Gå til innhold

Tanker rundt kombinasjonen super-zoom og faste brennvidder.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått låne en Tamron 18-250mm, og begynt å teste litt. Det er litt både og; men noe kan skyldes fotografen :)

 

Men jeg har funnet ut to ting ihvertfall. Forskjellen mellom 200 og 250mm er så liten at den er irrellevant, og jeg trenger ikke noe mer enn 125-150mm til den type bilder jeg tar i ferie-modus.

 

Tom

Lenke til kommentar

Her er noen bilder som jeg har tatt med Tamron 18-250mm. Har justert levels og slikt; men de er ikke oppskarpet.

 

 

1/320s, f/8, 250mm

 

 

1/100s, f/5, 46mm

 

 

1/1250s, f/5.6, 141mm

 

 

1/250s, f/5, 70mm

 

Ingen stor fotokunst her; bare bilder som gir et inntrykk av ytelse. Rimer dette med hva dere selv opplever; dere som har dette objektivet ?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Her er noen bilder som jeg har tatt med Tamron 18-200mm. Har justert levels og slikt; men de er ikke oppskarpet.

 

Tom

Har ikke dette obektivet selv, men disse bildene lever opp til fordommene mine om dette objektivet.

18-250 yter klart bedre, spesielt ved korte til middels brennvidder. Men jeg trodde det var det du testa ut, nå ble lille Tim forvirra her.

Lenke til kommentar
Beklager, min feil - jeg mente 18-250mmm.

 

Det første bildet kan nok være plaget av bevegelses-uskarphet.

 

Det var veldig flatt lys når jeg var ute og tok bildene. Det påvirker nok tingene noe.

 

Tom

Hm. Enten har jeg et usedvanlig godt ekemplar, ellers så er Pentax-sin versjon bedre, eller så er dette et mandagseksemplar, tenker jeg. Jeg får det ikke til å stemme at flatt lys forklarer hele forskjellen. Bla, så synes jeg høyre kant ser skumelt svak ut i bilde #2.
Lenke til kommentar
Kan noe av dette skyldes fokusfeil ? Synes jeg får litt variable resultater med noen av objektivene mine - særlig på lange grennvidder.

 

Har lånt ut 350D-en min; så jeg får ikke testet det før over helgen.

 

Tom

Zoomer med stort område, og særlig superzoomer, er ofte utsatt for betydelig eksemplarvariasjon, og mitt inntrykk er at bittesmå ulikheter i linseelementenes innbyrdes plassering under zooming kan føre til at resultater ikke alltid er helt reproduserbare. Særlig kan visst dette gjelde svake kanter. Krumme fokusflater kan også være et problem - det vil jo medføre at f.eks en flat murvegg aldri kan bli skarp over det hele på full åpning. "Håndplukker" du fram et godt eksemplar av en super-zoom, tror jeg planen din er veldig grei, f.eks med "Bugma" 150/2.8 til å dekke lysstyrke i tele-enden i første omgang. Ut fra din bruk, kan jo også Sigma 50-150/2.8 være et alternativ, men kanskje vil en 24/28-70/75/2.8 (Sigma/Tamron) vise seg enda nyttigere (og betydelig rimeligere) for deg.

For min del ser jeg ingen motsetninger mellom superzoomer og lyssterke zoomer - det er ulike verktøy for ulike jobber.

Lenke til kommentar

Da har jeg avsluttet testingen for denne gangen, og konkluderer at disse super-zoomene ikke er noe for meg. Så jeg endte opp med en Sigma 50-150mm f/2.8 (og en bråte TBF-er), Mark II.

 

Så jeg har dermed endt opp med en trio av zommer tilpasset crop (Canon EF-S 10-22mm, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 og Sigma 50-150mm f/2), samt et utvalg av fast optikk ved siden av. tror jeg skal kunne leve med det. Ihvertfall frem til neste safari.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...