Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

 

Jeg har Corsair H100 (første gen.) hvor pumpa har nå begynt og lage noen fæle lyder. Konstant rakling, hørest ut som en gammel harddisk under hard stress bare mye høyere. Temperaturen ser fortsatt normal ut. Tror dere jeg bør bare bytte den ut? Kjedelig hvis den nå plutselig streiker. :p

Hvis jeg skal kjøpe ny, er det Corsair jeg bør gå for nå og? Ser det har kommet en del nye på markede nå, av disse lukket vannkjølingene.

Garantisak? :)

 

Hvis det er 2år garanti så er den vell utenfor. Kjøper uansett ny enn å begynne å reklamere osv. :p

 

 

Jeg har Corsair H100 (første gen.) hvor pumpa har nå begynt og lage noen fæle lyder. Konstant rakling, hørest ut som en gammel harddisk under hard stress bare mye høyere. Temperaturen ser fortsatt normal ut. Tror dere jeg bør bare bytte den ut? Kjedelig hvis den nå plutselig streiker. :p

Hvis jeg skal kjøpe ny, er det Corsair jeg bør gå for nå og? Ser det har kommet en del nye på markede nå, av disse lukket vannkjølingene.

 

Corsair H100i GTX, H110i GT, Cooler Master Nepton 280L og NZXT Kraken X61 er vel de beste. H100i ligger heller ikke langt unna ytelsesmessig. H110i GT ser ut til å trekke det lengste strået ytelsemessig.

 

Så har du Fractal som har kommet med en 360 variant, den er ytelsesmessig på linje med de andre jeg nevnte, men den er mer stillegående.

 

https://www.komplett.no/fractal-design-kelvin-s36-cpu-kjler/836033

 

Takker! Ser at CM Nepton har 32% avslag på komplett nå også. :) Den Fractal så også interessant ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å bytte inn. De større bytikkene har sikkert en dedikert søppelkasse for AIO-kjølere som går dunken. Så du får nok sikkert raskt en ny. Litt alla slik det var med Koss headsett. Gadd ikke engang teste det på elkjøp. "Ødelagt sa du?" Da går den i søppla, ikke noe å tvile på.

 

Spesielt de fra Corsair, iom. At de selger som hakka møkk, dog nettopp det får man.

 

Kan jo alltids kjøpe ny, men skal du ha litt mer kvalitet er du enten nødt å bla opp mer penger eller skaffe en viftekjøler. Under 1000kr så strekker det knapt til en pumpe laget for å holde, så det ligger litt i kortene at kvaliteten er på linje med et leketøy. En viftekjøler er langt lettere og billigere å lage bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, sant det. Er litt kjipt å være avhengi av en billig pumpe. Litt tryggere med vifter. Spørs om jeg heller skal gå for Noctua NH-D15. :D Billigere og helt sikkert bedre. Spørs om den kanskje blir i det største laget. Nå ligger idle tempen på 45-50 grader og under spilling i underkant av 90 grader (4770K @ 4.5GHz).

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Jo, sant det. Er litt kjipt å være avhengi av en billig pumpe. Litt tryggere med vifter. Spørs om jeg heller skal gå for Noctua NH-D15. :D Billigere og helt sikkert bedre. Spørs om den kanskje blir i det største laget. Nå ligger idle tempen på 45-50 grader og under spilling i underkant av 90 grader (4770K @ 4.5GHz).

Å gå for NH-D15 er ikk dumt, og så godt du får det på luft.

 

Dog må jeg si at det er forlokkende å kjøpe CM212, som War nevnte, som gir vanvittig mye for penga. Jeg må si meg svært overrasket over hvor effektiv den er til prisen, størrelsen og støyen (eller mangelen på). Klokket en kompis sin PC for et halvt år siden, med 4690K til 4,7 GHz (for 24/7, dvs. at jeg slipper å komme innom for å justere), og ble knappe 70-75 grader på cm212. Det var vel og merke en meget effektivt eksemplar.

 

Nå er IHS til 4690K bedre enn 4770K, så det kan være dette som gjør størst utslag, selv om jeg synes det høres rimelig høyt ut, med mindre du har relativt høy spenning (1,35V+). Eller varmt i kabinettet så klart. :)

Lenke til kommentar

Gikk selv fra D14 til H100i, og H100i var en del bedre kjølemessig. Dog så støyet det betydelig mer. Dette var på en 3930k på 4.8Ghz.

 

Dessuten ser disse luftkjølerne (D14/D15) helt jævlige ut synes jeg, de er jo så forbanna store :S

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Klumpete og upraktisk, helt klart. Finnes ikke noe kompromissløst tror jeg. Man har jo selvsagt dyrere løsninger som løser begge problemer, men er jo da også nettopp det, dyrere. :(

 

Skal man sammenligne kjølere gir det dog bare mening om man sammenligner med likt støynivå i dette eksempelet. Man kunne jo ellers bare økt viftehastigheten/brukt kraftigere vifter.

 

Det at det kommer lyder betyr i alle fall at pumpa nok er gåen, og vil nok gi en god del dårligere ytelse før den eventuelt skjærer seg helt.

Lenke til kommentar

Hvis noen har Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3 og kjører 4sli, pm meg a

 

Hvis du har m.2 ssd, så funker ikkje quad sli.

 

Hvis du ikkje bruker noe anna pci-e greier enn skjermkorta, så skal det fungere. Kanskje quad broa er defekt? Du BØR ha flere liggende for å si det slik :p

Lenke til kommentar

Hadde en med ws-kortet, men den fikk jo nye eier.

Kjøper en ny på di i morgen i byen, har de ikke skal hoder rulle.

 

Har 2 ssd(sata) en 4tb-disk og 4 980 bare, de funka fjell med den andre brua og annet hk.

 

 

Funker det ikke blir det nytt hk igjen.

Lenke til kommentar

Hadde en med ws-kortet, men den fikk jo nye eier.

Kjøper en ny på di i morgen i byen, har de ikke skal hoder rulle.

 

Har 2 ssd(sata) en 4tb-disk og 4 980 bare, de funka fjell med den andre brua og annet hk.

 

 

Funker det ikke blir det nytt hk igjen.

Haha, hvem er den eieren mon tro? :rofl:

 

Asus x99 r5e er jo konge, det og ws :D

jeg skylder på sli brua. Er jo litt rart :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...