Gå til innhold

HTPC og Canal Digital. Hva Trengs?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå fått meg digital tv gjennom Canal Digital (kabel) og vurdere å bygge med en stue pc, men lurer på noen ting.

1. Er det mulig å koble Canal Digital på pc'en og styre alt fra 1 fjernkontrol?

2. EPG, kan man få dette så likt som den nye GETboksen? Slik at man fremdeles får opp det man ser på, mens man browser EPG'en?

3.Er det mulig å pause sendinger og fortsette med kun 1 tuner, eller må man da kjøpe seg 2 kort fra Canal Digital (dette høres ut som en dyr løsning)

4.Hvilken fjernkontroll anbefalles, og er det mulig å få keyboard/mus som går på radiosignaler eller blåtann?

Andre ting man må huske på før man kjøper seg HTPC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er det mulig å koble Canal Digital på pc'en og styre alt fra 1 fjernkontrol?

Du mener styre dekoderen vha. PC-en? I så fall: Ja. Bedre å bli kvitt hele GET-boksen, men litt mer keitete.

2. EPG, kan man få dette så likt som den nye GETboksen? Slik at man fremdeles får opp det man ser på, mens man browser EPG'en?

Ja. (I hvertfall med MediaPortal)

3.Er det mulig å pause sendinger og fortsette med kun 1 tuner, eller må man da kjøpe seg 2 kort fra Canal Digital (dette høres ut som en dyr løsning)

Synes spm. er litt uklare. Med MediaPortal kan du når som helst pause og spole tilbake (evt. ta opp programmet du ser på - selv om det er midt i - såfremt alt er i bufferet/timeshift-cache).

4.Hvilken fjernkontroll anbefalles, og er det mulig å få keyboard/mus som går på radiosignaler eller blåtann?

Fjernkontroll: MCE er et billig og godt alt. Mange synes DiNivo mini skal være det rette valget mtp. tastatur.

ca119: Hve er det egnetlig du vil frem til?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det riktig, så trenger man noen kort for å få inn de digitale sendingene.

1. DVB-S kort Digital Everywhere http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340260

2. Cam-modul

3. Canal Digital kortet som fulgte med dekoderen når du kjøpte ab. hos CD.

Hvilke produkter er best? Er det store forskjeller på CAM og DVB-S kortene? Prisen på dette alene blir jo 2.200kr, så det er en del penger for noe så lite :) Er det mulig å kjøpe noe annet og alikevel få samme funksjon?

Hvis man kjøper overnevnte utstyr, hvilke berensninger har man med tanke på antall kanaler man kan ta opp fra samtidig. Kun den man ser på?

Er det mulig å se på flere kanaler på en gang(slplit screen)?

På CD boksen jeg har nå blir hele skjermen blå når jeg går inn i EPG. Vil gjerne se programmet jeg ser på samtidig som man ser EPG. Evt når man blar til andre kanaler, kan man få opp preview av kanalen man switcher til mens man ser på kanalen man er på?

Er alt dette software eller hardware begrenset?

MCE fjernkontrollen vil den kunne programeres til å styre andre ting? Kommer nok til å bruke MediaPortal, lest at dette er bedre enn Windows Media Portal.

Hvis man velger å kjøre en billig pc som frontend og "server" et annet sted MÅ man bruke kabel, eller kan den nye trådløse standarden 300Mbps (eller 130 som jeg får på min Dell 1720) gi nok båndbredde?

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Oi - maaaange spm. gitt.

1. Du sier har kabel - det er DVB-C ikke DVB-S. Du må lese en del om dette først!

2. Hvor mange kanaler du kan se på/ta opp er avh. av maaange ting. Men det skal ikke allverden til for å få minst to kanaler samtidig (avh. av kryptering og transpondere ... som jeg sa - litt køddent).

3. Du kan se EPG samtidig som TV. Ingen preview funksjon i MP, dog. Trenger det ikke om EPG er god.

4. MCE kontrollen har tre programerbare taster: vol+, vol- og AV/PÅ(TV)

5. Vil tro at WLAN kan holde - men ikke for HD. Andre kan sikkert mer enn meg her.

6. MediaPortal ER bedre enn MCE/VMC (IMO). Mer muligheter - som igjen kan bety mer fikkling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...