Gå til innhold

Homofile i kristene miljøer.


Anbefalte innlegg

Generelt innlegg:

 

Personlig så har jeg kanskje en litt annen kristen tro enn, eh, andre kristne, og jeg tror ikke at det er essensielt at man følger alt som står i GT for å være en kristen, da det eneste kriteriet jeg vet om er at du godtar Jesus som Messias - vel, da tror du automatisk på Gud IMO.

 

Uansett, poenget mitt er at om Jesus ga blanke i en regel fra GT, så gjelder den ikke for kristne. Jeg sier ikke at han var homofil og/eller hadde sex med menn, men om vi antar at Jesus ikke brydde seg stort om hvilken legning du hadde, ser jeg ingen ekstrem grunn til at vi skal det heller. Dessuten er det så vidt jeg vet eksempler på at Jesus tilgir kvinner som har hatt sex utenfor ekteskapet og whatnot,- dette er sikkert en synd på linje med at menn har sex med menn, derfor tror jeg det er godt mulig å tilgi den. Hvem man har sex med tror jeg heller ikke var Jesus' største bekymring, da dette vanligvis ikke har noen innvirkning på hverken troen din eller i hvilken grad du misjonerer, etc.

 

Dessuten er det vel slik at om Gud har skapt deg som du er, og Gud har skapt deg homofil, så ville det vel være merkelig av ham å kalle deg en synder for noe du ikke kan noe for? Egentlig tror jeg at regelen om at menn ikke skal ha sex med menn, er for å unngå at menn har sex med KUN menn, og for å forhindre at menneskene dør ut, akkurat som med Onan; han ble straffet for ikke å gi sin bror en etterkommer(det var det, ja?) ikke i hovedsak fordi han sløste med sæd. DET hadde han jo strengt tatt mer enn nok av.

 

Om vi antar at jeg har rett - noe jeg ikke skal påstå å ha, men som jeg tror det er en mulighet for at jeg har, selv om den er liten - oh whatever - så er det en synd hvis en mann aldri produserer avkom. MEN han kan sikkert skaffe seg en klon eller noe. Husk at reglene er skrevet ned med hensyn på samfunnet på den tiden, og da hadde de IKKE mulighet for kunstig befruktning og slikt. Jeg tror kanskje det hele koker ned til "forbannet være det (hann)mennesket som fører til at menneskerasen dør ut ved ikke å produsere avkom".

 

Noe som potensielt kan straffe alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt er at det forferdelige i bibelen brukes mot de svake, og ingen kristne kan nekte for at det står i bibelen at homofile skal slaktes.

Det er jo ikke bare bibelen som sier at homofili er en synd. Nå til dags er det bare europa og usa hvor det er ok å være homofil. I mange land i afrika og midtøsten er det dødsstraff for de som har sex med noen av det samme kjønn, og f.eks. i India er det livstidsstraff. Og her i Norge var det straffbart å ha sex med noen av samme kjønn frem til 70-tallet. Så hvorfor skal homofil sex plutselig være ok moralsk sett akkurat nå? Er moral noe subjektiv som kan forandres eller noe som er det samme til alle tider?

 

Folk er så avhengige av å høre til noe. Hva er galt i å si "Jeg tror at det finnes en gud, men jeg tror ikke han er så nøye på at jeg skal gå til kirken hver søndag, be hver kveld og gifte meg med en av motsatt kjønn"?

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i å si dette. Det er jo helt naturlig med homofili. Men som med veldig mange andre naturlige, menneskelige ting så er dette ting som kræsjer med bibelen. Veldig mye av vårt moderne og siviliserte samfunn kræsjer totalt med bibelen. Men om man vil leve som en kristen så bør man se bort fra hva mennesker sier og heller lytte til hva Gud sier.

 

Bellicus: Det viktigste er vel at man ikke kan hjelpe for at man forelsker seg i personer av samma kjønn, og ikke har interesse av det motsatte kjønn? Du kan godt men det er synd å praktisere homofili, men det å ha en homofil legning kan ikke være en synd. Visse sekter/menigheter i USA mener legninga er en synd, og det gjør blant anna meg jævla forbanna. Hvor tette i hove kan folk væra?

Nei, det er naturligvis ikke synd å være på hverken den ene eller andre måten. Gud gjør ikke forskjell på folk og setter ikke enkelte egenskaper forran andre. Selv ikke om et menneske gir alt det eier til fattige, ofrer seg selv på bålet for sannheten, bare spiser tørt brød og vann hele livet osv. så er ikke dette mennesket mer verdifullt for Gud enn noen andre.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

SondreOverbo: Ang. det med at Gud også har skapt homofile. Mange jeg har snakket med tror Gud har gjort det for å sette noen mennesker på prøve. Klarer de å motstå kjødlige lyster og leve på bibelsk liv likevel, består de testen. Bøyer de seg for begjæret og synder, så feiler de. Det er den forklaringen jeg har fått på hvorfor Gud også lager homofile. :p Var bare en tilleggsopplysning.

 

Det er jo ikke bare bibelen som sier at homofili er en synd. Nå til dags er det bare europa og usa hvor det er ok å være homofil. I mange land i afrika og midtøsten er det dødsstraff for de som har sex med noen av det samme kjønn, og f.eks. i India er det livstidsstraff. Og her i Norge var det straffbart å ha sex med noen av samme kjønn frem til 70-tallet. Så hvorfor skal homofil sex plutselig være ok moralsk sett akkurat nå? Er moral noe subjektiv som kan forandres eller noe som er det samme til alle tider?

 

At det skjer i større og verre omfang andre steder unnskylder ingen verdens ting. Bibelen er dessuten mer relevant i Norge enn saudiarabiske lover. Jeg mener moral er noe subjektivt som kan forandres etter hvert som man lærer mer om hverandre og åpner oss. Da bibelen ble skrevet var det mye rart som var moralsk forkastelig, men som i dag er helt riktig. F.eks. det meste som har med sex å gjøre. Du kan jo selvfølgelig mene at alt som var moralsk forkastelig for 2000 år siden er det i dag også.

 

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i å si dette. Det er jo helt naturlig med homofili. Men som med veldig mange andre naturlige, menneskelige ting så er dette ting som kræsjer med bibelen. Veldig mye av vårt moderne og siviliserte samfunn kræsjer totalt med bibelen. Men om man vil leve som en kristen så bør man se bort fra hva mennesker sier og heller lytte til hva Gud sier.

 

Det var et retorisk spørsmål, ikke rettet til deg, hehe.

 

Ok, nå har jeg egentlig glemt hva vi egentlig diskuterte, men jeg tror vi i utgangspunktet var enige i alt bortsett fra om kristne nødvendig er homofobe eller ikke. :p

Lenke til kommentar

Jeg trur faktisk jeg kan uttale meg litt, har sjøl vært veldig kristen, slik som Arnfinn Nordbø var før han bestemte seg for å være seg sjøl. Det ga meg en en god følelse av å tru at noen passet på meg, jeg følte meg sikker. Desverre følte jeg at jeg også var bedre enn andre mennesker, og sjøl om jeg sa til andre at jeg ikke gjorde det, så følte jeg meg et hakk bedre enn andre "ukristne". Samtidig så kjempa jeg mot meg sjøl, min legning, og var samtifig ulykkelig og frustrert. Nå kan jeg endelig være sånn som jeg er, leve ut min legning og prøve å se positivt på ting.

 

Jeg ønsker ikke at andre skal bli til de grader indoktrinert i en menighet som meg, og derfor mener jeg at kristne burde ta i hug at de kan få homofile barn, og derfor gi barna sine en best mulig lykkelig barndom. Du er sikkert ikke så konservativ som de i menigheten min, så håper du oppdrar dine eventuelle barn med omhu og kjærleik, og gir dem ei verdig barndom som ikke ødelegger dem psykisk :)

Endret av Yfireld
Lenke til kommentar
At det skjer i større og verre omfang andre steder unnskylder ingen verdens ting. Bibelen er dessuten mer relevant i Norge enn saudiarabiske lover. Jeg mener moral er noe subjektivt som kan forandres etter hvert som man lærer mer om hverandre og åpner oss. Da bibelen ble skrevet var det mye rart som var moralsk forkastelig, men som i dag er helt riktig. F.eks. det meste som har med sex å gjøre. Du kan jo selvfølgelig mene at alt som var moralsk forkastelig for 2000 år siden er det i dag også.

Hvis du tenker deg at det finnes en Gud, vil du da si at moral er noe subjektivt, eller noe som Gud styrer med?

 

Ok, nå har jeg egentlig glemt hva vi egentlig diskuterte

Ja, samme her, det virker som en evigvarende meningsutveksling av ting vi er uenig i, men som vi har et urealistisk håp om at den andre skal bli enig i.

 

Jeg trur faktisk jeg kan uttale meg litt, har sjøl vært veldig kristen, slik som Arnfinn Nordbø var før han bestemte seg for å være seg sjøl. Det ga meg en en god følelse av å tru at noen passet på meg, jeg følte meg sikker. Desverre følte jeg at jeg også var bedre enn andre mennesker, og sjøl om jeg sa til andre at jeg ikke gjorde det, så følte jeg meg et hakk bedre enn andre "ukristne". Samtidig så kjempa jeg mot meg sjøl, min legning, og var samtifig ulykkelig og frustrert. Nå kan jeg endelig være sånn som jeg er, leve ut min legning og prøve å se positivt på ting.

Tror du ennå på Jesus, men bare sa takk og farvell til han siden du ikke følte du kunne leve ut din seksualitet og være kristen samtidig?

 

Jeg ønsker ikke at andre skal bli til de grader indoktrinert i en menighet som meg, og derfor mener jeg at kristne burde ta i hug at de kan få homofile barn, og derfor gi barna sine en best mulig lykkelig barndom. Du er sikkert ikke så konservativ som de i menigheten min, så håper du oppdrar dine eventuelle barn med omhu og kjærleik, og gir dem ei verdig barndom som ikke ødelegger dem psykisk :)

Hva sønnen min måtte velge i livet er opp til han, men jeg kommer hvertfall til å forklare hva jeg mener og tror på.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jeg trur faktisk jeg kan uttale meg litt, har sjøl vært veldig kristen, slik som Arnfinn Nordbø var før han bestemte seg for å være seg sjøl. Det ga meg en en god følelse av å tru at noen passet på meg, jeg følte meg sikker. Desverre følte jeg at jeg også var bedre enn andre mennesker, og sjøl om jeg sa til andre at jeg ikke gjorde det, så følte jeg meg et hakk bedre enn andre "ukristne". Samtidig så kjempa jeg mot meg sjøl, min legning, og var samtifig ulykkelig og frustrert. Nå kan jeg endelig være sånn som jeg er, leve ut min legning og prøve å se positivt på ting.

Tror du ennå på Jesus, men bare sa takk og farvell til han siden du ikke følte du kunne leve ut din seksualitet og være kristen samtidig?

 

 

Ved nåden er man frelst, og den får man ved tro, ikke handlinger. Du kan i prinsippet synde around the clock uten å risikere noe, og om homofili er en synd er det ingenting som tilsier at han ikke kan være kristen.

Lenke til kommentar

Bellicus: Jeg mista trua etterhvert, og lurte på hvorfor jeg var nødt til å ha denne legninga, hvorfor jeg ikke kunne være hetero som "alle" andre. Det var ett liv uten noen gnist, ett liv som føltes tomt uten å ikke kunne leve ut seg sjøl, så jeg prøvde å komme meg unna det. Jeg vil si jeg bare følte meg som ett halvt menneske; jeg levde, men samtidig levde jeg ikke. Det blei bare ett trist og energitappende liv. Nå føler jeg meg ihvertfall lykkeligere :)

Lenke til kommentar
Ved nåden er man frelst, og den får man ved tro, ikke handlinger. Du kan i prinsippet synde around the clock uten å risikere noe, og om homofili er en synd er det ingenting som tilsier at han ikke kan være kristen.

Det er riktig, men allikevel er jeg veldig skeptisk til en slik tankegang. Det står at hvis man angrer, skal man få tilgivelse. Og hvis du har sex med tilfeldige partnere eller lever ut din homofile legning uten å bry deg om det, så kan du vel ikke si at du angrer oppriktig?

 

Det er det som er problemet for en homofil. Finner du en homofil partner, velger du bevisst bort en synd, og det blir ikke lett å si "jeg angrer".

Å gå på en smell en gang i blant blir noe helt annet ...

Lenke til kommentar
Ved nåden er man frelst, og den får man ved tro, ikke handlinger. Du kan i prinsippet synde around the clock uten å risikere noe, og om homofili er en synd er det ingenting som tilsier at han ikke kan være kristen.

Det er riktig, men allikevel er jeg veldig skeptisk til en slik tankegang. Det står at hvis man angrer, skal man få tilgivelse. Og hvis du har sex med tilfeldige partnere eller lever ut din homofile legning uten å bry deg om det, så kan du vel ikke si at du angrer oppriktig?

 

Det er det som er problemet for en homofil. Finner du en homofil partner, velger du bevisst bort en synd, og det blir ikke lett å si "jeg angrer".

Å gå på en smell en gang i blant blir noe helt annet ...

 

Ja... sant det. Jeg tror ikke jeg har så mye mer å si i så fall.

Lenke til kommentar
Ja... sant det. Jeg tror ikke jeg har så mye mer å si i så fall.

Hehe, var ikke for å "bevise deg feil", tenkte bare jeg ville føye det til ;)

 

Uansett, den viktigste grunnen til å ikke synde (i mine øyne) er at ved å synde beveger man seg bort fra Gud. Og det ønsker ihvertfall ikke jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...