Gå til innhold

Linux Mint - Problemer med trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

#1: Jeg er helt blank når det gjelder Linux. Mint er min første distro(?) :)

Klarte fint å installere Mint på en HP Pavillion dv6000, men deretter virker snodig nok ikke det trådløse nettverkskortet som det skal. Jeg kan se trådløse nettverk i nærheten, men når jeg prøver å koble meg til et nettverk skjer det ingenting (annet at tilkoblingsprosessen starter og slutter etter ca. 20 sekunder). Jeg vet at det trådløse nettverket fungerer da jeg klarer å koble meg til med alskens andre enheter uten problemer. Nettverkskortet på PC'en er av typen Broadcom BCM94311MCG. Har googlet på egenhånd, men forstår lite av det jeg finner.

Kan noen hjelpe meg?

OT: Lovord om at Mint skulle passe nybegynnere var løgn? Jeg føler det ihvertfall slik. Har alltid hørt om linux og dets inkompabilitet, og jommen stemmer det... Misforstå meg rett; jeg vil virkelig bruke linux, men når ikke en helt basic ting som WiFi fungerer så finnes det lite håp. Iom. at det ikke er jeg som skal bruke PC'en vil jeg nok ganske snart få høre formaninger om å reinstallere windows, noe jeg helst vil unngå :roll:

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste grunnen til at du ikke får WIFI er at du har Broadcom som ikke vil gi ut drivere til Linux ,ikke ufrie engang. Har selv Broadcom og det krever litt arbeid.

Edit:

Prøv denne guiden, den har jeg brukt til stor glede :)

Link

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Har du valgt WEP-64/128-bit HEX under wireless security når du skal skrive inn passord ... eller hva enn du bruker.

Høres da ut som om nettværkskortet funker da du kan se andre nettverk :ermm: men ikke skyld på brukervennligheten i en distro pga late HW-utviklere.

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg?
Ja.
OT: Lovord om at Mint skulle passe nybegynnere var løgn? Jeg føler det ihvertfall slik. Har alltid hørt om linux og dets inkompabilitet, og jommen stemmer det... Misforstå meg rett; jeg vil virkelig bruke linux, men når ikke en helt basic ting som WiFi fungerer så finnes det lite håp.
Broadcom er eneste produsent av trådløs chipper som ikke deler spesifikasjoner med linux. Hvordan forventer du da at ting skal virke knirkefritt, svart magi? Alle de andre tre har skjerpet seg, Intel (nå t.o.m. begynt å fjerne firmware), Atheros (ansatt en utvikler på heltid for å få fart på den åpne driveren etter at BSD gjengen endelig holdt kjeft), Ralink (frivillige har jobbet lenge men ennå litt igjen). Likevel har frivillige brukt utallige timer på at akkurat ditt kort skal virke i linux, så en annen tone er å anbefale når du ønsker at vi her skal bruke av vår fritid på å hjelpe deg med å få råtten hardware på fote.

Du kan starte med å poste

sudo lshw -C network

Endret av Del
Lenke til kommentar
Broadcom er eneste produsent av trådløs chipper som ikke deler spesifikasjoner med linux. Hvordan forventer du da at ting skal virke knirkefritt, svart magi? ... Likevel har frivillige brukt utallige timer på at akkurat ditt kort skal virke i linux, så en annen tone er å anbefale når du ønsker at vi her skal bruke av vår fritid på å hjelpe deg med å få råtten hardware på fote.

Du las kanskje ikke denne; "#1: Jeg er helt blank når det gjelder Linux" ?

Iom. at du snakker med en n00b så er det kanskje du som burde velge en annen tone, og ikke annta at jeg vet ting en n00b mest sannsynlig ikke vet? Jeg vet da faen hva jeg skal forvente. Alt jeg vet er at ting ikke fungerer som det skal/burde... Kutt besserwisserholdningen.

Uansett; Tusen hjertelig takk for svar, folkens! Skal prøve deres tips når jeg kommer hjem fra jobb :)

Lenke til kommentar

Linken din, Spec-ops-j, hjalp meg til en viss grad. Gikk gjennom tutorialen på følgende måte:

Step 1, Step 2a, Step 3 = Virket ikke

Tar tilbake Step 2a, Step 2b, Step3 = Virket ikke

Hardy Bug Fix = Virket ikke

Making it permanent, Version 0.3 = VIRKER

Reboot = Ingenting virker igjen

Jeg _ser_ nettverkene, men jeg får ikke joinet dem. Noen tanker om hva jeg kan gjøre nå? :)

Krypteringsinnstillinger på nettverket er jeg 100% sikker på at er korrekte.

"sudo lshw -C network":

terminal henger på "PCI(sysfs)"

Det skjer mao. ingenting, så det er lite å rapportere om.

Lenke til kommentar

Hehe, du installerer linux selv om du vet at ikke alltid alt er kompatibelt, og bare gir opp og installer XP igjen ved første tegn til problemer? Da er du nok ingen linuxmann. Linux er litt mere masochistisk, men man får en jævlig bra følelse når man finner ut av noe selv istedet for at alt bare virker fra install.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hehe, du installerer linux selv om du vet at ikke alltid alt er kompatibelt, og bare gir opp og installer XP igjen ved første tegn til problemer? Da er du nok ingen linuxmann. Linux er litt mere masochistisk, men man får en jævlig bra følelse når man finner ut av noe selv istedet for at alt bare virker fra install.

Har installert Linux på en del bærbare, på ingen av dem har det oppstått problemer med trådløse drivere eller skjermkort ... hovedsaklig har det vært Lenovo og DELL XPS som forsovidt er ganske Linux-vennlige. Liker best at alt funker fra ren installasjon så det er nok indivuduelt.

Lenke til kommentar
Å bare ha noe som virker "out of the box" har jeg med windows.

Det må i så fall være med recover-CD fra produsenten. Jeg sliter mye og lenge med drivere hver gang jeg reinstalerer Windows. Og det er til og med maskinvare hvor man bruker frie drivere i Linux. Windows oppfattes ofte lettere fordi hardwareleverandører gjør jobben for deg.

Jeg personlig bruker nettopp Linux fordi jeg slipper å streve med drivere, nå som jeg vet hva slags maskinvare jeg skal kjøpe og ikke kjøpe.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Hei. Bare for å ha sagt det med en gang. Linux er mer out of box system enn det Windows er. Du må installere flere drivere i Windows enn du trenger i Linux. I Windows må du installere drivere for både hovedkort, lydkort, eventuelt chipset, kontrollerkort osv. i Linux så slipper du stortsett dette. Selv hadde jeg ikke noen store problemer med å få ting opp å gå i hverken Slackware 12.1 eller Zenwalk-5.0. Det som egentlig ble litt stress var det trådløse nettet, men også dette har fungert sånn høverlig bra. Siden at jeg har et ATi Skjermkort i min hovedpc så har dette vært et problem, men i Slackware 12.1 og Zenwalk 5.2 så er heller ikke skjermkortet noe problem.

Med litt nyere maskinvare, og trådløst nettverkskort og litt forskjellig andre ting, så vil du ALDRI få en OutOfBox installasjon av Windows. Da ungår du aldri å måtte installere drivere i Windows.

Lenke til kommentar

Ha litt tålmodighet, søk på fora (for Mint også på ubuntuforum ved siden av Mints eget forum) og ikke gi opp. Brukerfora har en glimrende funksjon og er kanskje det beste stedet å hente løsninger samt og lære. Dette er en læringsprosess som vil gi deg en fin intro til linuxdistroer. Hadde liknende erfaringer da jeg startet på linux for noen måneder siden. Ikke gi opp og belønningen kommer.

Lenke til kommentar

Noen ønsker sikkert bare å bruke Linux for å bruke det, ikke lære seg det. At Broadcomkortene ikke funker i Linux er kjipt, men enten må man bare vente til Broadcom får ræva i gir eller tenke mer på valg av HW ved neste innkjøp, noe man egentlig burde tenke på uavhengig om man ønsker å benytte seg av noe annet enn Windows på det tidspunktet eller ikke, ikke bare gir det press på utviklere, men man kan jo også tenke seg å bytte i senere tid.

Skjønner godt at mange som har lyst til å benytte seg av Linux ikke har lyst til å bruke tid på slikt og har full forståelse for at mange ønsker å gå tilbake til XP ... men dette er nok delvis et resultat av MS sin dominans, og om ikke nok benytter seg av andre alternativer så kommer det ikke til å bedre seg noe særlig heller. Noe som er litt skuffende er at mange trekker besluttninger på Linux sin brukervennlighet pga manglende støtte fra programvare og hardware-produsenter .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...