ikke helt hva det har med tråden å gjøre men :s 18-125mm var forøvrig ingen dum idè Endret 20. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ser ikke helt hva det har med tråden å gjøre men :s 18-125mm var forøvrig ingen dum idè Tamron 18-250 bør med i vurderingene. Se Prisguiden for Pentax DA 18-250, det er praktisk talt samme objektiv. Jeg er strålende fornøyd, men så har jeg billedstabilisering da. Uten det blir det litt mer komplisert. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ser ikke helt hva det har med tråden å gjøre men :s 18-125mm var forøvrig ingen dum idè Så ut som at du var ute etter en "mega-zoom" og Nikon sin sies å være en av de bedre.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Men da må han skifte system. Det er neppe aktuelt. Endret 20. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Shait.. Det var CANON det var snakk om ja.. Ser ikke helt rett etter en uke med 14timers dager.. Sorry Philo.. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Vel... Etter tenking ble det ingen superzoom allikevel. Når alt kommer til alt bruker jeg stort sett ALDRI kitlinsa lenger. 30mm Sigmaen holder lenge til bruken innenfor det brennviddeområdet, med unntak av vidvidvinkel, noe en kommende 10-20 vil ta seg av. Dermed ble det en hvit 70-200 istedet. Tamronplastikken er herved pensjonert og solgt til en kompis for gibort pris. Har bare fått tatt en håndfull bilder med L'en siden jeg kjøpte den på vei til jobb i dag, men resultatene er for å si det mildt lovende, og kan knapt sitte stille mens jeg venter på at klokka skal bli åtte så jeg kan ta meg en lang spasertur hjem i kveldssola ^^ Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Les denne testen om Sigma 18-200mm, og den testen som Mr_Sunde linket til. Så er det mulig at du ombestemmer deg. Tom Jeg mener du har linka til akkurat den testen an gang tidligere også, og må få lov til å få forsvare objektivet litt her (ja, jeg har dette). På fredmiranda så har dette objektivet fått en totalscore på 8.1/10 basert på 21 reviews, noe som gir langt mer tyngde enn ett enkelt review spør du meg. Jeg angrer ikke et sekund på mitt kjøp, og er et flott objektiv om du ikke gidder å fylle baggen full når du skal på tur. Har du selv brukt det siden du også tidligere har anbefalt folk og ikke kjøpe det? Endret 26. juni 2008 av dga01 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Har du selv brukt det siden du også tidligere har anbefalt folk og ikke kjøpe det? Det skal jeg innrømme at jeg ikke har - men etter å ha sett bildene til Photozone testen, så sier de meg at objetkivet de testet sliter med hjørne skarphet på 35mm - en brennvidde jeg bruker mye. Ettersom de observerte det samme på forrige generasjon (uten OS), så er det en indikasjon det er en svakhet på objektivet. Grunnen til at jeg stoler på PhotoZone, er at når de har testet objetkiver jeg har selv; så stemmer deres erfaringer med mine. I tillegg testes objektivene med nøytrale målinger. Ulempen med sider som FredMiranda er at alle det er brukerenes subjektive meninger som legges til grunn. Og ettersom vi ikke kjenner bakgrunnen til dem, er det uklokt å tillegge de for stor vekt. Desverre er det få eller ingen som har snakket om erfaringer med dette objetkivet før deg; det er flott at du er fornøyd. Jeg hadde satt pris på om du tok et par bilder med med objektivet på 35mm og stor blender (4.5) slik at vi ser hvordan ditt eksemplar er. Tom Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Desverre er det få eller ingen som har snakket om erfaringer med dette objetkivet før deg; det er flott at du er fornøyd. Jeg hadde satt pris på om du tok et par bilder med med objektivet på 35mm og stor blender (4.5) slik at vi ser hvordan ditt eksemplar er. Tom Beklager veldig kjedelige bilder, du som er så flink til å få meg opp fra sofaen og ta bilder (les : utfordringene), men håper dette kan gi en pekepinn på hva objektivet (Sigma 18-200mm OS) utfører på 35mm, blender 4.5 (det siste bildet er tatt med blits) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå