Dorian Gray Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Å tillate at folk eventuelt skrur av kan gjøre funksjonen enda verre, da det medfører mindre "kvalitetssikring" av mer erfarne forumbrukere, kanskje vil dere om dere beholder den på, etter en stund benytte dere av rangeringen på den ene eller andre måten, og det vil være positivt for de som er mindre erfarne. Ikke interessert. ^^ Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Nei, denne funksjonen ønsker jeg ikke. Rateingen sier meg ingenting, spesielt på politikkforumet. Stemmer folk ut etter hvor enig de er i temaet, kvalitetene på tråden, kvaliteten på førsteinnlegget osv.? Ellers kan jeg ikke se hvordan flertallsstøtten er en god begrunnelse for funksjonens eksistens. For det første er det bare en liten del av forumet som har stemt på forhånd. Siden dette er de som skjekker tilbakemeldigsforumet, vil jeg påstå at de ikke er helt representative for resten av forumet. For det andre kan spørreskjemaet ansees som ledende. Folk blir bedt om å svare ja eller nei uten først å få vite hva dette innebærer. At flertallet ikke ble hørt på de andre punktene undergraver også avstemningens validitet. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg lurer også på hvilke kriterier man skal legge til grunn for avstemningen. Er det om man er enig med innholdet, kvaliteten på førstepost, korrekte opplysninger i tråden etc. Denne funkjsonen hadde vært morsom i for eksempel humor, gullkorn og lekeplassen men på politikk og samfunn kan den bli litt dum. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Er skeptisk til en slik "rangering" Jeg tror ikke den kommer til å si noe som helst om trådens kvalitet, og da blir det bare meningsløst støy. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg er litt spent på begrunnelsen for at spørsmålene var ledende ...? Konsekvensene kom nå frem både positivt og negativt i tråden, i hvert fall teorien i det hele. Så de som stemte hadde god mulighet til å sette seg inn i evt. konsekvenser og foreta en noenlunde bra konsekvensanalyse basert på informasjonen som kom. Når det kommer til hvilken kriterier man skal sette, så kan det alltid lages en veileding der. Men summa sumarum så blir det opp til brukeren å avgjøre. Om det er leif i innlegget, eller en følelse av at en spesiell tråd har gjort en til en visere mann som styrer museknappen vil derfor variere. Det er derfor vanskelig å definere noe "misbruk". Etterhvert som dette her testes ut tror jeg vi vil få langt bedre kunnskap om å foreta en vurdering av om det fungerer eller ikke, fremfor synsing i forkant. Når det kommer til forumet så prøver man alltid å lytte mest mulig til brukernes ønsker. Dog er jeg personlig ikke glad i detaljeregulering (det er for mye allerede) og personlig gir jeg sjelden en stemme for å nekte noe grunnet råtne eplers fremferd. Jeg har tillit til brukerne og jeg definerer dem ikke utifra råtne epler. Om dette funker eller ikke får tiden vise. Det er ikke som om vi er fastlåst som sverdet i steinen heller. Spesielt spennende blir det å se hvordan det fungerer i den kategorien vi i forkant anser som "tøffest"/størst utfordring. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Dette blir spennende å se i bildekritikken i fotodelen av forumet. Muligheten for misbruk er jo definitivt til stede i form av "kameratstemming" eller lignende. Men jeg syns fordelene ved dette veier mye tyngre enn ulempene. Det kommer til å bli en fryd når systemet er innkjørt blandt brukerne da det gjør det enklere å plukke frem gamle tråder med kvalitetsbilder. Syns dere skal innføre det i fotodelen snarest. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det kan ansees som ledende i den form av at man blir stilt spørsmålet, samt muligheten til stilling til det, før man presentert hva det faktisk innebærer. Kombinerer vi dette med en bred forutinntagelse av at flere valgmuligheter er alltid er bedre, vil dette si at de som stemmer uten å sette seg inn i stoffet, vil være mer sannsynlig til å stemme for muligheten, enn mot. Dette svekker pollens representativitet betraktelig. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Neh. Du kommer kun til å opprette flere brukere for å stemme deg selv til topps, for å tilfredstille ditt ego. Sorry, et nei fra meg Hva med begrensning på hvor mange ganger man kan endre karakter? Syns det kan være maks begrensning på to ganger etter første poenggivning på en tråd, kanskje til og med en. Da kan man bare "sperre" det med at man må ha f.eks minimum 100 poster. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Muligheten for misbruk er jo definitivt til stede i form av "kameratstemming" eller lignende. Det er det jeg mener... Jeg BRYR meg rett og slett ikke det grann om hvor mange stjerner en post har. Dersom emnet interreserer meg, eller emnetittelen er spennende vil jeg mest sannsynlig klikke meg inn på linken allikevel. I et forum med så mange forskjellige emner vil man jo uansett ikke kunne rangere trådene mot hverandre. En tråd som anngår fotballkort-auksjoner kan jo ikke sammenlignes med en tråd omhandlene burma-konflikten eller presidentvalget i USA. Jeg lurer derfor på om det i det minste er muligheter for å ha stemme-funksjon kun i dedikerte fora, og ikke i "mine innlegg" eller "Siste 24 timer". Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Meh, liker dette. Er jo ingen som vet hva vi faktisk stemmer ETTER! Om vi er enig? Om det er et bra formulert innlegg? Om avataren til trådstarter er kul? ... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Meh, liker dette. Er jo ingen som vet hva vi faktisk stemmer ETTER! Om vi er enig? Om det er et bra formulert innlegg? Om avataren til trådstarter er kul? ... Nettopp. Meningsløs støy. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Det kan ansees som ledende i den form av at man blir stilt spørsmålet, samt muligheten til stilling til det, før man presentert hva det faktisk innebærer. Kombinerer vi dette med en bred forutinntagelse av at flere valgmuligheter er alltid er bedre, vil dette si at de som stemmer uten å sette seg inn i stoffet, vil være mer sannsynlig til å stemme for muligheten, enn mot. Dette svekker pollens representativitet betraktelig. Dette blir uriktig. Du tar utgangspunkt i at folk stemmer uten hverken å ha lest førsteinnlegget eller tråden forøvrig. Brukere flest, spesielt de som er i tilbakemeldingskategorien, pleier å sette seg inn i ting og delta i diskusjonen. Et ledende spørsmål er et som inneholder informasjon utover et enkelt spørsmål. Spørsmålet er ganske så nøytralt og de som stemmer har en ypperlig mulighet til å lese hva det dreier seg om. Det er helt i tråd med hvordan man skal stille slike "spørreundersøkelser" (dog er det å ha en diskusjon tilknyttet ikke helt "by the book"). Om det hadde vært informasjon, diverse teoretiske konsekvenser osv blandet inn i selve spørsmålet så ville det vært verdiløst, da det vil anses som ledende. Dette vil man lære om hvis man utdanner seg eller jobber innen området. Spørsmålet skal være kort, presist og konsist, uten for mye informasjon som kan mislede. Informasjonen ellers er det opp til den som stemmer å ta til seg og den er enkelt tilstede i tråden man stemmer i. Konklusjon om ar det svekker pollens representativitet i den sammenheng henger ikke på greip rent faglig sett. Brukerne stemte som de gjorde. Det har en ganske indirekte effekt som gjør at vi hellet mot å prøve dette ut på tråder og blogger. Rent personlig er jeg avventende når det kommer til tråder, men jeg var på forhånd positivt innstilt på blogger. I en bloggjungel så ville det vært fint å sett hvilken som skilte seg ut. Med så mange brukere på forumet så er jeg ikke redd for at "kompisstemming" skal få noe særlig effekt. Egentlig var jeg mer positivt innstilt til karakter på innlegg fremfor tråder, men det er egentlig fordi det i diskusjoner på over 30 sider hadde vært greit å sett om det var enkelte innlegg brukerne mente skilte seg positivt ut, fremfor å bla meg gjennom side etter side. Men egentlig ikke noe særlig problem, rent personlig tror jeg ikke de her stjernene på forumet er noe jeg kommer til å ense til eller fra. Men jeg skal aldri si aldri, jeg er villig til å prøve ut dette når så mange brukere ønsket det. Det er ikke min jobb å være konservativ, vi streber etter et dynamisk forum som kan tilpasse seg best mulig brukernes ønsker og behov. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Ble dette innført pga forslaget mitt i denne tråden? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Vel, det hele avhenger litt av hva man faktisk ønsker å finne ut. Ønsker man å finne ut hva folk mener eller hva folk ønsker. Dette er vanligvis to helt forskjellige ting. Ved førstnevnte tilfelle vil riktignok ikke spørsmålet være å regne som ledende, dette siden folks forutinntagelser er en del av deres meninger. Problemet er vel at hva folk mener som oftest, og spesielt i tilfeller som dette, er irrelevant siden dette vanligvis er i kontrast med hva de ønsker. Skulle man dermed funnet ut hva folk ønsker er spørsmålet å regne som ledende. En forutunntagelse, om enn en del av folks meninger, er ikke en del av folks preferanser. Man må også da ta større hensyn til at folk som er på denne delen av forumet er svært lite representative for helheten (andelen som gir tilbakemeldinger er ikke å renge som spesielt representative). Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hvorfor karakter på blogg? Blir ikke dette like mye rettet mot person som karakter på bruker og innlegg? Ser for meg at det kan komme en del negative konsekvenser av denne funksjonen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Ble dette innført pga forslaget mitt i denne tråden? Ja Hvorfor karakter på blogg? Blir ikke dette like mye rettet mot person som karakter på bruker og innlegg? Ser for meg at det kan komme en del negative konsekvenser av denne funksjonen. Det kan fort skje ja. Nå har jeg tillit til brukere og tror ikke brukere flest er så barnslige, eller så kverulerende, at de gir karakter på trynefaktor eller annet fjas (så langt er det kun de som klager over at folk vil gjøre dette som paradoksalt nok har uttalt at de kommer til å gjøre det (selv om det sikkert er sarkastisk ment)). De som først gidder bruke funksjonen vil jeg nok tro gjør en litt mer saklig vurdering. Jeg klarer bare ikke være så dømmende og stigmatiserende overfor den større del av brukermassen, jeg har nå tillit. Jeg er mer spent på om dette her vil være med på å fremheve kvalitet eller ikke, jeg har nå mine tvil. Jeg tror ikke dette her vil få forumet til å implodere og forsvinne ut i evigheten, brukerne har fått tilgang til en ekstra funksjon og så får vi se hvordan det går. Når så mange brukere ønsker det så skylder vi dem såpass å gi det et forsøk. Vi definerer ikke våre brukere utifra råtne epler. Nå er tallet for at et snitt skal vises ganske lavt (er vel 3). Å heve dette til eksempelvis 10 eller 20 er ting som vil demre opp mye (i tillegg til at det må litt til for at en tråd får sine stjerner vist). Det får bli en fortløpende vurderingssak. Brukere gjør best i å ha et åpent sinn og se dette litt an fremfor å dømme det nord og ned med en gang (eller forhellige det med en gang). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Vel, det hele avhenger litt av hva man faktisk ønsker å finne ut. Ønsker man å finne ut hva folk mener eller hva folk ønsker. Dette er vanligvis to helt forskjellige ting. Ved førstnevnte tilfelle vil riktignok ikke spørsmålet være å regne som ledende, dette siden folks forutinntagelser er en del av deres meninger. Problemet er vel at hva folk mener som oftest, og spesielt i tilfeller som dette, er irrelevant siden dette vanligvis er i kontrast med hva de ønsker. Skulle man dermed funnet ut hva folk ønsker er spørsmålet å regne som ledende. En forutunntagelse, om enn en del av folks meninger, er ikke en del av folks preferanser. Jeg vet ikke helt hva det er du e ute etter, spørsmålene var ikke ledende. Langt fra det og her snakker jeg utifra et faglig perspektiv. Skal du klage over ledende spørsmål så er det bedre å sende en skjennepreken til udugelige journalister som setter opp polls på VG, Dagbladet m.m. De er ganske tydelig hverken utdannet innen området, eller har jobbet med det slik som de setter opp spørsmål, for ikke å snakke om svaralternativ. Pollen var en fin pekepinn til hva brukerne ønsket og deres meninger kom ganske godt frem (i hvert fall i den tråden) i innleggene de skrev. Det ble ganske klart for styret at vi ikke har noen god grunn til å nekte brukere denne muligheten, i hvert fall bør vi gi dem en prøveperiode. Så får vi se om brukere fortsatt ønsker dette eller ikke når de får testet det ut litt. Jeg ser ikke noe poeng i å krisemaksimere på nåværende tidspunkt. Vi lyttet til ønskene fra de brukerne som tok seg tid til å engasjere seg. Man må også da ta større hensyn til at folk som er på denne delen av forumet er svært lite representative for helheten (andelen som gir tilbakemeldinger er ikke å renge som spesielt representative). Tallet er representativt for den mest aktive delen av brukermassen. De som tar seg tid til å gå innom der er erfaringsmessig de mest engasjerte brukerne som benytter forumet daglig. At den pollen representerer mer stemmene til entusiastene enn brukere som er her en eller to ganger i måneden vil jeg tørre å hevde. Og det er stort sett entusiastene som vi hører på, for det er de som bruker forumet mest. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det jeg prøver å poengtere er at folks uttalte preferanse og reele preferanse ikke nødvendigvis er samsvarende. Når uttalte preferanse involverer foruttinntagelsen at flere valgmuligheter er bra, vil dette drastisk svekke den uttalte preferansens reele validitet. Dette siden det gang på gang er vist at akkurat denne forutinntagelsen ikke stemmer overens med folks reele preferanse. Folk generelt sett svært villig til å si ja til å sette inn nye funksjoner, og da selv om de ikke har bruk for de og at de vil være til besvær. Deres reele preferanse er derimot at de har akkurat det de har bruk for og at dette fungerer godt. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Ble dette innført pga forslaget mitt i denne tråden? Ja Kult. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det jeg synes er bra med slike forsøk er at forumeier virker å ta brukerne på alvor, og lar disse få være med på utviklingen av nettstedet og kulturen på det. Så regner jeg med at hvis denne konkrete feedback-muligheten ikke virker etter hensikten, så vil den enten bli fjernet eller endret til noe bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå