The Crusher Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Husker at jeg trakk over 400W, nesten 500W mener jeg å huske med ett 470 kort. Og nå har jeg to. Lurer på hvor mye maskinen min trekker nå. http://www.clasohlso...ler/Pr362897000 Får skaffe meg en slik en 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hvor ofte smører dere ny thermal paste på CPUen og GPUen deres? Tror dere at jeg kan shave av noen celsius dersom jeg fjerner den over ett år gamle Artic Silver 5 på GPUen og bruker en ny Arctic MX-4? Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Er det ingen som har noen erfaringer relatert til dette? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hvor ofte smører dere ny thermal paste på CPUen og GPUen deres? Tror dere at jeg kan shave av noen celsius dersom jeg fjerner den over ett år gamle Artic Silver 5 på GPUen og bruker en ny Arctic MX-4? Tror ikke du får målbar forskjell med mindre du la pastaen dårlig for et år siden. Artic silver er jo ikke et melke produkt akkurat Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Har lest at mx-4 kan senke idle temp med 5 grader og load temp med ca 3 grader(sammenlignet med as5). Det spørs hva slags hardware man har. Dessuten varer mx-4 ekstremt lenge, noen sier at man slipper å bytte paste på 8 år. Mens andre paste bør skiftes annet hvert år. Jeg bytter paste kun når jeg bytter blokk eller hardware. Nå må vi ikke glemme at as5 har lang innkjøringstid, opptil 200 timer. Om man tester as5 og ikke er fornøyd og bytter paste med engang, så vil man ikke se potensialet til as5. Endret 5. juni 2012 av samye83 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Tror ikke du får målbar forskjell med mindre du la pastaen dårlig for et år siden. Artic silver er jo ikke et melke produkt akkurat Takk for svar. Temperaturen er egentlig verdig bra under maks load (cirka 66c) men når varmen kommer slik som for noen dager siden da det blir nærmere 30c grader på rommet så skyter GPUen raskt opp mot 71-73c. Jeg vet at GTX 580 skal klare 85c men alt over 70c gjør mer nervøs - er jeg paranoid eller er det noen grunn til bekymring? Har lest at mx-4 kan senke idle temp med 5 grader og load temp med ca 3 grader(sammenlignet med as5). Det spørs hva slags hardware man har. Dessuten varer mx-4 ekstremt lenge, noen sier at man slipper å bytte pasta på 8 år. Mens andre bør skiftes annet hvert år. Jeg bytter pasta kun når jeg bytter blokk eller hardware. Degraderer Antic Silver 5 over et år? Jeg har hørt mye positivt om MX-4 og kjøpte derfor den for noen dager siden. Maks temp er crika 66c men når det blir varm på rommet - nærmere 30c - så øker GPUen til 71-73c. Syntes du at jeg burde smøre på ny thermal paste eller la det være? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Jeg har ikke byttet as5 på min i7 920 på over 2 år nå, loader på ca 60 grader og idler på ca 30 grader@4gz. Noen skriker ut at mx-4 er så mye bedre, men det er så mange faktorer som spiller inn. Er blokken montert riktig, er det noe luft mellom ihs'en og blokka osv. Har et 8800gt med maze 4 blokk på, har ikke byttet paste på sikkert 4 år, kjører og går fortsatt i stuepc'en. Mx-4 er ikke dårlig, den er bedre enn as5. Så om du har tid så taper du ingenting på å påføre nytt lag med paste. Endret 5. juni 2012 av samye83 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Hadde ikke brydd meg før skjermkortet faktisk sluttet å fungere skikkelig. Som sikkert er mer eller mindre 100c? eller mer? Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Takk for svar. På bakgrunn av det dere skriver så lar jeg være å smøre på ny thermal paste med mindre temperaturen øker til cirka 78c i løpet av en veldig varm dag selv om den normalt kun ligger på maks 66c. Man kan virkelig ikke bekjempe romtemperatur.. Skulle ønske jeg bare kunne plassere PCen i kjøleskapet. Edit: 1000 innlegg! Endret 6. juni 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Du kan alltid kjøpe deg en skikkelig aircondition, da snakker jeg ikke om de små, og heller ikke de som er vegg montert. En gulvstående som er like stor som et kjøleskap. Da snakker vi om digg temp for pc'en, hehe. Eller kan du kjøpe deg en chiller, men isolering av slangen blir viktig, får det kan oppstå kondens på slangen/blokkene. Jeg har en chiller som jeg aldri har tatt i bruk. Må få testet den når varmen kommer tilbake igjen. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Du kan alltid kjøpe deg en skikkelig aircondition, da snakker jeg ikke om de små, og heller ikke de som er vegg montert. En gulvstående som er like stor som et kjøleskap. Da snakker vi om digg temp for pc'en, hehe. Eller kan du kjøpe deg en chiller, men isolering av slangen blir viktig, får det kan oppstå kondens på slangen/blokkene. Jeg har en chiller som jeg aldri har tatt i bruk. Må få testet den når varmen kommer tilbake igjen. Når jeg skaffer meg en deltidsjobb eller selvfølgelig en ordentlig jobb så skal jeg begynne med custom vannkjøling av hele systemet igjen - savner det. Men ulikt forrige gang så tenker jeg å benytte meg av to ulike 'PC-kasser' hvorav den ene er dedikert kun til radiatorene, pumpen(e), reservoaret og lignende mens den andre inneholder komponentene. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Sitter og tenker på om jeg skal skaffe meg nytt kabinett eller ny prosessor og hovedkort nå. Regner med jeg venter og ser litt på kabinett til jeg får inn feriepenger også kjøper jeg prosessor og hovedkort nå. Har da tenkt til å oppgradere fra AMD 1055t til 3570k og et ASUS P8Z77-V PRO hovedkort. Tenker dette vil fungere greit, men har lyst på et hovedkort der det er større mellomrom mellom skjermkort PCI'ene slik at det blir litt mere luftflyt for SLI'en. Om noen har tips for et bra og billig hovedkort som har flere enn et mellomrom mellom sporene så si gjerne ifra. Og når jeg først er inne på kabinett så kan dere like gjerne legge med noen tips om dette. Har ikke lyst på noen av mainstream kabinettene som absolutt alle har. Det må også være litt plass i det. Har tittet litt på Bitfenix Shinobi XL som ser forholdsvis bra ut, men er ikke så keen på å bestille fra utlandet atm. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Sitter og tenker på om jeg skal skaffe meg nytt kabinett eller ny prosessor og hovedkort nå. Regner med jeg venter og ser litt på kabinett til jeg får inn feriepenger også kjøper jeg prosessor og hovedkort nå. Har da tenkt til å oppgradere fra AMD 1055t til 3570k og et ASUS P8Z77-V PRO hovedkort. Tenker dette vil fungere greit, men har lyst på et hovedkort der det er større mellomrom mellom skjermkort PCI'ene slik at det blir litt mere luftflyt for SLI'en. Om noen har tips for et bra og billig hovedkort som har flere enn et mellomrom mellom sporene så si gjerne ifra. Og når jeg først er inne på kabinett så kan dere like gjerne legge med noen tips om dette. Har ikke lyst på noen av mainstream kabinettene som absolutt alle har. Det må også være litt plass i det. Har tittet litt på Bitfenix Shinobi XL som ser forholdsvis bra ut, men er ikke så keen på å bestille fra utlandet atm. Når det gjelder kabinetter så vil jeg nok anbefale Silverstone Temjin SST-TJ11 eller Cooler Master HAF X. Har selv kjøpt i5 3570K men med Asus Z77 Deluxe og den har et ganske stort mellomrom mellom PCIe-slotsa. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Så lenge du holder deg unna kortene som tar 3 slots er det rimelig grei avstand mellom de Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Takker for tips Har to stk GTX 560ti som tar to slots hver og på mitt nåværende hovedkort (Gigabyte 990FXA-UD3) er det ikke mer enn maks 2 cm mellom korta. Det blir forholdsvis dårlig luftflyt mellom de i et lite Midi Tower(cooler master centurion 2). Hadde hvert greit med et HK med to spor mellom de, men da må jeg vel opp litt i pris regner jeg med. Kan vel legge til et spørsmål til for deg Symmetrical. Har du testet ut Overclocking på hovedkortet? Tenker litt på om det er kranglete med småting. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Kan vel legge til et spørsmål til for deg Symmetrical. Har du testet ut Overclocking på hovedkortet? Tenker litt på om det er kranglete med småting. Jeg har ikke plassert den inn i kabinettet enda - skal gjøre det neste uke. Men jeg klarte ikke å vente når jeg fikk den så testen med litt kjapp overklokking. Alt jeg kan si er at dersom man går fra X58 til Z77 så er det utrolig overraskende hvor enkelt det har blitt å overklokke prosessoren. Det kan virkelig ikke bli enklere enn dette. Med X58 så var det utrolig mange variabler og spenning-innstillinger at jeg røsket meg i håret flere ganger. Med Z77 så har de simplifisert utrolig mye - men husk å skru av Turbo boost og automatiske spenning-innstillinger (regner med at du kan alt dette). En annen ting er at BIOS menyen er utrolig imponerende og oversiktlig i kontrast med den kjedelige X58 Biosen. Når det gjelder hovedkortet i seg selv så er jeg veldig fornøyd. Northbridgen på X58 hovedkortet blir ekstremt varmt (80+) mens på denne så er den latterlig lavt selv under load - temperaturen på northbriden økte ikke noe særlig når jeg overklokket. Dette var altså med alle minneslotsa fulle av Vengeance RAM. Jeg er rett og slett imponert av overgangen fra X58 til Z77. Nå har jeg ikke testet andre funksjoner annet enn kun overklokkingen men det er en stor forskjell hvorav den er enklere og bedre på alle måter. Har ikke testet WIFI'en som fulgte med men den integrerte lyden er fantastisk. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Northbridgen på X58 hovedkortet blir ekstremt varmt (80+) mens på denne så er den latterlig lavt selv under load - temperaturen på northbriden økte ikke noe særlig når jeg overklokket. Dette var altså med alle minneslotsa fulle av Vengeance RAM. Muligens fordi Northbridge ikke eksisterer lenger Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Northbridgen på X58 hovedkortet blir ekstremt varmt (80+) mens på denne så er den latterlig lavt selv under load - temperaturen på northbriden økte ikke noe særlig når jeg overklokket. Dette var altså med alle minneslotsa fulle av Vengeance RAM. Muligens fordi Northbridge ikke eksisterer lenger Jeg trodde at den blokken under CPU sokkelen var Northbridge på Z77 Deluxe. Hva var det jeg egentlig plasserte fingeren min på? .. Jeg må virkelig finne ut av alt som har forandret seg siden X58. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg trodde at den blokken under CPU sokkelen var Northbridge på Z77 Deluxe. Hva var det jeg egentlig plasserte fingeren min på? .. Jeg må virkelig finne ut av alt som har forandret seg siden X58. Sammenlign: http://www.lostcircuits.com/mambo//index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=1&limit=1&limitstart=2 http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&safe=off&client=opera&rls=en&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=zF7t6d1vTKaxfM:&imgrefurl=http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php%3Ft%3D165044&docid=HDFabokU9RY7XM&imgurl=http://img.techpowerup.org/120428/p67_block_diagram.gif&w=900&h=817&ei=VSPRT9DCGoHl4QT1yqSiDw&zoom=1&iact=hc&vpx=182&vpy=144&dur=262&hovh=214&hovw=236&tx=160&ty=121&sig=116220076325445334255&page=1&tbnh=147&tbnw=162&start=0&ndsp=40&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69&biw=1858&bih=996 Mente du blokken på baksiden av hovedkortet eller den rett under? Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 -snip- Mente du blokken på baksiden av hovedkortet eller den rett under? Den rett under der det står PWM. Er dette en spenningsregulator eller tar jeg feil? Jeg ser på bildet at minnet og PCIe trafikken (eller hva enn man kaller det) går direkte til CPUen i stede for Northbridge. Dette var jeg ikke klar over og er ganske interessant. Kanskje ikke så rart at minneytelsen er (som jeg har hørt) bedre da den går direkte til CPUen. Det eneste bildet mangler er PCIe 3.0 men jeg regner med at mye er det samme på P67 og Z77 unntatt dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå