Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette definisjonen din på søppel? :p Jeg er helt med på det dere sier, og jeg er enig. Det at jeg nevnte Xeon var ment som en spøk siden Xeon er svindyre prosessorer.

Men Xeon er hverken søppel eller uegnet for spilling. Du betaler bare ikke for spill-ytelse, og spill har ofte svært dårlig optimalisert multithreading, og klarer ikke å benytte Xeon sine 24 threads.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette definisjonen din på søppel? :p Jeg er helt med på det dere sier, og jeg er enig. Det at jeg nevnte Xeon var ment som en spøk siden Xeon er svindyre prosessorer.

Men Xeon er hverken søppel eller uegnet for spilling. Du betaler bare ikke for spill-ytelse, og spill har ofte svært dårlig optimalisert multithreading, og klarer ikke å benytte Xeon sine 24 threads.

Xeon er søppel til spill, men er bra til det de er laget for ;)

Lenke til kommentar

Ingen har vel sagt at pris er ytelse? Jeg er bare ikke sikker på hvorfor man kaller Xeon for søppel, når det helt klart er en prosessor som egner seg godt til spill.

Xeon er overkill, fordi du betaler for ting som spillere ikke bryr seg om. Xeon handler ikke bare om ytelse, men ytelse fordelt på stabilitet. Jeg plukket ikke en datamaskin med 2 xeon-prosessorer, 6 980Ti skjermkort og 512GB med RAM fordi jeg trodde det ville gi best ytelse. Faktumet at dere reagerer på Xeon-valget, men ikke 512GB RAM er nokså morsomt. :p

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Når man spør om hva som er best til spilling, så er Xeon søppel i forhold til de andre alternativene. Ikke bare betaler man i dyre dommer, men man får som regel MYE lavere frekvens (Rundt 2-2,5GHz) på modellene med flest kjerner.

Så når man betaler mye mer og får under halvparten av ytelsen vil jeg kalle det søppel ja.

Lenke til kommentar

Igjen så synes jeg mitt forslag til ordet "overkill" er bedre enn "søppel". Dessuten er det ingenting som tilsier at man ikke kan overklokke en Xeon bare fordi man ikke har tilgang til multiplier. Xeon sin overlegne ytelse ligger i multithread-applikasjoner, noe som ikke innebærer spill. Det er egentlig samme grunn til at en i5 egner seg bedre til spill sammenlignet med en i7 (cost vs performance), bare ikke så overdrevet som en 25.000kr Xeon vs en i7 Extreme Edition med entusiast-overklokking.

Det er en rimelig bisarr diskusjon vi har gående nå. Jeg er enig med deg, men du tror jeg er uenig. Men vi diskuterer fortsatt semantikken rundt hvorfor ordet søppel er feil å bruke for å beskrive en prosessor uegnet for spill.  :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

"Overkill" innebærer at det er bedre enn nødvendig. En Xeon er dårligere enn det beste valget, faktisk er den dårligere enn en i5. Så når den er dårligere enn forbrukermodellen vil jeg ikke kalle den overkill.

5960x og 3/4 Titan X, DET er overkill (No offense Nizzen :p).

Du mener at forskjellen mellom Xeon og en vanlig CPU bare ligger i ytelse/krone, men det er jo feil. En i7 6700k yter faktisk bedre i en del spill enn en i5 6600k, selv om ytelse/krone er dårligere. Med Xeon er ytelsen OG ytelse/krone dårligere. Tap tap situasjon.

For å besvare det siste avsnittet ditt, en F1 bil er søppel til å kjøre flyttelass selv om den er uendelig dyr å perfekt til sitt formål :)

Lenke til kommentar

Da må du ofre muligheten for seriøs overklokking, noe som er nødvendig om du skal ha en veldig kraftig PC. Ville heller gått for m.2 SSD eller RAID 0.

Eller bare hør med Nizzen om hvordan han leker seg med div lagringsmedier :p

Edit: For ikke å snakke om stresset med å overføre alt dit hver gang man tar en reboot. RAMdisk er overrated, SSD holder i massevis =)

Endret av Taake89
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...