Gå til innhold

Hva slags rettigheter fraskriver vi oss ved eksport av varer?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg søkte litt rundt her men fant ikke så mye nyttig. Det jeg lurer på er hva slags rettigheter vi fraskriver oss ved eksport av feks. en mac kjøpt i norge? Jeg husker jeg kjøpte en Dell 8600 pc her i Norge, og fikk igjen penger ved å eksportere den (da jeg bodde i utlandet). Men da denne ble ødelagt, og jeg var kommet tilbake til norge (innenfor 2 år), kunne jeg ikke reklamere grunnet eksporteringa...

Så hva slags rettigheter mister jeg som forbruker på varer kjøpt i Norge hvis jeg eksporterer dette?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant spørsmål dette her. Skulle ha likt å vite begrunnelsen for at du ikke kan kreve reklamasjonsrett. Kanskje fordi merverdiavgiften ble betalt til landet du eksporterte den til, og at du derfor må reklamere til den lokale leverandøren. Litt rart å få full norsk forbrukerkjøpsrettigheter når et annet land mottar merverdiavgiften. På en annen side så har jo leverandøren i Norge tjent på at du handlet deres vare, og burde strengt tatt da stå for produktet i henhold til norske lover.

Uansett, hadde vært morsomt å få vite begrunnelsen til dette - samt hva loven faktisk sier.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg betalte ikke mva til landet jeg dro til, jeg fikk kun igjen mva fra norge (hvor jeg kjøpte maskinen...) Det må jo være noen ulemper ved å få igjen penger ved å eksportere maskinen? Ellers ville jo alle (med utenlands adresse) eksportert alt... eller?

Lenke til kommentar
Jeg betalte ikke mva til landet jeg dro til, jeg fikk kun igjen mva fra norge (hvor jeg kjøpte maskinen...) Det må jo være noen ulemper ved å få igjen penger ved å eksportere maskinen? Ellers ville jo alle (med utenlands adresse) eksportert alt... eller?

Poenget er at du skal betale momsen til det landet du reiser inn i. Det du da har gjort er ulovlig!

Lenke til kommentar

Ja det er jeg vel egentlig klar over, og det er ikke noe bra, men det er vel ingen som betaler mva. til landet man importerer til så vidt jeg er bekjent, og jeg kjenner mange som eksporterer =) Uten at det er noen unskyldning så klart.

Men tilbake til topic.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Ja det er jeg vel egentlig klar over, og det er ikke noe bra, men det er vel ingen som betaler mva. til landet man importerer til så vidt jeg er bekjent, og jeg kjenner mange som eksporterer =) Uten at det er noen unskyldning så klart.

Men tilbake til topic.

Det er kanskje den teiteste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Hva andre gjør av ulovligheter rettferdiggjør saken på ingen måte. På den andre siden så har vi vel alle gjort ting som er "mindre" lovlige for å si det slik, så jeg skal ikke være belærende. Allikevel ville jeg tenkt meg en ekstra gang om før jeg hadde krevet det ene eller andre i etterkant. Det bør være grenser for hva man skal tillate seg selv. Hadde jeg gjort noe ulovlig, og det gikk åt skogen senere ville jeg på ingen måte stått like hardt på krava.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Kan jo sammenligne det med ebay og kjøp av varer der. De aller fleste jeg kjenner ser helst de slipper å betale mva til norge, ink meg. Jeg får selger til å sende varen som gift hvis det er nødvendig. Føler meg ikke som en tyv. Grensen på 200 kr er latterlig. Jeg har hittil aldri kjøpt varer over 200 kr, men hvis jeg gjør det kommer jeg til å prøve å unngå å betale mva.

det er vel ingen som betaler mva. til landet man importerer til så vidt jeg er bekjent.

Det går stort sett i smugling altså? ;)

:roll:

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Kan jo sammenligne det med ebay og kjøp av varer der. De aller fleste jeg kjenner ser helst de slipper å betale mva til norge, ink meg. Jeg får selger til å sende varen som gift hvis det er nødvendig. Føler meg ikke som en tyv. Grensen på 200 kr er latterlig. Jeg har hittil aldri kjøpt varer over 200 kr, men hvis jeg gjør det kommer jeg til å prøve å unngå å betale mva.

Tja... Det går i og for seg ut på ett - dersom du ikke betaler mva for denne varen, mangler statskassa et par kroner ved årets slutt, og du ender opp med å betale mer i skatt neste år. What comes around, goes around... Folk snakker om usynlige avgifter, men når man sniker seg unna de synlige avgiftene, må jo moder Norge kreve inn pengene på et vis :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Trådstarter nevnte at han fikk igjen penger ved eksportering, hvorfor fikk du tilbake penger og hvem ga deg disse kronene? Hvis det var i forb. med mva. så er jo dette grunnen. Det er akkurat det samme som ved import. Du kjøper en vare i tyskland som egentlig har en garanti i dette landet, men du importerer den til Norge og garantien forsvinner. Noen selskaper opererer med f.eks. europa garanti, dvs at du har garanti på en vare du importerer/eksporterer fra ett land til ett annet land innen grensene som er satt.

Lenke til kommentar

Nå blander du litt for mye her. Det er ikk gitt at en garanti forsvinner ved eksport, da skulle IBM'en min ha mistet den, men det gjorde den ikke når jeg kjøpte den fra USA.

Dessuten er det her snakk om reklamasjonsretten som følger produktet, og så vidt jeg kan se legges det ikke akkurat noe begrensning i loven i forhold til geografisk plassering av produktet etter salg, være ekspotering eller annet.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten er fastsatt av norsk lov, og når trådstarter har fått tilbakebetalt en sum som tilsvarer momsem ved eksport og denne summen ikke blir tilbakebetalt ved import, vil jeg tro at produktet ikke går under norsk lov.

Du har fortsatt garanti på produktet, siden garantien er noe leverandøren/produsenten gir deg.

Endret av jeyhu
Lenke til kommentar

Men tilbake til topic.

Det er kanskje den teiteste unnskyldningen jeg har hørt på lenge. Hva andre gjør av ulovligheter rettferdiggjør saken på ingen måte. På den andre siden så har vi vel alle gjort ting som er "mindre" lovlige for å si det slik, så jeg skal ikke være belærende. Allikevel ville jeg tenkt meg en ekstra gang om før jeg hadde krevet det ene eller andre i etterkant. Det bør være grenser for hva man skal tillate seg selv. Hadde jeg gjort noe ulovlig, og det gikk åt skogen senere ville jeg på ingen måte stått like hardt på krava.

Nå tror jeg du har misforstått, eller ikke lest innlegget mitt... Jeg skrev jo at dette IKKE var noen unskyldning, og jeg prøver ikke å unskylde meg heller. Jeg har jo ingen ting å unskylde, da jeg ikke synes jeg har gjort noe veldig galt. Dessuten skjønner jeg ikke hva du mener med at jeg burde tenkt meg ekstra om før jeg begynte å "kreve" ting og tang. Har aldri skrevet at jeg har krevd noen ting som helst. Dette ble litt for dumt...

Det jeg mener å spørre om er hvorvidt man mister norske rettigheter om man eksporterer et produkt ut av landet (Norge). Eller om man tar med seg et utenlandsk produkt inn til Norge, uten å betale moms til Norge. Jeg ser jeg har fått mange gode svar, takk for det =)

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten er fastsatt av norsk lov, og når trådstarter har fått tilbakebetalt en sum som tilsvarer momsem ved eksport og denne summen ikke blir tilbakebetalt ved import, vil jeg tro at produktet ikke går under norsk lov.

Du har fortsatt garanti på produktet, siden garantien er noe leverandøren/produsenten gir deg.

Your point being what? mva er en "skatt" en nærmest betaler ekstra i forhold til varen. Det du skriver skulle implisere at en bruktbil eller datamaskin fra USA eller Tyskland automatisk dekkes av forbrukerkjøpsloven straks norsk MVA er betalt.

Det er heller ikke mulig å bevise at trådstarter IKKE har betalt mva ved innførsel (Annet enn hva som står her, men kan ikke tenke meg det blir funnet)

Lenke til kommentar
Jeg har jo ingen ting å unskylde, da jeg ikke synes jeg har gjort noe veldig galt.

Du har ikke betalt mva til landet du reiste inn i. Det er galt.

Dessuten skjønner jeg ikke hva du mener med at jeg burde tenkt meg ekstra om før jeg begynte å "kreve" ting og tang. Har aldri skrevet at jeg har krevd noen ting som helst. Dette ble litt for dumt...

Du sier at du har en Dell som er ødelagt, men at du ikke får dekket dette på reklamasjon da selger påstår at du mistet denne retten ved å eksportere varen. Det skrev du i din første post. Slik jeg, og sikkert de aller fleste her i tråden, tolker er at du ønsker informasjon rundt reklamasjonsretten på denne Dell-maskinen. Rett eller galt?

Lenke til kommentar
Jeg har jo ingen ting å unskylde, da jeg ikke synes jeg har gjort noe veldig galt.

Du har ikke betalt mva til landet du reiste inn i. Det er galt.

Dessuten skjønner jeg ikke hva du mener med at jeg burde tenkt meg ekstra om før jeg begynte å "kreve" ting og tang. Har aldri skrevet at jeg har krevd noen ting som helst. Dette ble litt for dumt...

Du sier at du har en Dell som er ødelagt, men at du ikke får dekket dette på reklamasjon da selger påstår at du mistet denne retten ved å eksportere varen. Det skrev du i din første post. Slik jeg, og sikkert de aller fleste her i tråden, tolker er at du ønsker informasjon rundt reklamasjonsretten på denne Dell-maskinen. Rett eller galt?

Kan du komme over deg selv snart?

Han skrev ikke veldig galt, ikke at det ikke var galt. Det er uansett langt utenfor interesseområdet til posten, og jeg forstår ikke at du hamrer på det.

Jeg for min del kan bare se at han skriver av nyskjerrighet og at saken er tilbake i tid, ergo ikke dagsaktuell.

For min del kan jeg heller ikke finne noe som regulerer eller eventuelt sier om noe slikt tap. Tidligere poster inisuerer at varen mister sine rettigheter i det øyeblikket det tas ut av landet, noe som er feil.

En vare jeg kjøper i Portugal og som får mangel i Norge vil bli behandlet etter gjeldende regler i landet jeg kjøpte det i, uavhengig om moms ble refundert ved eksport eller ikke.

Ergo faller dermed den argumentasjonen som tidligere nevnt i grus, og jeg kan ikke umiddelbart se at noe annet taler for rettighetstap.

Rettighetene er de samme for herr og fru Hansen, som for herr og fru Kopec fra Polen når varen kjøpes i Norge mens eksporteres til et annet land.

Som et appropo; jeg kan ikke uten videre forstå at enkelte her kan hevde at manglende mva innbetaling ved innførsel er ulovlig i landet personen havnet i, for å kunne vite dette må en vite regelverket, siden dette er forskjellig fra land til land, så er det under hvordan enkelte her anvender norsk regelverk på en situasjon som ikke omfatter Norge annet enn at varen ble kjøpt og tatt med ut av norsk territorium.

Lenke til kommentar

Takk Christian86 =)

Nuffern: Jeg spør kun for nysgjerrigheten, Dell pc'en jeg hadde før var bare et eksempel, og ikke lengre aktuelt da det er flere år siden dette skjedde. Og jeg krevde heller aldri reklamasjon, jeg spurte om det var mulig, men fikk til svar at det ikke var det fordi jeg hadde eksportert varen. Lurer/lurte bare på om dette var riktig av dem å si eller ei. Men jeg ser nå at jeg har fått masse god info, så jeg må lese dette igjen og lære det =) Takk til alle som har bidrat positivt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...