Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan trimme min Ford Mondeo 99'?


Anbefalte innlegg

Har en Mondeo 1.8l bensin. Hva kan jeg gjøre for å få mer hk ut av motoren?

 

Også gjelder det lyden. Har tenkt til å bytte luftfilter og sette på et godt enderør på eksosen, men er det mer jeg kan gjøre for å få mer "sportslig" sound fra bilen?

 

Sist, men helt klart ikke minst: er dumpventil på bensin uten turbo umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Mondeo 1.8l bensin. Hva kan jeg gjøre for å få mer hk ut av motoren?

 

Også gjelder det lyden. Har tenkt til å bytte luftfilter og sette på et godt enderør på eksosen, men er det mer jeg kan gjøre for å få mer "sportslig" sound fra bilen?

 

Sist, men helt klart ikke minst: er dumpventil på bensin uten turbo umulig?

 

1. Du gjør ingenting med den, det er ikke verdt det.

 

2. Nei, en dumpventil har ingen funksjon uten en turbo.

Lenke til kommentar

Her får du mer "sportslig" lyd i bilen. Krever litt tilpasninger (ja, er klar over at du har 99 mod, og denne passer til 98), men om du kan håndtere en vinkelkutter skulle det ikke by på særlige probletmer.

 

At det gir økt effekt er noe du kan ta med en klype salt.

 

 

Mer hk i bilen din kan du bare glemme. Det er selvfølgelig mulig, men som Sluquet sier, det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar
dumpventil uten turbo er fult mulig å montere, men det vil ødelegge efekten i bilen. Iallefall ifølge en kamerat jeg har som er mekaniker. går på at med turbo kjører du ut overtrykket av dumpventilen men uten turbo så utjevner du et undertrykk og det var vist ikke noe særlig.

 

Hvordan åpner dumpen uten trykk fra turbo?

 

Jeg mener den kun vil være der, uten noen som helst funksjon. Verken fra eller til. Men man kan jo selvsagt skryte av at man har dumpventil da :roll:

Lenke til kommentar

dette er ikke noe jeg innehar direkte kunnskap om men ble forklart at var mulig, på en turbo motor så slipper ventilen ut overtrykket men på en bil uten turbo så ville det vist bli undertrykk og man satt opp dumpventilen for å utjevne dette.

 

du ville vist få lyd og slikt men det ville vist føre til at motoren nesten dør på seg vær gang du girer.

 

dette er noe jeg som tidligere sagt ble forklart av en mekaniker jeg kjenner og ikke noe jeg har studert selv om stemmer eller forøkt å få til.

Lenke til kommentar

hjelpes, for mye tullprat. en dumpventil vil aldri åpne seg uten overtrykk. det som skjer når en dumpventil åpner seg, er at det er et overtrykk mot undersiden av stemplet i den (fra trykkrørene, før gasspjeld) og et undertrykk over stemplet(slange fra innsug, etter gasspjeld).

 

forøvrig så er dumpventil noe av det verste fra verdens bilindustri. noe mer fjortisbefengt skal man jammen lete noe år etter, greit nok så synes jeg også at dumpventil var "tøft" når jeg var noen år yngre, men gud som jeg skjemmes nå. min turbobil har ihvertfall ikke noe stygg dumpventil, bare en fin kvitring når man slipper gassen etter pådrag.

Lenke til kommentar

bare for å spør: hvor kommer kvitrelyden fra da?

 

og hvis du ikke har fantasien til å forstå hvordan du kan montere en dumpventil mot undertrykk så er da ikke det min feil. selv om jeg er av oppfatningen at det er mye ekstraarbeid for absolutt ingenting.

 

og at lyden bare er tullete.

Lenke til kommentar
hjelpes, for mye tullprat. en dumpventil vil aldri åpne seg uten overtrykk. det som skjer når en dumpventil åpner seg, er at det er et overtrykk mot undersiden av stemplet i den (fra trykkrørene, før gasspjeld) og et undertrykk over stemplet(slange fra innsug, etter gasspjeld).

 

forøvrig så er dumpventil noe av det verste fra verdens bilindustri. noe mer fjortisbefengt skal man jammen lete noe år etter, greit nok så synes jeg også at dumpventil var "tøft" når jeg var noen år yngre, men gud som jeg skjemmes nå. min turbobil har ihvertfall ikke noe stygg dumpventil, bare en fin kvitring når man slipper gassen etter pådrag.

 

Smaken er som baken! Bra folk er forskjellige :-)

Lenke til kommentar
bare for å spør: hvor kommer kvitrelyden fra da?

 

og hvis du ikke har fantasien til å forstå hvordan du kan montere en dumpventil mot undertrykk så er da ikke det min feil. selv om jeg er av oppfatningen at det er mye ekstraarbeid for absolutt ingenting.

 

og at lyden bare er tullete.

 

Kvitrelyden kommer fordi turbinhjulet på turboen bråstopper og "kutter opp" lufta, omtrent som en fløyte. chatter heter det på engelsk. Hvordan du skal få en ventil til å blåse ut luft såpass høyt at man hører det ved hjelp av kun undertrykk skjønner jeg ikke, men hvis du vet hvordan så vil jeg anbefale deg å ta patent på ideen, siden 90% av alle bil-eiere under 20 kommer til å kjøpe en slik sak. :)

Lenke til kommentar

Her er endel som svare helt på villspor.

En dumpventil åpnes ved vacuum ikke overtrykk, men uten overtrykk i slangen, er en dump bortkastet.

En dumpventil er til for å spare turboen, ikke for å lage lyd, og derfor sitter det en resirkulær ventil på orginalbiler, der lufta går inn på innsugs siden av turboen , istedenfor å slippe den ut i fri luft.

Uten dumpventil, bråstopper turboen, noe som øker slitasje på turbo, og i tilleg mister man farta på turbinen, sånn at man får mere lag

Lenke til kommentar
Her er endel som svare helt på villspor.

En dumpventil åpnes ved vacuum ikke overtrykk, men uten overtrykk i slangen, er en dump bortkastet.

En dumpventil er til for å spare turboen, ikke for å lage lyd, og derfor sitter det en resirkulær ventil på orginalbiler, der lufta går inn på innsugs siden av turboen , istedenfor å slippe den ut i fri luft.

Uten dumpventil, bråstopper turboen, noe som øker slitasje på turbo, og i tilleg mister man farta på turbinen, sånn at man får mere lag

 

den åpner ved et "samarbeid" mellom vakuum og overtrykk, tar man bort en av delene, så vil den ikke åpne, men det vet du. ellers, så vil jeg faktisk si at jeg ikke merker noe særlig forskjell på lag når man kjører med/uten dump. utrolig stilig lyd uten dump da :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe samarbeid på en std dump, er et ventil som styres av vacuum, vacuumet drar ventilen opp og den er åpne, ellers er den lukket.

Det finnes dog ventiler med dobbelt stempel, som er laget for biler med luftmengdemåler der dump sitter etter denne, da må man ha dobbelt stempla for å ungå at den suger falsk luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...