Fiske Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Hallo! Jeg kjøpte meg en Acer Aspire 8920G her om dagen, og det har vært en del feil på den, så jeg har lyst til å benytte meg av angreretten. Vil et par avrevne klistremerker på PC'en og at jeg har gjort den til "min" gjøre at jeg ikke har rett til å angre på kjøpet? Endret 17. juni 2008 av Fiske Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 kunne trengt mer info ang kjøpet. Men... vis du kjøpte maskinen i butikk så har du ikke angrerett. vis du kjøpte den på nett så har du 14 dager ubetinget angrett.(hvis jeg husker riktig) tror ikke det at du har rive av et par klistermerker er nok til å miste angreretten så langt den er kjøpt på nettet. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvis du har fjernet et par klistermerker og det nå er masse lim-reser på PC'n så vil jeg si at du har tatt den i bruk som din egen, og da mister angreretten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Du har mistet angreretten ja, men du har reklamasjonsrett på pcen, dvs at du har krav på å få feilene rettet. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Angreretten gjelder varer som ikke er åpnet og tatt i bruk. "En del feil på den" går under garanti/reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg kjøpte PC'en min på Telebutikken. Det er absolutt ingen riper eller noe som gjør at varen er nedsatt i verdi. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Så du gikk i en fysisk butikk og kjøpte maskinen over disk. Da har du ikke angrerett, men du har krav på å få rettet feilene. Angrerett har du bare på kjøp utenfor "vanlig salgssted", som postordre, nettbutikk, gatestand og telefonsalg. Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Angreretten gjelder varer som ikke er åpnet og tatt i bruk."En del feil på den" går under garanti/reklamasjonsrett. Dette vet jeg, men jeg orker ikke å gjennomgå et sørvishelvete til for å få fikset pc'en som blir reparert av unnskyld ordbruken, inkompetente folk. Har ganske dårlig erfaring med acer sin support. Så du gikk i en fysisk butikk og kjøpte maskinen over disk. Da har du ikke angrerett, men du har krav på å få rettet feilene. Angrerett har du bare på kjøp utenfor "vanlig salgssted", som postordre, nettbutikk, gatestand og telefonsalg. Hvordan kan det ha seg sånn? :s Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Angrerett er ved kjøp over internett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Loven er slik fordi handel over nett o.l. ikke gir samme mulighet til å se varen an før man kjøper den. Sjansen for at den ikke svarer til forventningene er altså større, og man har valgt å ha en lovfestet angrerett på slike kjøp. Mange tror at man har angrerett i vanlig butikk også, noe som kanskje er Elkjøps skyld. Den angreretten de tilbyr er en ekstra service. Her er link til loven http://lovdata.no/all/hl-20001221-105.html ... men vi trenger ikke lese lenger enn til §1 for å finne § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Endret 17. juni 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Da har jeg et spørsmål, siden jeg ikke får angret på kjøpet. Hvor mye kan/bør jeg selge denne PC'en for? Vil det være mulig å få solgt den for 14-13000? Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Er "her om dagen" lenge siden? Jeg mener Acer godtar 14 dager DOA (nydefekt). Er du innenfor den tida, kan du få byttet til ny tilsvarende pc, eller om Telebutikken er snill, kjøpe deg annen pc. De som foretar servicereparasjoner er ikke inkompetent, de er utdannet teknikkere. Om de er inkompetente i forhold til deg, kan du like greit gjennomføre reparasjonen selv. Siden du vil selge for rundt 14k antar jeg du har den med T9300 og 4GB RAM. Den får man for rundt 15k, jeg hadde nok ikke godtatt et så lite avslag om jeg skulle kjøpt en defekt en som jeg må ha levert inn på service før jeg kunne prøvd den. Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Den vil så klart være reparert av tekniker innen den skal selges. Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Er "her om dagen" lenge siden? Jeg mener Acer godtar 14 dager DOA (nydefekt).Er du innenfor den tida, kan du få byttet til ny tilsvarende pc, eller om Telebutikken er snill, kjøpe deg annen pc. De som foretar servicereparasjoner er ikke inkompetent, de er utdannet teknikkere. Om de er inkompetente i forhold til deg, kan du like greit gjennomføre reparasjonen selv. Siden du vil selge for rundt 14k antar jeg du har den med T9300 og 4GB RAM. Den får man for rundt 15k, jeg hadde nok ikke godtatt et så lite avslag om jeg skulle kjøpt en defekt en som jeg må ha levert inn på service før jeg kunne prøvd den. Her om dagen er en uke siden, burde kanskje vært mer presis på det. Jeg orker bare ikke å risikere å bli PC-løs i fireukersperioder igjen. Og ja, jeg har den med T9300 og 4GB ram, den vil også være reparert innen jeg selger den. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Om det er feil på den er den det man kaller dead on arrival. Bytt direkte i butikk uten ventetid. Husk også til senere at du kun er pc-løs maks sju dager hver service. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Endret 17. juni 2008 av efjeldse Lenke til kommentar
Fiske Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Takk for svar! Men når jeg for en DOA PC vil jeg da ha muligheten til å bytte til en billigere modell og få utbetalt det eventuelle beløpet som blir mellom PC'ene? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Du skal ikke trenge å være PC-løs i det hele tatt. Det loven sier om låneprodukter følges som at hvis selgeren vet at reparasjonen kommer til å ta mer enn en uke, skal kunden ha låneprodukt fra dag en. Han trenger ikke vente og se. Så godt som alle hardware-servicer på PC tar mer enn en uke, så man kan stort sett kreve lånemaskin med en gang. EDIT: Der hvor jeg jobbet lot vi alltid kunden velge mellom nytt produkt eller pengene tilbake ved DOA. Det er ikke så rart at man mister litt tiltro til merket hvis man får et defekt produkt. Endret 17. juni 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Angreretten gjelder varer som ikke er åpnet og tatt i bruk."En del feil på den" går under garanti/reklamasjonsrett. Du trenger å lese mer om angreretten. den er der for at du som kjøper et produkt f.eks over internet skal kunne teste og se om produktet fkaitsk fungerer tilfredstillende. og du kan faktisk levere den tilbaka på dette vis den ahr en feil og den er kjøpt på riktig måte. dette har vært oppe mange ganger før. Takk for svar! Men når jeg for en DOA PC vil jeg da ha muligheten til å bytte til en billigere modell og få utbetalt det eventuelle beløpet som blir mellom PC'ene? vis du nå går rett til butikken og leverer denne så kan det vær acer vil godta DOA (kan ikke se hvorfor ikke). det du spør om er uansett ikke noe du har krav på noen som helst plass men det er mulig at butikken vil gå med på for å være snill. DOA regelen til acer vil uansett hvis jeg husker det riktig muligjør det for deg å få ny maskin på stedet så du ikke trenger å spør om å bytte ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå