Lanes Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Hei hei. Fant ingen tilsynelatende gode dedikerte norske excel forum, så jeg prøver her og håper på et intelligent svar. Trenger hjelp til å gjøre om en tabell til en liste for bruk i en ny Pivot tabell. Dette er caset: Sitter med en mengde data fordelt i forskjellige excel filer, og skal kjøre en del sammenlikninger av disse dataene. Jeg har derfor opprettet et nytt ark hvor jeg manuelt plotter inn de nødvendige data (tror ikke jeg kommer unna den). Grunnet den store datamengden ønsker jeg en funksjon som gjør at jeg lettere kan kjøre sammenlikninger. Til dette vil jeg bruke en Pivot tabell. Problemet mitt er at Pivot tabellen krever at dataen jeg har foreligger i en liste. Altså: Jeg plotter inn i en tabell og gjør beregninger basert på denne. Deretter trenger jeg en funksjon som gjør om dataen og beregningene til en liste som kan brukes av pivot funksjonen. Typisk vil det se slik: Felt: Gullfaks Kilde: RNB08 År IRR Produsert 2000 7 10 2001 6 12 2002 5 14 Beregning1: 55 Beregning2: 66 ------------ Dette trenger jeg da i formatet (og som da blir sammen med annen data): Felt Kilde År IRR Produsert Beregninger Verdi Gullfaks RNB08 2000 7 10 - Gullfaks RNB08 2001 6 12 - Gullfaks RNB08 2002 5 14 - Gullfaks RNB08 - - - Beregning1 55 Gullfaks RNB08 - - - Beregning2 66 Ekofisk RNB07 2000 11 8 - Ekofisk RNB07 2001 10 7 - etc.. . Endret 18. juni 2008 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 18. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2008 Ser det ikke ble så lett å forklare dette her.. håper noen skjønner.. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Skjønner godt. Dette er typisk og ikke så komplisert makroarbeid. Trøbbelet er at man må vite så fullstendig eksakt hvordan kildefilene ser ut og hvilke mulige unntak og avvik som kan forekomme. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hei! Holder også på med lignende arbeid. Har et lass med loggefiler i exel format. Har målinger hvert 0.2 sek. Logger Last og tøyning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå