Gå til innhold

Hvorfor Opera?


tokr

Anbefalte innlegg

Mange gode grunner til å bruke Opera:

 

- Den lar deg ha flere sider oppe samtidig i samme programvindu - meget praktisk.

 

- Den husker hvilke du hadde oppe sist, og (hvis du vil) åpner de samme sidene når du starter programmet neste gang, eller til og med etter en kræsj. Bare dette er god nok grunn til å bruke det, etter min mening. Jeg har 6 - 7 sider jeg pleier å sjekke hver dag, og trenger derfor ikke å klikke meg frem til dem hver gang.

 

- Pop-up filter kan stoppe alle pop-ups, eller bare de du ikke ber om (m.a.o. hvis du klikker på noe som er en javascript-link, så åpner det)

 

- Man kan bruke tastatur til absolutt alt (1 og 2 er forrige/ neste vindu, shift piltast beveger fokus fra link til link osv.), eller man kan bruke musgester - høyreklikk-dra til venstre er tilbake osv. Sistnevnte tar jeg stadig meg selv i å prøve å når jeg en sjelden gang er tvunget til å bruke IE (andres PCer).

 

- Med siste versjon (7.0x) er støtte for ustandard DHTML etc mye bedre, og det er nå nesten ingen sider som ikke virker i Opera, med mindre de er skrevet med vilje for å føkke opp Opera (MSN etc). Dermed forsvinner det siste argumentet for å bruke IE.

 

I tillegg: passord-tryllestav, fetere utseende enn noen av de andre - med alpha-blending og greier, mulighet for å "flislegge" alle vinduene du har oppe, veldig bra fullskjermmodus (F11), mulighet til å konfigurere hvordan Opera skal oppføre seg overfor gitte filtyper (laste ned til en bestemt mappe, åpne med det og det programmet/plug-in) osv. osv.

 

Totalt sett:

De andre nettleserne er ikke i nærheten en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
opera er geri nok browser, men når det kommer til webdesign så er opera en ren helvete! :grumpy:

 

Bare du prøver å lage en bitte liten ting som er litt dynamisk eller bruke litt mer avanserte styles så vil dem ike vises i opera fordi den støtter en annen måte å gjøre de tingene på. BS! Opera!

 

Det er din egen skyld, vises det ikke ordetlig i opera er det du som ikke følger standaren. Jeg vil gå så langt som å si at det er amatørmessig webdesign om opera må ha identify as IE for å støtte det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det fins mange bra nettlesere å velge mellom (opera og phoenix for å nemne et par).

 

Men om det er snakk om Opera i forhold til ie, er det mange grunner til å velge opera. For det første følger Opera standardene mye bedre enn internet explorer. At folk bruker nettlesere som følger web-standardene, gjør det mye lettere for web-programmerere å lage sider som fungerer slik de skal, da de kan bruke kode som blir godkjent via w3c.

 

På brukersiden tilbyr Opera en mengd med andre fordeler. For eksempel har du muligheten til å samle alle nettleservinduene på en egen taskbar i Opera, noe som kan gi langt bedre oversikt/kontroll, om du har mange vinduer oppe.

 

I tillegg har Opera flere praktiske funksjoner som Mouse Gestures, du kan for eksempel gå tilbake i hsitorien ved å holde ned høgre musknapp, så dra litt til venstr og slippe.

 

Kan også nemne at Opera kan stoppe uønskede pop-up vinduer.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg en god grunn til at jeg skal installere Opera...

Internet Explorer har mange sikkerhetshull. Selv om du installerer _alle_ patchene er det fremdeles hull i systemet.

 

Muligens kan man finne tilsvarende hull i Opera, men ettersom færre bruker Opere er det mindre sjanse for at man blir utnyttet.

 

I tillegg kan sikkert mange andre skrive mye om hvorfor Opera er en mye bedre browser enn IE.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg en god grunn til at jeg skal installere Opera...

 

- MDI! (flere vinduer i ett)

- mouse gestures.

- grei downloadmanager (ikke så god som noen andre men ekstremt mye bedre enn IE's orginale)

- Innebygd email klient som er god (og veldig mye sikrere enn Outlook Express som aldri burde benyttes, da er f.eks Eudora et bedre valg)

- Rask

- Effektiv, vinduer kan åpnes i bakgrunnen (shift+control + klikke på link) og en haug småting som bare må merkes

- Bookmark funksjonaliteten til Opera er bedre enn IE's favorites.

- Enkel å bruke samtidig som omtrent alt kan fikses og forandres på til å passe *deg*. For eksempel har jeg satt alt+q til å lukke et browservindu.

- Støtter nå så godt som alle websider og problemet med "ie only" sider merkes lite eller ingenting til. (jeg merker ingenting til det nå)

- pop-up stopperen, den er også lett og slå av og på ved behov samtidig som "open requested pop-ups only" er veldig kjekt :)

- flere av knappene som back/forward osv blir overflødige og du kan dermed spare plass ved å fjerne disse (om du ønsker)

 

Om du bare skal surfe til et websted og klikke på 1 link så er IE grei den, men skal du surfe litt aktivt og ha oppe flere websider samtidig osv så viser Opera over litt tid at den er veldig god. Men gi Opera litt mer tid enn 2 dager!

Lenke til kommentar

+ Page bar. Jeg har min på venstre side og har gjerne oppe 10+ vinduer om gangen, uten å ha noen problemer med å bla gjennom til rett vindu.

+ Ikke nært knyttet til kjernen. Har du 10 iexplore-vinduer oppe, kan du fort oppleve at explorer.exe får problemer.

+ Design: standard-designet er penere enn standard-design på iexplore og mozilla. De fleste mozilla skinnene er stygge. Også iexplore kan skinnes med tredjeparts programvare, men da merkes det gjerne på ytelsen.

+ Du kan ikke si at hjemmesiden din er ferdig før du har testa den i Opera.

 

- Opera 7.0 må restartes etter noen timer med hard bruk. Sånn var det ikke med opera 6. Jeg har ikke testa 7.02.

- Sider som er laget i MS Frontpage kan du kun regne med virker i MS nettlesere. Og det er minst 25% av nettsidene som ikke er testet mot denne nettleseren. Når så du forresten sist et W3C-merke på en nettside?

- Fortsatt endel småbugs på CSS støtten, spesielt i kombinasjon med tables. Det har forøvrig de fleste nettlesere, men Opera kanskje mest.

 

Det første punktet, page bar for mange åpne sider uten å 'ødelegge' taskbaren, har gjort meg delvis avhengig av opera. Men noen sider krever alltid iexplore.exe, så du trenger den uansett.

 

bare noen toøringer fra meg

-tommyb

Lenke til kommentar

0_o

 

Jeg _glemte_ åpne i bakgrunnen, og requested popups only, rett og slett fordi jeg er blitt så vant til det.

 

Når det gjelder reklamevinduet, så

1) Ja det er der, men det er ikke dyrt å bli kvitt det.

2) Til sammenlikning med f.eks. en tur på dagbladet.no så er det jo ganske harmløst. Og kom ikke og fortell meg at reklame-bannere holder dere unna tjenester... som f.eks. hardware.no.

 

-tommyb

Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med å få GetRight til å fungere med Opera7.02?? Har siste versjon med plug-in, men opera klager under oppstart og getright vil ikke ta over downloads.

Har fått opera til å leite opp plug-in's men det hjalp ikke....

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg en god grunn til at jeg skal installere Opera...

 

Hmmm... Jeg bruker ikke Opera fast, men jeg prøver å unngå Internet Explorer, som dessverre har blitt en lei vane.

Mitt inntrykk er at Internet Explorer driter i valid HTML, og er den eneste browseren som er "venn" med WYSIWYG-editorer, spesielt Frotpage (Microsofts egen...).

Det finnes selvfølgelig mange alternativer til Opera, som f.eks de Netscape-baserte browserene.

En annen fordel med Opera er at det er raskere enn Internet Explorer - sikkert individuelt etter plattform det kjører på osv., men sånn gjennomsnittlig. F.eks til Mac OS X, var IE lenge standardbrowseren som fulgte med, helt til Apple lanserte sin egen nettleser Safari, som er_mye_raskere. Nå vurdere jo også Opera å slutte med sin Mac-versjon.

Uansett...

Mitt tips: Prøv å unngå IE...

Lenke til kommentar

jeg foreslår at du prøver avant browser, den kan fås her og er GRATIS! www.avantbrowser.com.

Den har allt det som jeg liker ved Opera:

-mouse gestures (bare litt annerledes)

-flere vindu inni et vindu (blir du vannt med dette er det INGEN VEI TILBAKE! :))

-search bar der du kan skrive inn tekst, klikke search web så søker du på google, find knapp, og highlight knapp. spør du meg fungerer dette enda bedre enn i opera.

-pop-up remover.

+ masse annet snedigt som ikke trenger seg på

 

Den er også 100% kompitabel med IE, så ALLE websites vises riktig, noe opera IKKE gjør, samme hva folk her sier :) masse forums og sider vises feil med opera, det er et faktum.

Det er basically et skin til IE, men fungerer perfekt, og det er gratis! :) jeg vil anbefale det på det sterkeste.

Lenke til kommentar

...etter en dag med Opera... så må jeg inrømme at det er en del ting som har potensiale... alt virket rimelig teit til og begynne med... men ettervært som jeg blir vant med ting virker det faktisk rimelig gjennomtenkt... får prøve noen dager til.

Lenke til kommentar
Den er også 100% kompitabel med IE, så ALLE websites vises riktig, noe opera IKKE gjør, samme hva folk her sier :) masse forums og sider vises feil med opera, det er et faktum.

Det er basically et skin til IE, men fungerer perfekt, og det er gratis! :) jeg vil anbefale det på det sterkeste.

 

Det er jo i bunn og grunn IE man bruker da... Den driter i valid HTML(iallefall mitt inntrykk), og trives godt med sider skapt av Microsoft-programmer. Opera er jo også gratis :)

Og om man ikke liker Opera, kan man jo prøve Netscape, Mozilla, eller noen av de andre..

Lenke til kommentar
"]
...

- Opera 7.0 må restartes etter noen timer med hard bruk. Sånn var det ikke med opera 6. Jeg har ikke testa 7.02.

...

-tommyb

 

Hmm, hvordan fikk du det til ? Er ikke et problem jeg kjenner til, vennligst forklar nærmere.

Den kan til tider bruke litt mykje minne ja. Om du td. surfar på mange sider med dynamiske menyar så vil minnebruken gå opp etterkvart.

 

Forørig ny versjon ute nå, som fiksar eit sikkerheitshol som var publisert i går: 7.03

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...