Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC fungererte, krasjet under formatering, får ikke startet igjen.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Som emnetittelen sier, så bygget jeg en PC i dag. Alt så ut til og gå klokkerent da pcen startet uten et eneste problem, og jeg var i ferd med og legge inn XP. under formateringa av C: partisjonen så blir pcen helt død. Jeg prøvde og starte PC-en, men med lite hell.

Det ser ut som om CPU-vifta prøver og starte hver gang jeg trykker på startknappen, men den gjør bare en kvart omdreining før den slutter.

Noen som har noen idè om hva feilen kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Jeg fikk jumpstarta'n og lot den gå i en halvtime. Det gikk helt fint. Etter diverse feilsøking (med jumpstarta PSU) så får jeg starta HD, DvD-brenneren og CPU-vifta. Så fort jeg plugger inn 12V / P2 på hovedkortet (som gir strøm til til CPU'en ifølgehovedkortmanualen) så vil ikke PC'en starte.

Håper det ga noen svar :)

Lenke til kommentar

Hei.

Ville prøvd å montert PC på nytt. Ta ut alle komponenter/kabler, sett på prosessor/kjøler + 1 minnebrikke + skjermkort + alle strømkabler til HK/Skjermkort. Ville også sjekket at HK ikke kan kortslutte mot bakplate (eventuellt ta det ut og koble til som ovenfor).

Dersom det ikke virker ville jeg prøvd med en annen minnebrikke. Dersom det fortsatt ikke virker ville jeg prøvd med et nytt skjermkort og til sist ny prosessor (dersom du har/får lånt disse siste).

Når du demonterer, sjekk om kjøler på prosessor har vært korrekt montert med god kontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Jeg ville først og fremst sjekka om CPU kjøleren sitter riktig godt på plass. En CPU trenger ikke mer enn noen få sekunder før den overopphetes om ikke CPU kjøleren sitter riktig godt fast.

Du bør også resette CMOS instillingene til BIOS, i tilfelle det skylles at noen instillinger i BIOS er feilaktige. (Dette kan gjøres ved å flytte på Clear CMOS pinnen på hovedkortet, eller fjerner klokkebatteriet på hovedkortet i noen sekunder.)

Om dette ikke hjelper, ta ut skjermkort, RAM, harddisk, cd/dvd og diverse andre PCI kort, prøv så å starte igjen uten disse komponentene. (Maskinen vil starte opp med feilmeldinger ved hjelp av "bip" eller en kode hvis hovedkortet har en innebygd LCD skjerm.)

Hvis maskinen starter opp uten disse komponentene, kan du prøve å sette inn ett og ett komponent. Start gjerne med RAM.

Hvis maskinen nekter å starte opp etter å ha sjekka disse tingene, kan det hende at hovedkortet ditt er dødt. Enten ved at det er feilvare, eller ved en kortslutning grunnet feilmontering Osv. Men siden at maskinen først startet opp og fungerte fint helt til den plutselig krasja, virker det mer som om det er kjølevifta til CPU som har løsna.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...