Gå til innhold

hjelp til å finne ut hva som er hva på koblings sjema.

Anbefalte innlegg

har en ting jeg skal koble opp, kan litt om kobling osv, men har ikke noe serlig peiling på reléer og den slaks.

har funnet en ting jeg vil koble opp på mopeden, det en ting som gjør at ei vanelig turtals sperre slår seg på automatisk fåt hver gang man skrur av tenneinga go skrur dn på igjenn. og får å få av turtalsperra så må man trykke på en bryter for hver gang man har starta.

legger hved kobling sjema, o lurer på om noen kan si hva som er trykbryter og hva som er relé. lurer også på hva slaks rele jeg trenger og hvor jeg får tak i det. det jeg har fått beskjd om er at relé'et skal ha båte nc og no kontakter.

hvis dere lurer på noe om hvordan dette kan funke så har jeg faktisk fatta det, så hvis det er behov for å vite det så kan dere enten se her http://www.mopedportalen.com/forum/index.p...ticle&id=46 eller så kan dere spørre meg.

håper på mange svar

post-115026-1213788073.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S1 er en trykkbryter. K1 er et relè. Den øverst til venstre markert -K1 A1/A2 er styrepinnene til relèet, og den nederst til høyre merket K1 1/4/2 er hovedstrømpinnene (de som kobles inn/ut).

Relèer som funker i en slik kobling fås kjøpt som "lysrelè" på bilrekivisitaforetninger (eks Mekonomen). Det finnes to typer som selges, og du skal ha en som har 5 pinner. De finnes også med 4 pinner, men de mangler da en av pinnene du trenger.

(og btw. jeg tar fullstendig avstand fra hva du ønsker å oppnå med den koblingen)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
S1 er en trykkbryter. K1 er et relè. Den øverst til venstre markert -K1 A1/A2 er styrepinnene til relèet, og den nederst til høyre merket K1 1/4/2 er hovedstrømpinnene (de som kobles inn/ut).

Relèer som funker i en slik kobling fås kjøpt som "lysrelè" på bilrekivisitaforetninger (eks Mekonomen). Det finnes to typer som selges, og du skal ha en som har 5 pinner. De finnes også med 4 pinner, men de mangler da en av pinnene du trenger.

(og btw. jeg tar fullstendig avstand fra hva du ønsker å oppnå med den koblingen)

hum.. betyr det at releet er flere plasser på det sjemaet.. kunne du ha lagd et bedre sjema som du hadde tegnet hvordan releet ser ut med de 5 pinnene og hvordan det skal kobles

Endret av fredrik1302
Lenke til kommentar

Ja, relèet er to steder i skjemaet.

Hvis du kjøper et sånn pinglelysrelè, så vil du typisk finne et skjema på releèt som forteller hvilke pinner som går hvor. Du vil finne det symbolet du har A1/A2 på, og du vil finne symbolet markert med 4/2/1. Det er ikke så vanskelig å koble det opp basert på det. Bare putt pinnene slik de står i skjemaet du linket til basert på skjemaet du finner på relèet.

Lenke til kommentar
Ja, relèet er to steder i skjemaet.

Hvis du kjøper et sånn pinglelysrelè, så vil du typisk finne et skjema på releèt som forteller hvilke pinner som går hvor. Du vil finne det symbolet du har A1/A2 på, og du vil finne symbolet markert med 4/2/1. Det er ikke så vanskelig å koble det opp basert på det. Bare putt pinnene slik de står i skjemaet du linket til basert på skjemaet du finner på relèet.

ok, og jeg kunne bruke et vanelig lysrele med 5 pinner. trengerjeg ikke tenke på at et må ha nc og no kontalter. hva skal jeg si når jeg skal kjøpe releet og får jeg slikt rele på biltema eller clas olshon

Lenke til kommentar

Ja, et relè beregnet for 12V funker helt fint. Vi snakker om 200mA strøm maks kan jeg tenke meg, så det spiller ikke noen rolle. Du får bare prøve deg frem egentlig. Jeg vil btw. ikke servere løsningen på hvordan du trimmer mopeden din til å gå over 45km/t på sølvfat til deg, så du får finne ut resten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...