Gå til innhold

Homofile i kristene miljøer.


Anbefalte innlegg

At flesteparten av religionene har et helvete er forståelig fordi frykt og trussler er det beste knepet for å holde tak på flokken.

 

Ateister tror ikke på helvete fordi det ikke finnes et snev av bevis for at det finnes. Mennesker som levde på den tiden var helt blottet for den vitenskapen og teknlogien vi har forsket oss frem til idag. Selvfølgelig vil det oppstå religioner da!

 

Å tro på et helvete fordi mange av religionene har det, gjør det ikke noe mer sant. Så ja Ateister har den mest fornuftige versjonen fordi vi krever håndfaste bevis før vi hopper på helvetesbølgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At flesteparten av religionene har et helvete er forståelig fordi frykt og trussler er det beste knepet for å holde tak på flokken.

 

Ateister tror ikke på helvete fordi det ikke finnes et snev av bevis for at det finnes. Mennesker som levde på den tiden var helt blottet for den vitenskapen og teknlogien vi har forsket oss frem til idag. Selvfølgelig vil det oppstå religioner da!

 

Å tro på et helvete fordi mange av religionene har det, gjør det ikke noe mer sant. Så ja Ateister har den mest fornuftige versjonen fordi vi krever håndfaste bevis før vi hopper på helvetesbølgen.

 

Ja, det er fint du har et svar på alt, Myagos. Så lettvindt er det hvertfall ikke for meg. Og når det gjelder homofile kristne så er det nok heller ikke så lettvindt for dem.

 

Det jeg skal frem til er hvertfall at homofile har ingen grunn til å føle seg diskrimert eller støtt ut, dersom de leser sin bibel. Verden er full av mennesker som vil onde ting mot andre, og dersom man skiller seg ut fra flokken på en eller annen måte så vil det alltid være mennesker som utnytter dette for selv å føle seg som et bedre flokkdyr. Diskriminering av homofile er heller ikke noe som hører til bare innenfor bedehusets vegger, men er utbredt i hele verden i alle slags grupper. Jeg har ikke noen mirakelkur for homofile som vil leve som kristne. Jeg tror nok det vil være mange tunge stunder, kanskje flere tunge stunder enn andre mennesker, men er også overbevist om at det finnes en som kan bære dem gjennom dette.

Lenke til kommentar

Så fordi det er mange vonde ting i verden skal man ikke forsøke å kritisere eller få debatt rundt èn av dem?

 

Det folk reagerer på er vel i stor grad dobbeltmoralen fra det kristne miljøet i nevnte artikkel. Når man skal ha som leveregel å behandle mennesker med respekt og godhet for deretter å be til og med sin beste venn brenne i helvete.

Lenke til kommentar

Denne

artikkelen viser - nok en gang - at det kun er forskning som vil gi oss svaret på hva som forårsaker homofili. Det er, som i alle andre disipliner innen forskning, her en akkumulering av rapporter og bevis som etterhvert vil peke unisont i en og samme retning.

Så langt peker den meget sterkt i retnnig av at det kun er en biologiske faktorer inne i bildet, årsaken derimot, er ikke kjent, men dette kan en også forvente å få en indikasjon på etterhvert som en får bedre og bedre utstyr og flere studier.

 

Det skal bli tragisk å se hvor mye svada og logiske kortslutninger homofobe teister kommer opp med den dagen årsak og virkning angående homofili foreligger like klart som f.eks ohms lov.

Lenke til kommentar
Er da ikke noe nytt dette her? Folk som ikke er "normale" blir utstøtt? Er ikke bare i kristne miljøer dette skjer, det kan jeg love dere, og av de kristne er det nok bare i de aller mest ekstreme miljøene.

 

Men det er ikke alle som har en 2000år gammel bok som forteller dem hvem de skal støte ut eller ikke

Lenke til kommentar
Er da ikke noe nytt dette her? Folk som ikke er "normale" blir utstøtt? Er ikke bare i kristne miljøer dette skjer, det kan jeg love dere, og av de kristne er det nok bare i de aller mest ekstreme miljøene.

 

Men det er ikke alle som har en 2000år gammel bok som forteller dem hvem de skal støte ut eller ikke

Riktignok forteller denne boken om hva som er synd og ikke, homofili er en av dem.

Men denne boken sier også at det ikke er opp til menneskene å dømme, det er opp til Gud. "Den som dømmer skal selv bli dømt". Men det står at hvis en bror (i denne sammenheng en medkristen) gjør noe han ikke burde, skal han bli irettesatt på tomannshånd.

 

Det som blir fremlagt av Arnfinn her er selvfølgelig ikke irettesettelse, men fordømmelse. Det er ikke Bibelen som støtter opp om dette, så det får de enketpersoner det gjelder ta på egen kappe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil først bare si at hele historien om arnfinn nordbø er meget trist. Jeg synes det er trist at han blir utstøtt fra et kristent miljø, på den måten. Jeg er selv kristen, og vil si at hadde jeg vert en venn av arnfinn, så ville ikke jeg støtt han ut på denne måten, fordi du skal ikke dømme. Jeg vet også med meg selv at jeg har gjort like mye synd som arnfinn, og har derfor ingen frunn til å fordømme ham.

 

Slik jeg oppfatter det, og slik har nok de som fordømmer arnfinn sikkert også oppfattet det, så er det å leve homofilt en synd. DEt står i bibelen at du ikke skal leve som en homo. Det står i bibelen at du kommer til helvete viss du synder. Derfor, en homofil er en synder siden han er homo, og kommer derfor til helvete. så DRA DEG TIL HELVETE OG BRENN!!!

 

Vent litt... Er homofili den eneste synd? nei, jeg tror mange her i denne historien har glemt noe. det er synd å lyge, det er synd å se på en person i begjær, det er synd å misunne andres eigendom osv. osv. Vi kan holde på til i morgen... ALLE har syndet, derfor er det ikke bare homofile (i dette tilfellet arnfinn) som skal brenne i helvete, men alle. Hvorfor skal vi da støte ut en person som skiller seg litt ut ved å ha en synd andre ikke har?

 

Heldigvis er gud så glad i oss, "at han sendte sin enbårne sønn, slik at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv" (fritt sitert fra joh. 3.16) Men det er en egen historie...

 

Beklager rotete post, men jeg håper jeg har fått frem hovedpoengene...

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Det kommer jo ikke frem på noen måte i dette intervjuet hvordan denne mannen skal ha blitt "drapstruet, trakkasert, mobbet, sjikanert og utstøtt", ikke at jeg sier at det er umulig at det har skjedd, men det virker jo heller som han har blitt fortalt hva det er som står i bibelen og så tolker dette som "drapstruet, trakkasert, mobbet, sjikanert og utstøtt".

 

 

Støtter deg på den. Men så er det jo faktisk drapstrusler osv. til homofile i bibelen også, så dette er ikke et oppgjør med homofobe kristne, men med bibelen! De som ikke støtter seg opp om alt som står i bibelen, trenger ikke kalle seg kristne, synes jeg. De kan tro på Gud, men de trenger ikke påberope seg tilhørighet til en religion de tror halvveis på av den grunn.

 

Er så lei av egosentriske homofile som bare prater om seg selv, sine rettigheter og behov, kunne ikke dere være mer opptatt av forurensing, krig og jordens fremtid?

Terje, Ålesund

 

Hahaha! :!: Dummeste jeg har hørt. ^^

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar
Støtter deg på den. Men så er det jo faktisk drapstrusler osv. til homofile i bibelen også, så dette er ikke et oppgjør med homofobe kristne, men med bibelen!

 

Det er mange ting som blir beskrevet som en synd i bibelen, og det er mange ting som blir beskrevet som synd i andre religioner. Selv om det finnes folk som ikke liker dette, så kan man ikke bare forandre på religionen til folk.

 

Dessuten er homofob et utslitt begrep som har mistet sin effekt siden det brukes på alt som måtte være et problem for homofile.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

At mange ting er beskrevet som en synd både i bibelen og i andre religioner unnskylder ingenting. Religionen kan ikke forandres, men menneskene kan. ;)

 

Hvilken effekt mener du begrepet homofob en gang hadde? Det brukes om alle som har noe imot homofile. Er man kristen og tror på alt som står i bibelen, er man homofob.

 

Jeg mener at vi bør være siviliserte og fornuftige nok til å forstå at vi ikke har samme syn på ting uten å drive hverandre til angst, depresjon og selvmord av den grunn. Så klart, folk må bare mene akkurat hva de vil om homofili, slik jeg mener akkurat hva jeg vil om kristne, men du ser ikke kristne i min homofile vennegjeng som mobbes, trakasseres og drapstrues.

 

Man er født homofil, man er ikke født kristen. Man kan ikke omvende homofile, men man kan omvende kristne. ;)

Lenke til kommentar
Hvilken effekt mener du begrepet homofob en gang hadde? Det brukes om alle som har noe imot homofile. Er man kristen og tror på alt som står i bibelen, er man homofob.

Jeg mener at "homofob" antageligvis er bedre brukt mot de som er redd for å vedkjenne seg at det faktisk finnes homofile, eller folk som er homofil selv og er ukomfortabel med dette. Men slik ordet blir brukt nå så er det mot alle som tilfeldigvis ikke skulle være enig i meningene til homofile. Muslimene har også slengt seg på denne trenden, de kaller alle islamofobe hvis de ikke er enig i islam. Det er hersketeknikk der de som ikke er enig får et skjellsord klistret på seg. Dette gjør du jo også ovenfor kristne. Fordi kristne mener noe som du ikke er enig i, så setter du dette skjellsordet på kristne og mener da at du er den sterke parten i diskusjonen.

Jeg mener at vi bør være siviliserte og fornuftige nok til å forstå at vi ikke har samme syn på ting uten å drive hverandre til angst, depresjon og selvmord av den grunn. Så klart, folk må bare mene akkurat hva de vil om homofili, slik jeg mener akkurat hva jeg vil om kristne, men du ser ikke kristne i min homofile vennegjeng som mobbes, trakasseres og drapstrues.

Jeg selv har aldri mobbet eller trakkasert en homofil, og hvis jeg hadde hatt noen homofile venner så hadde jeg ikke behandlet de noe værre enn andre venner. Og når det gjelder kristendommen så burde det jo ikke være noen grunn til å "angst, depresjon og selvmord", for her forkynnes det jo tilgivelse og evig liv og det står ikke noe om at dette ikke gjelder homofile.

Man er født homofil

Akkurat det er vel ikke bevist helt enda.

Lenke til kommentar
Det er mange ting som blir beskrevet som en synd i bibelen, og det er mange ting som blir beskrevet som synd i andre religioner. Selv om det finnes folk som ikke liker dette, så kan man ikke bare forandre på religionen til folk.

Ikke? De fleste kristne ignorerer jo glatt mange andre ting som blir beskrevet som syndig i det gamle testamentet.

Lenke til kommentar
De fleste kristne ignorerer jo glatt mange andre ting som blir beskrevet som syndig i det gamle testamentet.

Det er fordi det er ikke alle ting som er påkrevd judaister, som også er påkrevd kristne. F.eks. å ofre til Gud er ikke noe kristne trenger å gjøre, og det er en rekke andre ting i mosebøkene som ikke lenger er nødvendig for at mennesker skal holde seg ren for Gud.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jeg mener at "homofob" antageligvis er bedre brukt mot de som er redd for å vedkjenne seg at det faktisk finnes homofile, eller folk som er homofil selv og er ukomfortabel med dette. Men slik ordet blir brukt nå så er det mot alle som tilfeldigvis ikke skulle være enig i meningene til homofile. Muslimene har også slengt seg på denne trenden, de kaller alle islamofobe hvis de ikke er enig i islam. Det er hersketeknikk der de som ikke er enig får et skjellsord klistret på seg. Dette gjør du jo også ovenfor kristne. Fordi kristne mener noe som du ikke er enig i, så setter du dette skjellsordet på kristne og mener da at du er den sterke parten i diskusjonen.

 

Nå synes jeg du overdriver litt. Jeg sier ikke at alle som kaller seg kristne er homofobe. Jeg sier at alle som er ordentlig kristne er homofobe, siden homofili helt klart stemples som en synd i boka og det manes til drap og utestengelse av praktiserende homofile.

 

Nå synes jeg du bør passe deg med å komme her og komme her og fortelle meg intensjonen med innleggene mine. Ja, jeg setter dette skjellsordet på kristne fordi det i bibelen står f.eks. at to menn som har sex skal slaktes. Nå virker det som om dette er tolket i overført betydning slik at praktiserende homofile i kristne miljøer, som beskrevet i artikkelen i førstepost, slaktes sosialt.

 

Jeg selv har aldri mobbet eller trakkasert en homofil, og hvis jeg hadde hatt noen homofile venner så hadde jeg ikke behandlet de noe værre enn andre venner. Og når det gjelder kristendommen så burde det jo ikke være noen grunn til å "angst, depresjon og selvmord", for her forkynnes det jo tilgivelse og evig liv og det står ikke noe om at dette ikke gjelder homofile.

 

Så fint for dine homofile venner. :wee: Beklager om jeg virket generaliserende, men jeg siktet så klart til det kristne miljøet som er beskrevet i artikkelen. Skal vi tro liknende historier er dette også langt fra unikt. Andre steder i verden er det jo skremmende vanlig.

 

Store deler av bibelen er jo kjempefin literatur med fint budskap alle burde følge. Men som jeg har sagt tidligere så følges jo ikke bibelen til punkt og prikke, på både godt og vondt.

 

Akkurat det er vel ikke bevist helt enda.

 

Hm.. For min del er det det, iallfall. Jeg er homofil, har alltid vært det. Har også en heterofil tvillingbror, og vi to var uadskillelige i oppveksten, så jeg ser ingen annen grunn til at vi har forskjellig legning enn at det er medfødt. jeg har aldri opplevd det som et valg jeg har tatt eller noe som har påvirket meg, men skal ikke påstå 100 % sikkert at det ikke har skjedd. Men jeg synes likevel det kan regnes som medfødt inntil det motsatte er bevist. :p

Lenke til kommentar
Nå synes jeg du bør passe deg med å komme her og komme her og fortelle meg intensjonen med innleggene mine. Ja, jeg setter dette skjellsordet på kristne fordi det i bibelen står f.eks. at to menn som har sex skal slaktes. Nå virker det som om dette er tolket i overført betydning slik at praktiserende homofile i kristne miljøer, som beskrevet i artikkelen i førstepost, slaktes sosialt.

 

Jeg forteller deg ikke intensjonene dine, jeg forteller hva jeg mener er dårlige metoder for å si meningen sin. Hvis jeg hadde gått rundt og sagt til homofile at de er kristenfobiske så kan jeg ikke tenke meg at dette hadde blitt godt motatt.

 

Når det gjelder straffer av forskjellige synder som ble utført 2000-3000 år siden av jødene, så er ikke dette noe som praktiseres av kristne. Vi mener at all straffen for alle synder ligger på Jesus, og at vi derfor går fri. Og jeg tror du skal lete vel og lenge for å finne en "kristen" som mener at homofile bør slaktes...

 

Så fint for dine homofile venner. :wee: Beklager om jeg virket generaliserende, men jeg siktet så klart til det kristne miljøet som er beskrevet i artikkelen. Skal vi tro liknende historier er dette også langt fra unikt. Andre steder i verden er det jo skremmende vanlig.

 

Store deler av bibelen er jo kjempefin literatur med fint budskap alle burde følge. Men som jeg har sagt tidligere så følges jo ikke bibelen til punkt og prikke, på både godt og vondt.

 

Når det gjelder kristne miljøer så er jo dette noe som er veldig populært for avisene dersom det først skjer noe upassende. Det som skjer i menighetene til vanlig er det ingen som hører noe om, og hvis du noen gang tar turen innom en menighet så vil du nok bare finne mennesker som ber for andre, som er opptatt av at du skal føle deg vel og som kanskje vil ha deg med på en sang. Folk virker veldig opptatt av å fremstille et stereotypisk bilde av kristne som noen veldig negative personer

 

Når det gjelder bibelen, så tror jeg du hadde blitt positivt overrasket dersom du hadde satt deg inn i hva kristendom egentlig er for noe, og sett hvor forskjellig kristendom og judaisme egentlig er. Og når det gjelder lover og regler så finnes det bare en lov og det er å elske sin neste som seg selv. Dersom man gjør dette så oppfyller man alle lover som står i bibelen. Og hvis man tenker over dette så er det jo faktisk en bra ting å være en "fanatisk kristen".

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jeg forteller deg ikke intensjonene dine, jeg forteller hva jeg mener er dårlige metoder for å si meningen sin. Hvis jeg hadde gått rundt og sagt til homofile at de er kristenfobiske så kan jeg ikke tenke meg at dette hadde blitt godt motatt.

 

Du trenger å se en forskjell her. Homofile er ikke nødvendigvis kristenfobiske (dessuten er ikke det et ordentlig ord, men det er vel ikke "homofob" heller), men kristne er nødvendigvis homofobe siden bibelen er homofobisk, og kristne støtter seg opp om bibelen.

 

Når det gjelder straffer av forskjellige synder som ble utført 2000-3000 år siden av jødene, så er ikke dette noe som praktiseres av kristne. Vi mener at all straffen for alle synder ligger på Jesus, og at vi derfor går fri. Og jeg tror du skal lete vel og lenge for å finne en "kristen" som mener at homofile bør slaktes...

 

Det står fremdeles svart på hvitt i en bok kristne over hele verden tilber. Jeg vet godt at kristne ikke slakter homofile i Norge, altså. Og ja, jeg må lete lenge for å finne kristne som mener homofile bør slaktes. Men det står likefullt i bibelen at det hviler blodskyld over praktiserende homofile. Dog er ikke kristne forpliktet til å følge praksis fra mosebøkene, så den kan de unnskyldes på.

 

Når det gjelder kristne miljøer så er jo dette noe som er veldig populært for avisene dersom det først skjer noe upassende. Det som skjer i menighetene til vanlig er det ingen som hører noe om, og hvis du noen gang tar turen innom en menighet så vil du nok bare finne mennesker som ber for andre, som er opptatt av at du skal føle deg vel og som kanskje vil ha deg med på en sang. Folk virker veldig opptatt av å fremstille et stereotypisk bilde av kristne som noen veldig negative personer

 

Media jakter på skandaler og grusomheter over alt. Og at det ikke skjer i alle miljøer betyr ikke at det ikke skjer i noen.

 

Hva vet du om hvor mye jeg er i menigheter? Jeg er stadig vekk i kirken under gudstjeneser, barnedåp, julemesser og andre anledninger for å spille med korpset. Der møter jeg bare blide og hyggelige mennesker, noe jeg synes de fleste kristne jeg kjenner kan beskrives som. Jeg forsøker på ingen måte å fremstille et bilde av kristne mennesker som negative personer, altså.

 

Poenget mitt er at det forferdelige i bibelen brukes mot de svake, og ingen kristne kan nekte for at det står i bibelen at homofile skal slaktes. Greia er at jeg generelt synes religioner blir feil og legger for lite vekt på individet. Bare se hvor mange i Norge som kaller seg kristne fordi det er tradisjon. Et flertall av landets befolkning kaller seg kristne, men et fåtall tror helt og holdent på alt sammen.

 

Når det gjelder bibelen, så tror jeg du hadde blitt positivt overrasket dersom du hadde satt deg inn i hva kristendom egentlig er for noe, og sett hvor forskjellig kristendom og judaisme egentlig er. Og når det gjelder lover og regler så finnes det bare en lov og det er å elske sin neste som seg selv. Dersom man gjør dette så oppfyller man alle lover som står i bibelen. Og hvis man tenker over dette så er det jo faktisk en bra ting å være en "fanatisk kristen".

 

Jeg har satt meg inn i kristendommen, og jeg tør påstå at en stor del av Norges kristne befolkning ikke er særlig kristne av seg.

 

Å ha veldig lyst til å kunne kalle seg kristen, er den eneste grunnen jeg kan se til at enkelte går langt for å tolke bibelen til å være homovennlig, samtidig som vi har andre som står på sitt og mener bibelen helt klart og tydelig mener menn og kvinner var skapt for hverandre og at dette systemet ikke skal brytes. Det beviser jo bare én ting, at alle "kristne" ikke tror på det samme. Når jeg sier "kristen" mener jeg en som helt og holdent støtter den ene og rene kristendommen og alt religionen innebærer, uten å tolke i lange baner for å tilpasse religionen dagens samfunn.

 

Folk er så avhengige av å høre til noe. Hva er galt i å si "Jeg tror at det finnes en gud, men jeg tror ikke han er så nøye på at jeg skal gå til kirken hver søndag, be hver kveld og gifte meg med en av motsatt kjønn"?

Lenke til kommentar
Man er født homofil

Akkurat det er vel ikke bevist helt enda.

 

Kom gjerne med vitenskapelige referanser som viser en klar tendens til at det ikke foreligger biologisk definerte faktorer en ikke kan gjøre noe med når det gjelder homofili.

Alt jeg har lest av rapporter og artikler i Nature SciAm og diverse steder på nettet som omhandler forskning og refererer til forksning, som Scienceblogs, peker entydig mot at homofili forekommer naturlig, det finnes haugevis av bevis for denne tendensen.

 

 

Skal en se bort fra all empiri vil jeg iallefall ha et grunnlag for dette annet enn at "det er synd" ;)

Lenke til kommentar

Bellicus: Det viktigste er vel at man ikke kan hjelpe for at man forelsker seg i personer av samma kjønn, og ikke har interesse av det motsatte kjønn? Du kan godt men det er synd å praktisere homofili, men det å ha en homofil legning kan ikke være en synd. Visse sekter/menigheter i USA mener legninga er en synd, og det gjør blant anna meg jævla forbanna. Hvor tette i hove kan folk væra?

Endret av Yfireld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...