Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi jeg har lite plass i kabinettet og valgte å bytte fra en enorm luftkjøler til en langt mindre vannkjøler med en vifte/pumpe som ligger øverst i kabinettet i stedet. Nå, besto jeg testen deres? Får jeg lov til å være "kul"?


  1.  
  2. Du overklokker ikke. Hva skal du med en stor luftkjøler?
  3. Hyper 212+ er mindre enn H80.
  4. Jeg prøver bare å forstå hvorfor folk kjøper disse produktene.

Lenke til kommentar

Det er altfor mange faktorer som bestemmer om hva som er "best", kjøp begge for å virkelig finne ut, eller kjøp den dyreste og sitt igjen med en følelse av å ha brent av litt penger i håp om at den gjør nytten. hehe.

 

Jeg er ihvertfall ganske fornøyd med min H100, kjøler veldig godt på lave viftehastigheter @4ghz 920 Akuratt nå, litt sånn småidle: rundt 36c på alle kjernene (med en romtemperatur på 28c).

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Fordi jeg har lite plass i kabinettet og valgte å bytte fra en enorm luftkjøler til en langt mindre vannkjøler med en vifte/pumpe som ligger øverst i kabinettet i stedet. Nå, besto jeg testen deres? Får jeg lov til å være "kul"?


  1.  
  2. Du overklokker ikke. Hva skal du med en stor luftkjøler?
  3. Hyper 212+ er mindre enn H80.
  4. Jeg prøver bare å forstå hvorfor folk kjøper disse produktene.

Skal man transportere pcen rundt er et mini vannkjølingssett langt tryggere i forhold til stress på hovedkortet. Siden belastningen ligger på taket av kabinettet istedenfor hovedkortet.

Lenke til kommentar

Fordi jeg har lite plass i kabinettet og valgte å bytte fra en enorm luftkjøler til en langt mindre vannkjøler med en vifte/pumpe som ligger øverst i kabinettet i stedet. Nå, besto jeg testen deres? Får jeg lov til å være "kul"?


  1.  
  2. Du overklokker ikke. Hva skal du med en stor luftkjøler?
  3. Hyper 212+ er mindre enn H80.
  4. Jeg prøver bare å forstå hvorfor folk kjøper disse produktene.

Skal man transportere pcen rundt er et mini vannkjølingssett langt tryggere i forhold til stress på hovedkortet. Siden belastningen ligger på taket av kabinettet istedenfor hovedkortet.

 

Har ikke hatt problemer med det, selv med den 2kg store copperklumpen jeg hadde på hovedkortet før. Bare man bruker alle hovedkortfestene i kabinettet så skal det gå bra. Såklart er det ikke bra for hovedkortet og bli sliti i av en stor luftkjøler i lengden. Ser heller ikke problemet med ferdig kjølesett kontra custom bygd kjølesett. Du får noe som ser bra ut og krever 100% mindre vedlikehold. Ikke alle er interessert i å bytte vann når det trengs. ei heller å kuke sammen vannkjølingssettet inne i maskina.

 

custom vannkjølingssett:

+ Muligheten for å bygge ut kjølingen

+ Lettere å bytte ut deler av settet for bedre deler

- Billigere sett kan se jævlig stygge ut

- Krever mer vedlikehold

 

Ferdig enkelt sett:

+ Det funker

+ det ser bra ut

+ krever ingenting fra brukeren

- Må erstattes helt for nye deler

 

For å oppsummere poenget mitt. Alt dette handler om interesse. Er jeg interessert i å bruke mye penger og tid på noe som ser bra ut? Da kjøper jeg meg et custom bygd sett. Ønsker jeg meg bare ett sett som fungerer, ser bra ut og kan fåes til en rimelig penge? Da kjøper jeg meg et custom sett alá Corsair H80. Har du problemer med at folk har andre interesser enn deg? Ditt problem, hold skittsnakken for deg selv.

Lenke til kommentar

H80 er LANGT mindre enn den luftkjøleren jeg hadde før. Jeg hadde selvsagt muligheten til å bruke stock-kjøleren som fulgte med CPUen, men jeg hadde lyst til å prøve vann. Sue me, bitches ;)

 

Nå er det ikke helt skikkelig vannkjøling heller da.

 

Du får bare oppleve litt av kjøleefekteten ved bruk av vannkjøling og ikke noe serlig mer.

Det er ikke helt det samme syns jeg.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Har et oppsett med en Intel Atom 330, men alt er så ufattelig tregt. Hadde ikke forventet at ting skulle gå særlig raskt, men hele systemet lagger, og det tar evigheter å gjøre den minste ting. Er det normalt at ting går så tregt?

 

 

OS: win 7 professional 64bit

CPU: Intel Atom 330 med Innebygget skjermkort(Nvidia ION)

ram: 2GB

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Har et oppsett med en Intel Atom 330, men alt er så ufattelig tregt. Hadde ikke forventet at ting skulle gå særlig raskt, men hele systemet lagger, og det tar evigheter å gjøre den minste ting. Er det normalt at ting går så tregt?

 

 

OS: win 7 profiessional 64bit

CPU: Intel Atom 330 med Innebygget skjermkort(Nvidia ION)

ram: 2GB

Problemet ditt er uthevet, en atom-prosessor er altfor svak til å kjøre windows 7. Et lett linux-distro passer bedre.

Sannsynligvis har du også en treg flash-basert SSD med lite lagringsplass. SSDer er ikke nødvendigvis raske, en treg kontroller kan koste lite og gi lavt strømforbruk, men samtidig levere veldig treg ytelse.

Lenke til kommentar

Da får jeg bare tåle at det er tregt, for jeg har ingen erfaring med Linux eller noe installere det med.

 

Har ikke en ssd i maskinen. Bruker en eldre snurredisk, så det hjelper nok heller ikke på lagg/freeze. Det får holde som backup maskin til jeg får hovedmaskinen operativ igjen.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Anbefaler selv en Ubuntu distro av en annen årsak, de er enkle og populære som også gjør det enkelere å finne guider til og installere programvare.

Men ja til en surfemaskin uten gaming så vil jeg si at Ubuntu er overlegen, min bærbare kjører Windows Xp i sirup mens Ubuntu er raskt som fy.

Billigste oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

Lenke til kommentar

Sprøtt så prisene på harddisker har steget. Regner med det blant annet skyldes flommen i Thailand. Se f.eks denne:

 

Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" til 2619,- !

 

Kjøpte et par slike for noen uker siden for 529,-

 

 

Samsung SpinPoint F4EG 2TB til 2579,- betalte vel 518,- da jeg kjøpte forrige gang.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...