Gå til innhold

Angrefrist ved kjøp av PC


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg kjøpte meg en Acer Aspire 8920G her om dagen, og det har vært en del feil på den, så jeg har lyst til å benytte meg av angreretten. Vil et par avrevne klistremerker på PC'en og at jeg har gjort den til "min" gjøre at jeg ikke har rett til å angre på kjøpet?

Endret av Fiske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kunne trengt mer info ang kjøpet.

 

Men...

 

vis du kjøpte maskinen i butikk så har du ikke angrerett.

 

vis du kjøpte den på nett så har du 14 dager ubetinget angrett.(hvis jeg husker riktig)

tror ikke det at du har rive av et par klistermerker er nok til å miste angreretten så langt den er kjøpt på nettet.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder varer som ikke er åpnet og tatt i bruk.

"En del feil på den" går under garanti/reklamasjonsrett.

 

Dette vet jeg, men jeg orker ikke å gjennomgå et sørvishelvete til for å få fikset pc'en som blir reparert av unnskyld ordbruken, inkompetente folk. Har ganske dårlig erfaring med acer sin support.

 

 

Så du gikk i en fysisk butikk og kjøpte maskinen over disk. Da har du ikke angrerett, men du har krav på å få rettet feilene. Angrerett har du bare på kjøp utenfor "vanlig salgssted", som postordre, nettbutikk, gatestand og telefonsalg.

 

Hvordan kan det ha seg sånn? :s

Lenke til kommentar

Loven er slik fordi handel over nett o.l. ikke gir samme mulighet til å se varen an før man kjøper den. Sjansen for at den ikke svarer til forventningene er altså større, og man har valgt å ha en lovfestet angrerett på slike kjøp. Mange tror at man har angrerett i vanlig butikk også, noe som kanskje er Elkjøps skyld. ;) Den angreretten de tilbyr er en ekstra service.

 

Her er link til loven

http://lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

... men vi trenger ikke lese lenger enn til §1 for å finne

§ 1. Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Er "her om dagen" lenge siden? Jeg mener Acer godtar 14 dager DOA (nydefekt).

Er du innenfor den tida, kan du få byttet til ny tilsvarende pc, eller om Telebutikken er snill, kjøpe deg annen pc.

 

De som foretar servicereparasjoner er ikke inkompetent, de er utdannet teknikkere. Om de er inkompetente i forhold til deg, kan du like greit gjennomføre reparasjonen selv.

 

Siden du vil selge for rundt 14k antar jeg du har den med T9300 og 4GB RAM. Den får man for rundt 15k, jeg hadde nok ikke godtatt et så lite avslag om jeg skulle kjøpt en defekt en som jeg må ha levert inn på service før jeg kunne prøvd den.

Lenke til kommentar
Er "her om dagen" lenge siden? Jeg mener Acer godtar 14 dager DOA (nydefekt).

Er du innenfor den tida, kan du få byttet til ny tilsvarende pc, eller om Telebutikken er snill, kjøpe deg annen pc.

 

De som foretar servicereparasjoner er ikke inkompetent, de er utdannet teknikkere. Om de er inkompetente i forhold til deg, kan du like greit gjennomføre reparasjonen selv.

 

Siden du vil selge for rundt 14k antar jeg du har den med T9300 og 4GB RAM. Den får man for rundt 15k, jeg hadde nok ikke godtatt et så lite avslag om jeg skulle kjøpt en defekt en som jeg må ha levert inn på service før jeg kunne prøvd den.

 

Her om dagen er en uke siden, burde kanskje vært mer presis på det. Jeg orker bare ikke å risikere å bli PC-løs i fireukersperioder igjen. Og ja, jeg har den med T9300 og 4GB ram, den vil også være reparert innen jeg selger den.

Lenke til kommentar

Om det er feil på den er den det man kaller dead on arrival. Bytt direkte i butikk uten ventetid.

 

Husk også til senere at du kun er pc-løs maks sju dager hver service.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Endret av efjeldse
Lenke til kommentar

Du skal ikke trenge å være PC-løs i det hele tatt. Det loven sier om låneprodukter følges som at hvis selgeren vet at reparasjonen kommer til å ta mer enn en uke, skal kunden ha låneprodukt fra dag en. Han trenger ikke vente og se. Så godt som alle hardware-servicer på PC tar mer enn en uke, så man kan stort sett kreve lånemaskin med en gang.

 

EDIT: Der hvor jeg jobbet lot vi alltid kunden velge mellom nytt produkt eller pengene tilbake ved DOA. Det er ikke så rart at man mister litt tiltro til merket hvis man får et defekt produkt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Angreretten gjelder varer som ikke er åpnet og tatt i bruk.

"En del feil på den" går under garanti/reklamasjonsrett.

 

Du trenger å lese mer om angreretten. den er der for at du som kjøper et produkt f.eks over internet skal kunne teste og se om produktet fkaitsk fungerer tilfredstillende. og du kan faktisk levere den tilbaka på dette vis den ahr en feil og den er kjøpt på riktig måte.

dette har vært oppe mange ganger før.

 

Takk for svar! Men når jeg for en DOA PC vil jeg da ha muligheten til å bytte til en billigere modell og få utbetalt det eventuelle beløpet som blir mellom PC'ene?

vis du nå går rett til butikken og leverer denne så kan det vær acer vil godta DOA (kan ikke se hvorfor ikke). det du spør om er uansett ikke noe du har krav på noen som helst plass men det er mulig at butikken vil gå med på for å være snill.

DOA regelen til acer vil uansett hvis jeg husker det riktig muligjør det for deg å få ny maskin på stedet så du ikke trenger å spør om å bytte ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...