Gå til innhold

The incredible moving bridge


Anbefalte innlegg

Quayle, Kameraet endrer ikke posisjon i forhold til tårnene - kameraet forflytter seg ikke og da blir det vanskelig å forklare hvordan bakgrunnen kan oppføre seg på den måten. Jeg har aldri sett lignende tidligere, har du?

 

 

khaffner, Eneste mulige forklaringen jeg kan forestille meg er at noen tuklet med feeden mens det ble sendt på TV.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quayle, Kameraet endrer ikke posisjon i forhold til tårnene

Selvsagt gjør det det, og pga. den kraftige zoomingen blir effekten på det som er langt bak mye større enn vinkelendringen mot tårnet i utgangspunktet skulle tilsi. Folk som klarer å lage konspirasjonsteorier ut av noe så trivielt trenger seriøs hjelp. Jeg mener det. Du kommer til å ende opp som en skrulling med sølvfoliehatt som sitter på et kott og er redd for alt hvis ikke du tar tak i dette.

Lenke til kommentar

Scientia, post-16776-1213829497_thumb.jpg

 

Her er noen fakta:

1. Kameraet slutter å zoome 7 sekunder ut i filmen.

2. Broen beveger seg fremdeles på filmen.

3. Perspektivet til tårnene forandrer seg ikke, tårnene blir filmet fra samme ståsted. Dersom kameraet hadde flyttet på seg ville vi for eksempel kunne se mer eller mindre av det bakerste tårnet.

4. Kameraet blir snudd både mot venstre og høyre, men det sirkler ikke rundt tårnene.

 

Du påstår at kameraet endrer posisjon, kan du også forklare hvorfor kameraet ikke forandrer synsvinkelen til tårnene? Det du skriver virker så utrolig at jeg har vanskeligheter med å tro det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Kameraet beveger seg, jo. Har sagt det mange ganger nå, hvis du ser nøye på blokken nede til venstre, ser du at den kommer lengre og lengre inn på skjermen. Er ikke noe vits i å diskutere med deg hvis du bare blånekter på det vi sier.

 

edit: du vil ikke se noe merkbar forskjell på tårnene, siden det ikke beveger seg veldig fort, og de er såpass nært.

Endret av Wubble
Lenke til kommentar

Den broen står nok temmelig dønn stille.. Kan tydelig se at etterhvert som broen tilsynelatende beveger seg mot venstre,så dukker også mer av landskapet opp bakerst i høyre billedkant.

 

Med andre ord,helikopter/kamera beveger seg mot venstre,men på grunn av avstanden til broen i forhold til tårnet,så oppfattes det hele som en illusjon.

Lenke til kommentar
Kameraet beveger seg, jo. Har sagt det mange ganger nå, hvis du ser nøye på blokken nede til venstre, ser du at den kommer lengre og lengre inn på skjermen. Er ikke noe vits i å diskutere med deg hvis du bare blånekter på det vi sier.

 

edit: du vil ikke se noe merkbar forskjell på tårnene, siden det ikke beveger seg veldig fort, og de er såpass nært.

 

Kameraet beveger seg men forflytter seg ikke. Forvirret?

 

Tar jeg rett hvis det du mener er at kameraet forflytter seg men så minimalt at det ikke er mulig å ane perspektivforskjeller på tårnene? Men samtidig forflytter bakgrunnen seg over halvparten av skjermen?

 

FTV, Det var det samme som jeg trodde i starten men perspektivet til WTC viser at det ikke er tilfelle. Iallefall ikke uten en viss form for datamanipulasjon.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Halleluja! Flere andre har forklart deg det, jeg viste med tegning hva som skjer. Du nekter fortsatt. Poenget er at det er tårnet som er i fokus og nært. Det gjør at små endringer i vinkel og perspektiv vil gi mindre utslag på den delen av bildet enn det som er i ytterkantene og ute av fokus. Det burde være tydelig hvis du ser på sirklene jeg tegnet inn på de tre bildene for deg. Der ser du tydelig at perspektivet endrer seg, nemlig fordi at andre objekter også flytter på seg.

 

Oh shit! Jeg har det! Tårnet brant aldri, det er tårnet som er manipulert inn! Det kunne jo selvsagt ikke vært tydeligere, alt flytter på seg bortsett fra tårnet! At ingen har oppdaget det FØR! Skal vedde på at tårnene fortsatt står der bare at Copperfield har gjort dem usynlig. :wallbash:

Lenke til kommentar

Quayle, Du misforstår.

 

- Hvis du beveger deg rundt et objekt vil bakgrunnen bevege seg veldig fort i forhold til objektet du fokuserer på. Dette er normalt.

 

Men dette forutsetter at du flytter kameraet og altså filmer fra ulike vinkler og det medfører at perspektivet på objektet du fokuserer på endres. Dette er ikke tilfelle her, og da rakner hele forklaringen.

 

Det du feilaktig påstår eller mener er forflytning av kameraet er faktisk kun sideveis bevegelser fra samme posisjon og vinkel. Du kan se for deg at du står helt i ro på samme plass og filmer, og bruker hånden til å filme til venstre og så til høyre - dette gir ikke den effekten som i YouTube-filmen i dette innlegget eller som på nevnte klippet av WTC.

 

 

Din forklaring krever at kameraet beveger seg rundt tårnene uten å forandre perspektiv til dem, dette er ikke fysisk mulig og da forkaster jeg den teorien.

 

Skyggen du nevner er forresten den andre siden av broen.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jammen herregud da! Det er jo såre enkelt å skjønne. Helikopteret kan kanskje forflytte seg bare en meter til siden, noe som ikke vil påvirke perspektivet på WTC så mye at det vises på en så ekstremt dårlig video som den på youtube (oppløsning og kompressjon).

Avstanden fra helikopteret og tårnene er såpass langt (på grunn av sikkerhet), at kameraet på zoome inn mye, noe som gjør at dybdeeffekten i bildet blir veldig liten (ting ser ikke ut til å være så langt unna hverandre, selv om de i virkeligheten er det). Derfor ser du ikke store forskjellen på tårnene, som er kanskje 50 meter unna hverandre, mens broen som sikkert er flere kilometer unna, beveger seg mye.

Kunne sikkert ha tegnet en tegning til deg om du ønsker det, men har ikke anledning til det akkurat nå.

Lenke til kommentar

post-16776-1213864075_thumb.jpg

Ovenfor er tre bilder som viser hva som skjer med det som er i fokus når du beveger kamera litt til venstre eller høyre. Med det gule "siktet" kan du se hvor mye kameraet har flyttet på seg.

 

post-16776-1213864131_thumb.jpg

 

Og her er WTC med røde perspektivstreker som alle passer perfekt sammen.

 

post-16776-1213864320_thumb.jpg

Her ser du hvordan perspektivstrekene ser ut når kameraet faktisk flytter seg rundt objektet - de passer ikke sammen for perspektivet forandres.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Du må tenke på en mye større skala. Det er ikke legoklosser det er snakk om. Nå vet ikke jeg hvor stort du har laget det der, men du må nok flytte kamera mye lenger bakover og zoome mye lenger innover for at det skal ha samme effekten som på videoen.

 

PS. Om det er en spillmotor du bruker der, kan du sette ned gradetallet til kamera til kanskje 20 grader eller noe (ren tipping), så ser du hvor fort bakgrunnen beveger seg i forhold til forgrunnen.

Endret av scorpier
Lenke til kommentar

Hehe, er da overhodet ikke noen som helst tvil om at løsningen er presentert allerede flere ganger i tråden. Har sett slike nyhetsreportasjer mange ganger.

Men for moro skyld: Hva i all verden mener konspirasjonsteoretikerne at har skjedd her?? At brua flytter seg? At brua ikke finnes? At WTC aldri ble angrepet? At dette er en såkalt "glitch in the matrix"? :)

Lenke til kommentar

1. Kameraet bruker zoom hele tiden. De zoomer litt ut, men slike profesjonelle kameraer har vanvittig kraftig zoom, så de er aldri i nærheten av å vise hvor langt borte de virkelig er.

2. Naturligvis.

3. Det er her du misforstår totalt, og nekter å skjønne forklaringen.

4. Det sirkler ikke rundt tårnene, fordi det er så langt unna. Du kan replikere effekten hvis du har en kikkert eller noe annet som kan zoome, står et godt stykke unna en kant som tilsvarer kanten av tårnet, og går litt til høyre/venstre sånn at bakgrunnen (som må være langt unna) blir mer eller mindre synlig. Like mye av bakgrunnen vil bli synlig, men når du ser den med zoom vil du se mye mindre av den, og dermed vil det virke som den forflytter seg mer enn når du ser uten zoom. Du må helst ha veldig kraftig zoom, og veggen bør være langt unna.

 

Er du 850 meter unna veggen og 3000 meter unna bakgrunnen (som nokså omtrentlig tilsvarer det vi etter mine beregninger ser på opptaket) vil du se 2,35 meter mer/mindre av bakgrunnen for hver meter du går til siden. Fordi du er så langt unna vil det likevel ikke ha noen synlig effekt på vinkelen du ser husveggen i. På bildet ser vi ca 150 meter mer av broen, og helikopterert har derfor flyttet seg ca 64 meter. I utklippene dine har du bare med 4 sekunder, så det blir under 30 meter. Hadde du tatt fra begynnelsen hadde det blitt tydeligere.

Lenke til kommentar

Vice, Eneste forklaringen jeg ser er tukling med opptaket.

 

SeaLion, Jeg ser ingen høyder i bakgrunnen og parallakseteorien har jeg ikke hørt om.

 

Scorpier, Litt av problemet er at broen beveger seg uavhengig av kameraet.. Kameraet blir ferdig med å zoome, det tiltes mot venstre og høyre mens det står i samme posisjon hele tiden - og broen beveger seg hele tiden fint og jevnt.

 

Jeg mener, det er ikke vanskelig å forklare at objekter i bakgrunnen kan bevege seg men på den måten og under disse omstendighetene så blir det ikke så lett.

 

Scientia, Det er ikke godt å vite om kameraet har zoomet helt ut, men det holder altså ikke på å zoome så endring i zoom trenger ikke å taes med i betraktningen.

 

Grunnen til at jeg tok med to blokker i bildet under istedenfor bare en enkelt blokk er at med bare en enkelt blokk får du hjørneeffekten du snakker om mens med to blokker som overlapper hverandre (som er tilfelle med WTC). Når blokkene overlapper hverandre er det mye lettere å se forskjeller i perspektiv, jeg mener at det burde være mulig å oppdage en perspektivforskjell på tårnene når broen beveger seg så mye.

 

post-16776-1213867473_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
det tiltes mot venstre og høyre mens det står i samme posisjon hele tiden - og broen beveger seg hele tiden fint og jevnt.

 

Kamera tiltes ikke mot venstre og høyre. det er helikopteret som flyr sakte fremmover, men på grunn av avstanden mellom helikopteret og tårnene, ser du ikke noen forskjell på videoen fordi den er så liten og har så dårlig oppløsning. Hadde du hatt HD-materiale med tilnærmet 0 kompressjon, ville du nok kunne se en ørliten forskjell på tårnene. Men altså ikke på den filmen der.

 

På tide du lærer deg litt mer om perspektiv og kameraføring før du fortsetter å avvise forklaringene våre.

 

Edit: det bilde du viser til over her, gjelder ikke. På grunn av at det ikke er i stor nok skala, med objekter som er like langt unna og med samme zoom som kamera på helikopteret. Prøv å lag bildet en gang til med mer realistiske mål, så ser du bedre hva som skjer

Endret av scorpier
Lenke til kommentar
Hadde du hatt HD-materiale med tilnærmet 0 kompressjon, ville du nok kunne se en ørliten forskjell på tårnene. Men altså ikke på den filmen der.

 

Dette er akkurat det jeg ville frem til, på den filmen vises ingen endring i perspektiv på tårnene.

Om kameraet beveger seg sakte fremover eller tiltes til sidene så forandrer det ikke på poenget som er at kameraet ikke sirkler rundt byggene. Bildet beveger seg riktignok litt sideveis men det er ikke mulig å avgjøre om kameraet også gjør det.

 

Allerede fra og med 2 sekunder ut i filmen er det veldig vanskelig å måle noen endring i synsvinkel mot tårnene med kameraet, og det sier meg at endringene er svært marginale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...