Gå til innhold

Angivelig sovnet bak rattet, ABSURD straff?

Pansergnom

Anbefalte innlegg

Politiet var nettopp her og overleverte et forelegg til meg som jeg kan godta eller ikke godta....

Ifølge forelegget så har jeg brutt Vegtrafikkloven § 31 første ledd jf § 3

"For å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret"

Og jeg har brutt Vegtrafikkloven §31 første ledd jf § 21 første ledd

"For å ha først eller forsøkt å føre kjøretøy når han var i en slik tilstand at han ikke kunne anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette hadde sin årsak i at han var påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han var syk, svekket, sliten eller trett, eller det skyldtes andre omstendigheter"

Saken er at jeg dagen før hadde kjørt flyttelass fra kl 9 om kvelden og kom hjem kl 5 på morningen, hvor jeg deretter la meg ned og sov til klokken 10:50. Kjørte en kamerat til tannlegen, ventet på han og stakk opp til han da han var ferdig og tok oss en dusj og reiste nedover mot byen. Der var vi til klokken var ca 13-14 før vi kjørte oppover mot der vi bor, noe som tar ca en time (merk kameraten min kjørte fordi da følte jeg at jeg var trøtt og ikke skikket til å kjøre i stortrafikk midt i sentrum av byen) Deretter gikk kameraten min på jobb kl 15:30 og jeg kjørte en kilometer til noen kompiser og chillet der og sovnet på sofaen i 1 og en halv time, altså til klokken 17 fordi de skulle ut en tur og lurte på om jeg skulle ligge der og sove videre.... Men da tenkte nå jeg at jeg like godt kunne ta turen hjem så jeg gikk ut ilag med de når de kjørte og strakk på beina i 5 minutter før jeg satte meg i bilen og kjørte ut mot der jeg bor (ca 15 min kjøretur). Saken er at jeg aldri hadde gått ut og kjørt bil hvis jeg ikke følte meg skikket til å kjøre hjem den korte avstanden som det var men uheldigvis så greidde jeg å kræsje ca 1 km unna hjemstedet mitt og har blackout fra litt før jeg kræsjet til jeg var ute i grøftekanten og plutselig traff en garasjevegg. Ingen bremsespor eller noenting, selvom jeg er rimelig sikker på at jeg stod på bremsen.... Det jeg husker før blackout er at jeg fyrte opp en sigarett, etter det er alt egentlig ganske svart....

Uansett, så har jeg fått tildelt forelegget mitt idag der en jurist vil idømme meg 8000 kroner i bot (noe som forsåvidt er greit) OG vil ta fra meg lappen i 6 mnder!!!? Er de helt sinnsyk? Er dette normalt?

Jeg er rimelig sikker på at dette er veldig strengt og har avtalt møte med en advokat da jeg syns det er helt uhørt at jeg skal miste lappen i et halvt år for denne hendelsen, men hva mener dere? Noen som har erfaringer på dette fra før?

*edit*

I tillegg så har jeg begrensede arbeidsmuligheter pga en skade og har et konkret tilbud på en budbil jobb som passer helt ypperlig for meg

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så absurd. Hvis du ikke kan vurdere din egen tilstand såpass at du får blackout bak rattet har du ingenting der å gjøre. Det er vel egentlig bare flaks at det gikk ut over en garasjevegg istedet for si å renne over i motgående kjørefelt og møte trafikk...eller fotgjengere på andre siden...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Viss du har en lege ærklert hjernerystelse så ja.

Du fikk blackout men husker at du bremset?

Viss ikke funn av noe særlige bremsespor og du SIER du var rimelig sikker på at du bremsa så hjelper ikke det noe viss du ender ute i grøfta.

Ganske klar sak her vil jeg tro fra Politiet sin side. Når de kommer ut med 8000 kr og 6 måneders inndragelse så hadde dem aldri gått ut så mye viss dem ikke var helt klare i sin sak.

Du må nok belage deg på å få inndratt førerkort i 6 måneder og 8000 kr i forelegg her ja.

Lenke til kommentar

Jeg er så sikker på at jeg bremset at jeg har spurt politiet om de kan sjekke bremsene på bilen. Om jeg ikke trykte på bremsen så må jeg ha trykt på gassen ved en feiltagelse :p Men problemet "at hand" er jo at når jeg kjørte ut av grøften så fløy bilen 4-5 meter før jeg landet på en grusvei pga en liten knaus i grøftekanten der, og uten å si det sikkert så kan det være at jeg prøvde å bremse mens bilen var i luften. Alt gikk så fort så det er vanskelig å si, men at jeg hadde foten på en eller annen pedal det er rimelig sikkert.... Det er ikke funn av bremsespor i det hele tatt! :s

Men jeg må jo si at jeg syns det er ganske drøyt å gi meg en heftig prislapp på det, og i tillegg ta fra meg lappen. Det burde jo holde med en av delene. I tillegg så må jeg betale bilen jeg ødela + evt regress fra forsikringsselskapet på garasjen og bilen inni garasjen som ble skadet.

Ved å ta fra meg lappen så tar de samtidig fra meg muligheten til å betale tilbake igjen disse pengene da jeg akkurat har fått jobb som budbilsjåfør....

Som tidligere sagt har jeg begrensede muligheter i arbeidslivet grunnet en skade jeg har, bare sånn at det er nevnt

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar

De kunne kanskje gått for en mindre bot med tanke på din økonomiske situasjon, men jeg synes tap av førerkortet høres greit ut.

Husk at du vurderte deg som skikket til å føre bil når du ikke var det (ellers ville du vel ikke ha krasjet?). Noe av det viktigste ved bilkjøring er å være ved sine fulle fem.

Som tidligere sagt har jeg begrensede muligheter i arbeidslivet grunnet en skade jeg har, bare sånn at det er nevnt
Og nå vil du ha tilgivelse etter at du handlet slik at du kunne ha påført skader som hadde gitt dem begrensede muligheter i arbeidslivet? Er det ikke nok at du lider allerede, om ikke du ikke skal få dårlig samvittighet over å ha påført andre lidelse også? Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

97 modell carisma med abs bremser, så ikke direkte ny men ja abs... :) Jaja, får se i morgen når jeg skal og snakke med en advokat. Jeg har aldri hørt om folk som har mistet lappen i et halvt år for å sovne bak rattet, og en kamerat av meg sovnet bak rattet dagen før jeg gjorde (merkelig tilfeldighet? :p) og såvidt jeg har fått med meg så har ikke juristen lagt ned påstand om at han skal miste lappen i det hele tatt....

Lenke til kommentar

Her jeg bor blir man automatisk straffet med inndragelse av førerkort, samt tiltalt for uaktsom kjøring dersom man kjører av veien eller har annet uhell der ikke annet kjøretøy er innblandet.

har blackout fra litt før jeg kræsjet til jeg var ute i grøftekanten og plutselig traff en garasjevegg

Har selv opplevd å "miste" et par minutter før og etter en ulykke på grunn av hjernerystelse, i følge legen på sykehuset er slikt ganske normalt når man får en smell i nøtta og kraftig hjernerystelse.

Lenke til kommentar

Jeg kan også virke negativ å fortelle om ei jente jeg kjenner som mista lappen i halvannet år etter en blackout, men:

Hun har de funnet en skade som gjør at hun skal inn til legen hvert halvår for sjekk for å se om hun kan få den igjen, men ikke enda nei..

Jeg vet at du ikke nødvendigvis har en slik skade, men at f.eks du hadde lavt blodsukker etter at du våknet, eller at kroppen din kanskje ikke var så opplagt som du var..

De burde sjekket om du hadde fått hjernerystelse fra smellen, eller om du har en sykdom som gjør at du kanskje må ha medikamenter for eller andre faktorer.

Det du kan gjøre er å gå til legen din for en full sjekk, for kanskje du kan få noe mildere straff..

Om det ikke er en diagnose som gjør deg uskikket bak rattet så kan du kanskje få beholde lappen pga. jobben du har fått (Gratulerer med det forresten :) )

Til dere som bare kjefter:

Folk besvimer innimellom uten at det kanskje er en spesiell grunn til det, kanskje noen av dere har gjort det, bare ikke bak rattet!

Hva med eldre da? Skal de fratas lappen når de har passert 50 grunnet fare for dødsfall de ikke merker på forhånd kommer til å skje?

Selv hadde jeg en periode fra 13-15 der jeg besvimte cirka 10 ganger UTEN at noen kunne svare på hvorfor..

Enkelte ganger må folk vise litt forståelse, for det kan faktisk skje absolutt alle!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For dere som piper om at blackouter er noe svinsk vil jeg bare si at det er helt naturlig, og for min del forekommer det nesten daglig. Har lest en eller annen plass at det faktisk er naturlig og normalt, fordi hjernen har via forhåndsprogrammerte erfaringer tatt over kontrollen på et gitt punkt, og du kan da faktisk konsentrere deg om noe helt annet, men det er ikke sikkert at du er bevisst på at det er slik bevisstheten jobber.

Hvem av dere andre erfarne sjåfører har opplevd å kjøre i avanserte trafikkmiljøer og plutselig tenke etter: Hva har skjedd det siste minuttet, for deretter å opdage at man erindrer ikke en dritt?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Er du så trøtt at du føler at du kan sovne bak rattet, er det ikke forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

Jeg var ikke noe trøttere enn du er når du sitter deg i bilen og kjører til jobb på en vanlig hverdag....

Pleier som regel å få nok søvn om natten, så det er nok ikke noe problem. ;)

Lenke til kommentar
Er du så trøtt at du føler at du kan sovne bak rattet, er det ikke forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

Jeg var ikke noe trøttere enn du er når du sitter deg i bilen og kjører til jobb på en vanlig hverdag....

Pleier som regel å få nok søvn om natten, så det er nok ikke noe problem. ;)

Åja, så da er ikke 6 timer + 1,5 timer litt seinere på dagen nok søvn det da?

Jeg vet at du ikke nødvendigvis har en slik skade, men at f.eks du hadde lavt blodsukker etter at du våknet, eller at kroppen din kanskje ikke var så opplagt som du var..

Lurte faktisk på om det kunne være noe sånt siden jeg ikke hadde spist noe den dagen og, men det er vel ikke noe man kan måle i ettertid tror jeg?

Lenke til kommentar

Det er jo isåfall deres jobb å bevise at jeg har sovnet, ikke min jobb å bevise at det ikke har skjedd....

Skjønner ikke helt hva problemet ditt er, men du ignorerte jo tydligvis bare spørsmålet mitt så jeg velger bare å ignorere deg siden du ikke har noe vettig å si uansett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...