Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Netshop sier dessverre fra seg alt ansvar for ting som ble solgt gjennom gamle Netshop, og henviser meg videre til produsenten. Men såvidt jeg vet står vel Microplex som neste ledd i kjeden, og de ble selvfølgelig kjøpt opp av gamle Netshop som gikk konk.

Så hvem er neste ledd i kjeden etter Microplex?

Jeg tviler på at forsyningene ble produsert i Norge, i og med at prisen var omtrent som alle andre forsyninger. Noen som har noe kul info?

Få dekket noe fra gamle Netshop kan du se langt etter. Tro meg, har prøvd. Eneste mulighet er direkte til produsent.

Etter det jeg vet er de svartelistet hos flere leverandører av utstyr også (store) siden de har store utestående beløp hos dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny forsyning har vært i bestilling siden mandag, men det er likevel greit å se hva man får ut av et eksisterende produkt. Å ha en ny reserveforsyning i liggende i bakhånd er ikke dumt. Om jeg ikke får en ny en, så fikser jeg sannsynligvis kondisene i den gamle på egenhånd. Men det er ikke noe poeng i å ikke prøve så lenge man har muligheten. Skulle det vise seg at den norske (eller kanskje europeiske?) importøren fremdeles lever, så står man plutselig ganske sterkt igjen.

Lenke til kommentar

Trengs vel knapt mer enn 2-300 KBps for noe slikt, og laveste klassen ligger på 2MBps (class 2). Og det er på skriving som kortene oftest er svakest på.

Kort sagt så kan du kjøpe hvilket kort du måtte ønske.

Billigste på komplett er 599kr, og det er som de fleste andre, class 10. (Altså minst 10MBps)

Lenke til kommentar

? Koster da 599kr der også. :wee:

Edit: Ja, når du skal ha det råeste (extreme-utgaven) så blir det selvsagt noe dyrere (799kr).

Den klarer nok mye høyere hastigheter enn hva minimum class 10 tilsier (finnes ikke noe høyere enn class 10).

msata SSD :p

Men, det SD kortet var jo et ran, du får jo en 120GB SSD, for samme prisen NY! :ohmy:

Lenke til kommentar

Ikke spesielt populært marked, med forholdsvis gammel teknologi (og så er det vel omtrent toppmodellen med tilsvarende premium-pris)

Og så er det nok mye høyere konkurranse og omsetning på SSDer. Ja, man må ikke glemme at minnekort er en viktig pengekilde for de fleste butikker som selger kameraer og tilsvarende utstyr. (de tjener nok mye mer på de fleste minnebrikker enn de gjør på et kamera til mange tusen kroner mer) På samme måte som kabler og ekstrautstyr til PCer, så trengs disse dyre ekstrautstyr-delene for å holde prisen nede på andre ting.

Skal jeg tippe så tipper jeg de kanskje tjener rundt 0-10% på en 120GB EVO SSD, mens det sikkert er rundt 35-50% avanse på en minnebrikke i den kategorien.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Blir vel kanskje filmet litt med mobilen, da. Får se om jeg lærer litt om forskjellige typer kameraer i sommer. Kunne forresten gjerne ofret en cm tykkere telefon for å få en 1tb 2,5" disk inn i den. Edit: Kanksje jeg skal teipe en usb otg sata kontroller og en harddisk til S2en min?

Endret av Jon Håvard (sevs)
Lenke til kommentar

Blir vel kanskje filmet litt med mobilen, da. Får se om jeg lærer litt om forskjellige typer kameraer i sommer. Kunne forresten gjerne ofret en cm tykkere telefon for å få en 1tb 2,5" disk inn i den. Edit: Kanksje jeg skal teipe en usb otg sata kontroller og en harddisk til S2en min?

Minnebrikke Die får du i 128GB, og blir ikke overrasket om du klarer å få de på 256GB også. Altså omtrent like stor som den du finner i mobiler. Med litt bedre utnyttelse av plassen så kunne du sikkert fått plassert ut 2-3 ekstra slike for 1 TB. Meeen, det blir nok dyrt i produksjon, og svært liten målgruppe. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Minnebrikke Die får du i 128GB, og blir ikke overrasket om du klarer å få de på 256GB også. Altså omtrent like stor som den du finner i mobiler. Med litt bedre utnyttelse av plassen så kunne du sikkert fått plassert ut 2-3 ekstra slike for 1 TB. Meeen, det blir nok dyrt i produksjon, og svært liten målgruppe. ^^

Nettopp prisen er grunnen til at harddisker hadde vært bedre, tror jeg ^^

Lenke til kommentar

Nettopp prisen er grunnen til at harddisker hadde vært bedre, tror jeg ^^

?

Altså, de som lager mobiler tar heller å kjøper en minnebrikke-Die som har høyere kapasitet enn den de bruker fra før av. De kjøper da fra de samme som selger slike Dies til SSD-industrien, og du sitter i praksis med en SSD (gitt at du også oppgradderer kontrolleren), bare ikke alt det unødvendige tullet.

Ja, Samsung, som også er den leverandøren innen mobiler lager jo disse minnebrikkene selv, så de kunne jo bare hentet fra sine egne produksjonslinjer.

Husk at SSDer på 2,5" ofte består mest av luft og beskyttelsedeksel som er helt unødvendig, samt dobbelt opp med minnekontroller, strømkrets osv...

Lenke til kommentar

Tenker også at hvis f.eks. Samsung går ut med å si at nyeste flaggskipet har harddisk vil bite på de fleste, siden harddisk har vært et kjent begrep en god stund, og bestemor vet da at hun får noe som fungerer (selv om det ikke hadde gjort det). ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...