rattleneak Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hei Har tenkt til og svi av litt penger på noen bak/senter og sub høyttalere. Har 2 front gulv høyttalere fra før av. De gir forsåvdit go lyd de:) men senter/bak høyttalere går under de gamle som fulgte med fra et stereo anlegg. Har tittet litt på hifi klubben og tror jeg skal bruke litt penger men ikke ta helt av=) lommeboka har ikke gått av det, men fremdeles får god lyd til litt over middels med penger. Pioneer csx917 Takker for alle innslag som måtte komme...takk Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hva har du fra før av? Hvilke merke og modell osv. Vi trenger den informasjonen for å finne noen høyttalere som matcher spec'n til frontsettet. Da får man best lyd. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Den forsterkeren yter ca 34 watt per kanal, så da ville jeg startet med å finne høyttalere som ikke er så tunge å drive. (altså høyttalere med høy dB for å si det enkelt). Regnestykket: (395 / 7) * 0,6 = 33,8571429 Strømforsyningen trekker 395watt fra nettet. Så deler vi på antall kanaler som er 7 og de fleste forsterkere har en virkningsgrad på 60% (de siste 40% går til varme og andre ting), derfor ganger vi med 0,6. Dette blir da med alle 7 kanalene i drift, så om du bare skal bruke to så vil den yte noe mere. Lenke til kommentar
rattleneak Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Okey har bestemt meg litt. Tror jeg kommer til og bruke de front høyttalerne jeg har i front nå bak. Også tenkte jeg på Front JBL Studio L890 Det stor spørsmålet er om en sub virkelig er nødvendig..tittet litt på denna JBL Studio L8400P Tror dere det ville lyde greit med Pioneer`n, eller blir det overkill? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Den forsterkeren yter ca 34 watt per kanal, så da ville jeg startet med å finne høyttalere som ikke er så tunge å drive. (altså høyttalere med høy dB for å si det enkelt). Regnestykket: (395 / 7) * 0,6 = 33,8571429 Strømforsyningen trekker 395watt fra nettet. Så deler vi på antall kanaler som er 7 og de fleste forsterkere har en virkningsgrad på 60% (de siste 40% går til varme og andre ting), derfor ganger vi med 0,6. Dette blir da med alle 7 kanalene i drift, så om du bare skal bruke to så vil den yte noe mere. Disse effektregnestykkene her på forumet er vel i grunn svært upålitelige. På Pioneer sine sider står det at Effektforbruk(i bruk) er 395W. Er det noen som vet hvordan dette er målt? Yamaha oppgir for eksempel effektforbruk ved 1/8 av full effekt i 4 ohms og alle kanaler i drift. Da er jo regnestykket fullstendig meningsløst. En annen ting, er det egentlig noen som vet hvor bra 34 reelle watt fungerer med svært mange høyttalere? De siste årene har jo Tripath-baserte forsterker med effekt fra 5W og oppover, blitt uhyre populære. Disse kombineres ofte uten problem med helt vanlige høyttaler med rundt 90dB følsomhet. Ikke vær så opphengt i watt! Frode Lenke til kommentar
fhl Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Okey har bestemt meg litt. Tror jeg kommer til og bruke de front høyttalerne jeg har i front nå bak. Også tenkte jeg på Front JBL Studio L890 Det stor spørsmålet er om en sub virkelig er nødvendig..tittet litt på denna JBL Studio L8400P Tror dere det ville lyde greit med Pioneer`n, eller blir det overkill? Til film vil jeg absolutt anbefale en sub. Det finnes svært få høyttalere som er i stand til å matche en sub i dypbass. Dessuten er det mange receivere som IKKE sender bassen fra LFE-sporet ut til hovedhøyttalerene. Dermed blir det en heller tam opplevelse sammenlignet med oppsett med sub. Med det budsjettet du har, burde du ta en titt på SVS hos L-sound. De gir svært mye for pengene. Når det gjelder høyttalerene, så ser det ut til at de er ganske kresne når det gjelder matching med elektronikk: test i SoundStage!. Du burde prøve dem sammen med Pioneeren. Frode Lenke til kommentar
rattleneak Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Takker er ikke den som bestemmer meg på dagen for utstyr, så skal titte litt. Det som hadde vært best hadde vært noen høyttalere som faktisk hadde aktiv sub, ønsker bare ikke kjøpe noe som blir overkill i forhold til elektronikken Lenke til kommentar
fhl Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det som hadde vært best hadde vært noen høyttalere som faktisk hadde aktiv sub, Det finnes jo: Audio Pro Tidligere hadde også Klipsch, PSB samt flere andre semi-aktive høyttalere på programmet. Nå ser ser det imidlertid ut til at flere har kuttet dette ut. En frittstående sub er kanskje lettere å plassere slik at den spiller bra. Frode Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Disse effektregnestykkene her på forumet er vel i grunn svært upålitelige. På Pioneer sine sider står det at Effektforbruk(i bruk) er 395W. Er det noen som vet hvordan dette er målt? ... En annen ting, er det egentlig noen som vet hvor bra 34 reelle watt fungerer med svært mange høyttalere? De siste årene har jo Tripath-baserte forsterker med effekt fra 5W og oppover, blitt uhyre populære. Disse kombineres ofte uten problem med helt vanlige høyttaler med rundt 90dB følsomhet. Ikke vær så opphengt i watt! Frode Her er det vist bare jeg som har rotet litt, må ha vært trøtt eller noe. Tenkte så klart på hvor mye strøm strømforsyningen taklet. Og ja, eller 32watt da, har en Rega Brio som spiller i stuen. Lenke til kommentar
Hitman_ss Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg kjører 5.1 med XTZ 80 serien og en AudioPro Sub Soniq på min VSX-817-S, og er storfornøyd! Utrolig flott lydbilde og god kinofølelse, samt de innebygde 8" elementene virkelig dundrer ilag med Sub'en :-) Lenke til kommentar
rattleneak Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Hehe hadde egentlig tenkt og droppe suben da dersom jeg kjøpte høyttalere med aktiv sub i=) Dæven der kom skatte pengen tror jeg går for Front JBL Studio L890 en og SUBen. Må bare forhøre meg ang. forsterkern siden høyttalern er litt følsome for elektronikken. Kanskje frem med ett gammelt oscilloskop og få testet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå