Gå til innhold

Del meninger: Opera 9.50 vs FireFox 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes personelig at Firefox 3 er lettere å få ting som jeg vil ha dem fra utgangspunktet, og at utseende er mer fornøyelig layoutmessig. Det er vel mye smak og vane det hele er snakk om. Surfehastighet er heller ikke noe Opera kan snakke for høyt om lenger da Firefox har kommet seg veldig med v.3.0. :)

Nå er det bare å vente på de få populære addons som er i igjen å bli oppdaterte til å bli ferdig, så er en tilbake til samme funksjonalitet, med noen fler, som i v.2.x

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig kresen på brukergrensesnitt, og hater å vende meg til nye.

Men Opera har faktisk scoret høyt på dette, i mine øyne! Liker faktisk det nye brukergrensesnittet, og jeg har begynt å bruke Opera litt mer. Firefox 3 er også suveren! Jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan mene at den ene er bedre enn den andre. De har jo begge sine sterke og svake sider, og jeg kommer sikkert til å bytte litt til jeg finner ut om jeg blir en "Firefox-fanboy" eller bytter til Opera.

Lenke til kommentar

Er den ene nettleseren bedre enn den andre? Jeg vet ikke helt. Det kommer an på hva man måler, og om det som måles er kvantifiserbart og objektivt. Jeg har inntrykket dog at FireFox og Opera har begge sine styrker og svakheter, så hva man velger blir i så måte ut ifra subjektive preferanser, og da er det umulig å diskutere hvilken som er objektivt sett best slik som mange gjør i fan-boy-kriger (blander objektivitet med subjektivitet).

Men TSP kom med en interessant teori her om dagen; folk har 2 ulike måter å velge både programvare på. Den ene måten er den ekskluderende modellen hvor man starter med alt man kunne tenke seg, og så ekskludere funksjonalitet eller velge bort funksjonalitet man ikke ønsker eller trenger. Den andre modellen er inkluderende. Man starter så enkelt som mulig, og så velger til funksjonalitet man ønsker eller trenger.

Hvilken måte man velger programvare på avhenginger av personlighet, altså subjektive preferanser. Selv tilhører jeg den ekskluderende måten å velge programvare på: Jeg digger FireFox fordi denne er så minimalistisk og enkelt, og kan strippes ned til kun det jeg ønsker/trenger, og så kan jeg fylle på med add-ons om jeg trenger noe mer funksjonalitet. :)

Lenke til kommentar

Har brukt Opera så lenge jeg kan huske å hatt tilgang til nett, eller jeg var vel innom Netscape først.

Husker t.o.m jeg betalte for Opera engang i tiden.

Prøvde Firefox når den kom, men ble alltid til at jeg gikk tilbake til Opera og slik er det fortsatt.

Sjekket såklart ut FF3 i går, men er tilbake til gamle vaner igjen i dag.

Lenke til kommentar
Har brukt Opera så lenge jeg kan huske å hatt tilgang til nett, eller jeg var vel innom Netscape først.

Husker t.o.m jeg betalte for Opera engang i tiden.

Prøvde Firefox når den kom, men ble alltid til at jeg gikk tilbake til Opera og slik er det fortsatt.

Sjekket såklart ut FF3 i går, men er tilbake til gamle vaner igjen i dag.

Gamle vaner er vonde å vende.

Lenke til kommentar

Opera er flott, men jeg savner endel plug-ins som jeg bruker i Firefox, blant annet del.icio.us, Read it later, Second Brain og Greasemonkey. Også virker det som om Opera har en javascript-bug? WYSIWYG-mode i Wordpress fungerer i hvert fall ikke som det skal. Når jeg tar linjeskift så synes Opera at det er fornuftig å hoppe til toppen av dokumentet og ta et linjeskift der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...