Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må returnere hovedkortet mitt nå pga 2 defekte busser (or sumtin'), og lurer nå på en ting: hvordan skal jeg egentlig oppbevare CPUen imens? I en antistatisk pose? Må jeg kjøpe et etui? Kan jeg bare la den ligge forsiktig i skuffen?

Følger med et plastdeksel som er fint å bruke. Deksel + antistatisk pose er det beste :)

Det er ikke mulig å få til en 100% stille maskin uten at det blir dyrt :(

Joda.

Eller... Definer for dyrt.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Stiller følgende krav til en stille maskin: 0 vifter. 0 summende transistorer. 0 tradisjonelle harddisker.

Så nei, billig blir det ikke.

Vannkjøling er et alternativ: Innovatek passiv radiator + 7v pumpesystem i et stålkabinett med noen få støydempingsmatter. og man nærmer seg ambient.

Har faktisk måtte til med støydempingsmatte over en bråkete spole på serveren som ligger bak skjermen min. 100% passiv via mini-itx-opplegg med passiv strømforsyning.

Skal egentlig mye til for å kvitte seg med samtlige vifter, og når den ene viften i bærbaren min er forholdsvis grei ved lav belastning vinner den fort i forhold til å hive ihop ei billigmaskin med flere vifter og jallakabinett.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Akurat nå leker jeg med tanken om å hive ihop en billig maskin til en tusenlapp. Har hovedkort, skjermkort, psu, minne og harddisk.

Vannkjøling gjort på måten jeg nevnte i posten over er ikke langt ifra 100% lydløst. Det fins stille pumper, og med stålkabinett og rett vibrasjon og støydemping kan man stenge inne all støy fra enkelte pumper og fremdeles få til ei maskin med grei ytelse.

SKal godt gjøres å klare en 100% passiv maskin uten at det går utover ytelsen.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Akurat nå leker jeg med tanken om å hive ihop en billig maskin til en tusenlapp. Har hovedkort, skjermkort, psu, minne og harddisk.

Vannkjøling gjort på måten jeg nevnte i posten over er ikke langt ifra 100% lydløst. Det fins stille pumper, og med stålkabinett og rett vibrasjon og støydemping kan man stenge inne all støy fra enkelte pumper og fremdeles få til ei maskin med grei ytelse.

SKal godt gjøres å klare en 100% passiv maskin uten at det går utover ytelsen.

Klart det går utover ytelsen. Men en maskin til å spille lette spill osv kan man godt få helt passivt. Spesielt med åpent kabinett kan man få en veldig OK maskin helt lydløs.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke plage dere mer idag (dere har hjulpet ekstremt, tusen takk!), men har et siste spørsmål. Jeg har blitt helt besatt av lyder fra PCen, og hva som er riktig og ei.

Så. Først; "tikkingen" fra strømforsyningen, og påfølgende pipingen fra hovedkortet.

Strømforsyningen: Det er tikkelyden jeg hinter til, ikke luften som treffer mikrofonen.

Lyd.mp3

Hovedkortet: Opptaket fungerte dessverre ikke, men det er akkurat som det her. Utrolig irriterende.

Se filmen hos Youtube

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det?

OM det er et 780i hovedkort, så blame northbridge vifta. Hviner som et helvette. Gå i BIOS og sett ned viftehastighet til 40%, derfra bråker den ikke, men i gjengjeld gir den deg en litt "elektrisk" lyd.. Men den høres nesten ikke

Endret av ThomGreen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...