Xane Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Har opplevd litt stabilitetsproblemer i det siste, og tror dette kommer av at flere enheter bruker samme IRQ nummer... tilsammen er det 8 enheter som bruker IRQ-nr 9 (skjermkort, lydkort, begge nettverkskort +++) døds-bluescreenen sier at det er IRQL NOT LESS OR EQUAL. Dette betyr enten at jeg bruker dårlige drivere eller at hardwaren ikke passer sammen. Vil helst slippe å ta ut noe... noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Om du har 8 enheter som bruker IRQ 9/2, då slit du litt... Vel, eg anbefale å slå på Plug 'n' Pray i BIOS, om du ikkje har dette allerede. Om det er på, omdiriger IRQ-ane ved å reservere IRQ 9 til ISA-bussen. Det pleier å gå... Ellers bør du skaffa deg eit IRQ-kort, forutsatt at du klarar å skifta IRQ på alle desse korta som bruker IRQ 9. Kvar les du forresten av kva IRQar som vert brukt av kva kort? Ikkje gjer dette i Windows, men gjer det i oppstarten, om mogleg. Denne infoen er mykje betre å stola på. Lykke til.... :smile: Lenke til kommentar
Xane Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 takker for innlegg :smile: men det kan bli problematisk å omdirigere IRQ 9 til ISA bussen ettersom at jeg ikke har ISA... (bruker ASUS A7M266). P&P er aktivert, så det er faktisk PC-en selv som velger å sette så mange enheter på samme nr. Prøvde å dedikere IRQ nr til forskjellige plasser i BIOS, men det så ikke ut til å funke... [ Denne Melding var redigert av: Xane på 2002-01-13 04:07 ] Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Har du satt inn noe ny maskinvare i det siste? Det beste hadde hvert om du fant ut hvilken maskinvare som har konflikt med hverandre. Det skal egentlig ikke være noe problem at 8sk deler samme IRQ adresse..prøv å finne ut av det så kan vi sikkert hjelpe deg litt :smile: Lenke til kommentar
Xane Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 2 stk 3com905c isdn kort audigy player cardexpert geforce 3 asus a7m det er ikke så greit å finne ut hva som egentlig er i konflikt. Av og til fungerer maskinen flere dager i strekk, mens andre ganger kan den spontanrestarte 5-6 ganger i løpet av en time. Lurer på om det kan være audigy, siden det er det siste jeg la inn [ Denne Melding var redigert av: Xane på 2002-01-13 06:55 ] Lenke til kommentar
jan rune Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Regner med at det audigy kortet som har en irq konflikt i og med at det kortet bruker tre IRQ adresser for seg selv, det første du kan gjøre er å prøve å sette kortet i ett annet pci spor, prøv alle sammen, men ikke det ved siden AGP sporet... Hvis ikke dette hjelper kan du du tvinge windows til å ikke tvinge IRQ!ACPI bruker irq9 som pci styring... hmm kom med tilbakemeldinger hvis du ikke skjønner hva jeg mener :smile: Det vi skal gjøre nå er å fjerne ACPI(Advanced Configuration And Pwoer Interface) fra windows. Har du 98 eller ME så er jeg ikke sikker på hvordan du gjør dette, men jeg regner med at det er noe i sammme duren... gå inn i Device manager computer ACPI dobbelklikk på ACPI klikk på driver taben update driver en kjedelig wizard dukker opp, når du kommer til valg av driver velg, Display a list of the known..bla..bla.bla show all devices eller ett eller annet velg Standard pc litt trykk&klikk så er du ferdig, klar til å restarte maskinen. håpe det her funker da, hvis ikke! Må du installere windows på nytt igjen uten ACPI GoOd LucK! Lenke til kommentar
Xane Skrevet 13. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2002 hehe. Nei det har jeg prøvd før... Tror nok at jeg drøyer å fjerne ACPI :smile: Lenke til kommentar
Leffie Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Hei! Har du Easy Cd creator innstallert? Den er en typisk syndebukk når det kommer til denne feilmeldingen. At du får alle enhetene satt opp på irq nr. 9 skal vanligvis ikke være noe problem, dette er mer eller mindre normalt for via chipsett under ACPI. Kanskje du først burde sjekke andre løsninger, som ovenstående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå