Gå til innhold

SATA som master, IDE som slave.

Anbefalte innlegg

Sitter her og skal bytte disker nå. Tenkte å leggge inn windows på en SATA-disk framfor en vanlig IDE (Kjører windows på IDE-disken atm).

Første spørsmålet er vel om det er lønnsomt? Er SATA-disken bedre som master enn hva en IDE-disk er?

Det andre jeg lurer på er om jeg vil møte på eventuelle problemer? Er det noe som må gjøres først? Bios?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om SATA disken er bedre? tja. det kommre helt ann på diskene, men en SATA disk er gjerne nyere og dermed bedre. Rent ytelsesmessig på bus, så er det lite forskjeller da IDE klarer 133MB/s og SATA 150/300MBs... men når harddisker ikke bikker 100MB/s enda, så har det lite å si.. EN NCQ disk med mye cache, som en SATA disk gjerne har over IDE, vil selvsagt være med å tippe balansen over mot SATA.

Når det gjelder prepeasjoner fant jeg ut at det var en ide å bare ha SATA disken tilkoblet når jeg installerte, ellers ville mitt arkaiske Hovedkort bare installere mot IDE disken. Ved å vente til windows var inne kunne jeg tvinge windows inn på SATA disen og koble til IDE etterpå.

Du må muligens sette om BOOT rekkefølgen på diskene dine i bios, men det vil du raskt oppdage når du booter første gangen "NO BOOT DISK" feilmelding :)

edit: alt avhengig av om du har SATA kontrolleren på egen chip på HK eller integrert i NB/SB må du evt. ha en diskettstajson for å installere drivere når du installerer windows.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Alt gikk greit under innstalleringen av XP på SATA-disken, men når jeg satt inn IDE-disken (satte pin på slave) bootet den nok fra IDE-disken og den gamle versjonen av windows startet. Jeg mener da å ha endret dette i BIOS på forhånd. Forslag?

Lenke til kommentar
... Jeg mener da å ha endret dette i BIOS på forhånd. Forslag?

Det må du endre etter at du har satt inn den nye disken.

Det holder ikke å gjøre dette en gang for alle, det må gjøres hver gang du legger til eller tar ut en disk.

Ikke tenk på det med bootloader, det er et blindspor.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...