Gå til innhold

Er GTX 280 fremdeles nVidias beste alternativ?

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake startet jeg en tråd om hvorvidt jeg burde kjøpe nVidias 9800 GTX eller GX2, eller om jeg burde vente på GTX 280. Svaret var stort sett at jeg burde vente. Og nå som kortet begynner å dukke opp i norske nettbutikker, tenkte jeg det var på tide å spørre det samme spørsmålet igjen:

Er GTX 280 fremdeles det beste alternativet fra nVidia?

Og et annet spørsmål, som burde være ganske kjent for det som har fulgt med på spørsmålene mine: Vil dette kortet fungere sammen med resten av PCen min? Og neida, jeg er ikke dum, dette er den aktuelle hardwaren som skal brukes sammen med kortet:

DVD-ROM: Samsung SH-S203N

Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB, 7200 RPM

Hovedkort: Asus P5E

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

Minne: 2 x 4 GB Corsair Twin2X, DDR2, 6400, CL4 [bESTILT]

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW

Skjermkort: Hvis du ikke har skjønt det ennå, les tråden en gang til

Strømforsyning: Corsair HX 620W [bESTILT]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult. Det var derfor jeg skrev:

Er GTX 280 fremdeles det beste alternativet fra nVidia?

nVidia er best på markedet for tiden, ikke sant? Og denne PCen skal være ferdig bygd om et par uker, give or take. Jeg vet ikke når AMD lanserer sine kort, men det er sikkert lengre enn to uker til.

Prisen gjør ikke så mye, kortet koster ikke mye mer enn det jeg hadde tenkt å bruke på GX2 uansett.

Så jeg spør igjen: Er GTX 280 fremdeles det beste alternativet fra nVidia?

Lenke til kommentar

Okay, her er en plan som kan fungere: Hovedkortet mitt, Asus P5E, er et X38-hovedkort, altså støtter det Crossfire. Leste i en annen tråd at AMD lanserer HD4870 25. juni, og at det kommer til å koste ca. 300 dollar, altså 1500 NOK etter dagens kurs. Hvis jeg kjøper to HD4870 og setter de i Crossfire, vil jeg da få bedre ytelse enn med et GTX 280?

Lenke til kommentar

Nei, driverne til ATi har kommet seg de. Og de fokuserer endel på Crossfire ytelse siden det er det de bruker for å måle seg med toppkorta til nvidia.

4870 kommer nok til å koste rett i overkant av 2000 kr i Norge den aller første dagen, og vil nok falle til rundt 1750 kr i løpet av den første mnd, tror jeg:P

Lenke til kommentar

280 er det beste enkelt-GPU kortet ute.

GX2 er det beste enkeltkortet ute, og yter i de fleste tilfeller bedre enn 280.

4870 vil ikke konkurrere som enkeltkort på ytelse. Lanseres vel ikke før i midten av juli. Vil først og fremst konkurrere med 98xxgtx(+). Her kommer Nvidia med en shrinket gpu (9800gtx+), som virker å være priset omtrent som 4870, som vil yte omtrent som 4870 og sannsynligvis skalere bedre i SLI enn 4870 i XF.

4850 kommer ikke til å legge press på noen av toppløsningene til Nvidia. I crossfire virker det som det yter betydelig dårligere i det fleste testene enn gx2. I tillegg har du en del tester der det feiler å skalere i det hele tatt.

I august kommer 2x4870 på ett kort. Denne kommer til å ta ytelsestronen med mindre Nvidia slipper en oppdatert gx2.

I sum hadde jeg gjort følgende: Ventet. Til 2x4870 er sluppet. Eller Nvidia shrinker 200-serien. 55nm produksjon betyr en kjøligere gpu og kjøligere gpu betyr stillere kjøler. Det er ett viktig element for meg. Den ekstreme prislinjen til AMD er ett annet element.

Om 2x4870 skalerer like dårlig som dagens crossfire-løsninger så hadde jeg nok vurdert ett 280, eller gx2 som i det tilfellet vil yte noe dårligere i enkelte spill, men betydelig bedre i andre. I de testene jeg har sett har det vert gjennomgangsmelodien. SLI skalerer jevnere enn XF. Og det har vert slik en stund, så sannsynligvis ligger årsaken dypt dypt i driverkoden til AMD.

I sum: Putt pengene i banken ett par månder til, gå ut og nyt sommeren og bygg PC'en når høststormene kommer og Age of Conan har kvittet seg med de verste barnesykdommene :p

Lenke til kommentar
Nei, driverne til ATi har kommet seg de. Og de fokuserer endel på Crossfire ytelse siden det er det de bruker for å måle seg med toppkorta til nvidia.

4870 kommer nok til å koste rett i overkant av 2000 kr i Norge den aller første dagen, og vil nok falle til rundt 1750 kr i løpet av den første mnd, tror jeg:P

Prisen faller ofte 100-200kr de første 2 ukene.

4870 lanseres førstkommende onsdag, og kommer til å pisse på 9800GTX+

Med GDDR5 minne og høyere klokk vil den sannsynligvis yte like bra som et GTX 260, og muligens i noen spill nærme seg/slå GTX280.

Etter tidlig tester av 9800GTX+ ser det fremdeles ut til at HD4850 klarer å hamle opp med det. Vi kan forvente at ytelsen til HD4870 kommer til å ligge en plass mellom GTX260/GTX280. Kanskje helle litt mer mot GTX260.

I CrossFire vil denne tråkke ned single GTX280, i tillegg til en lavere pris :D

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...