Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skjedde noe merkelig i dag når jeg satte i 4gb ram i den gamle pcen min. Den skal egentlig bare ta 2 gb, men nå har jeg kjørt med 3 gb i den i omkring et halvt år uten problemer.

 

Maskinen bootet og kom til innloggingskjermen til Win 7. Så sluknet skjermen og jeg måtte restarte maskinen manuelt.

 

Samme skjer så 2 ganger på rad igjen*

 

Så kjører jeg en memtest og den finner ingen feil. Så restarter jeg igjen og alt funker som det skal. :hmm:

 

Btw maskinen er fjellstabil*

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Akkurat fått i retur hovedkort nummer 3, men enda funker ikke ting som de skal. Først var det 1 av ramsporene som ikke virket, og nå vil 3 av brikkene ikke registreres. Noen tips?

 

Har 2 sett ram, et på 3x1gb og et på 3x2gb, men bare 3x2gb settet registreres. Alle brikkene er fra Corsair dominator serien.

 

Quoter meg selv her da jeg ikke fikk svar og fortsatt ikke finner feilen.

 

Edit: Virker som det er minnekontrolleren som feiler. Akkurat det samme sporet som sist feiler også nå, og det er bare prosessoren igjen av de gamle delene.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Uff, trokke det blir noe Gigabyte hovedkort på meg neste gang. Makan til møkk og faenskap jeg får med det er helt ille. BIOS innstillinger henger seg opp, FSB er sperra ekstremt lavt, strømforsyningen må av og på før den starter, osv. Tror aldri jeg har hatt mer problemer med et hovedkort enn dette. Blir nok mest sannsynlig MSI på meg igjen neste gang for dette er bare skuffende.

Lenke til kommentar

Uff, trokke det blir noe Gigabyte hovedkort på meg neste gang. Makan til møkk og faenskap jeg får med det er helt ille. BIOS innstillinger henger seg opp, FSB er sperra ekstremt lavt, strømforsyningen må av og på før den starter, osv. Tror aldri jeg har hatt mer problemer med et hovedkort enn dette. Blir nok mest sannsynlig MSI på meg igjen neste gang for dette er bare skuffende.

Hvilket LGA775/AMD-hovedkort er dette?

Hva skjer når BIOS henger seg?

Lenke til kommentar

Jeg betalte 1100 kroner for dette hovedkortet fra Gigabyte. Om de bare lager drittmodeller til den prisen i forhold til hva alle de andre klarer så blir det ihvertfall ikke noe Gigabyte på meg. Kortet jeg bruker er Gigabyte 990-FXA-UD3 AM3+. Alt er oppdatert til siste standard og alle drivere er installert. Prosessoren er en Phenom II x6 1055t om det er viktig info.

 

Bios "Henger" seg slik at jeg må resette CMOS med jumper på hovedkortet. Noe som er et rent helvete å gjøre da det ikke er noen jumper "dings" på kortet.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Søndag, 11.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 12.des.2011"

 

Mandag, 12.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 13.des.2011"

 

Tirsdag, 13.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 14.des.2011"

 

Onsdag, 14.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 15.des.2011"

 

I dag, 15.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 16.des.2011"

 

Ufint. :no:

Lenke til kommentar

Søndag, 11.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 12.des.2011"

 

Mandag, 12.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 13.des.2011"

 

Tirsdag, 13.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 14.des.2011"

 

Onsdag, 14.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 15.des.2011"

 

I dag, 15.des:

"Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 16.des.2011"

 

Ufint. :no:

Moralen er at man kun kjøper det som er på lager eller vet har vært en stund på markedet.

 

EDIT:

Post 6666 :evil:

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart, arni90.

Den(harddisk) var på lager tidligere på dagen, men innen jeg slang inn orderen var den utsolgt. Men det stod jo at den var bekreftet inne dagen etterpå, så tok jeg sjansen for en gangs skyld.. :ph34r:

 

På den andre siden så får jeg antakelig med meg en titt på en 3. ukes "ukens tilbud" på samme bestillinga. ;) Mulig det er noe som kan skiftes ut..

Lenke til kommentar

Hadde en filserver med linux og 3TB lagringsplass, fordelt på tre disker, der to står i raid etter et gammelt prosjekt.

Disse er nå fulle og jeg har ingen backupdisker.

Dog så vil jeg avvikle filserveren siden jeg har god plass i den stasjonære pcen.

Hva gjør man?

 

Vel, 7 timer senere så har jeg en ny virtuell linux-maskin, virtualisert gjennom vmware, og jeg har gitt den direkte tilgang til de aktuelle diskene, som nå deles på nøyaktig samme måte som tidligere, bare virtuellt inni den vanlige stasjonære pcen.

 

Så nå har jeg bare en pc på istedenfor to.

 

Bare følte for å dele.

Det har vært en god dag...

post-89820-0-18155500-1324155767_thumb.jpg

post-89820-0-11040000-1324155770_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kom over dette nettop på en spørrside når jeg googlet etter et problem på en eldre maskin. :p

 

""The cpu operates at a particular frequency... or in other words, it's vibrating (very fast!). Under the proper circumstances it can be heard in the same way you can hear the 60hz hum from a normal line transformer (the frequency is vibrating the transformer)

If your cpu heatsink is lose (even a little) or your cpu mounting plate or lever is lose or touching the cpu in a funny way, then it is possible for this to pick up and amplify the cpu vibrations.

 

Remove the heatsink, redo the grease layer and make sure the cpu is secure and mounted properly.""

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...