Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du virtualisere mange maskiner? I så fall er en Quad å foretrekke.

Men, hvorfor bruker du Windows? For server og fildeling så er Linux med Samba ett like godt alternativ.

 

Personlig har jeg ikke sett en grunn til å la Microsoft sitt OS være i bruk på serveren, er bare alt for mange gode OpenSource alternativer som gjør det enkelt å velge andre løsninger i fremtiden...

Som er mer enn hva som kan sies om Microsoft sine properitære løsninger.

Lenke til kommentar

Har gjordt en liten test av den billige viftestyringen jeg kjøpte for en stundt tilbake som jeg fikk i dag. Bare for og se om det virkelig er verdt pengene. (Produsent og modellnr er helt ukjent)

 

Viftestyringen ble kjøpt for rundt 40 kr på ebay. Den skulle plasseres i htpcen min/reserve maskinen og styre alt av vifter.

 

Litt specs på viftestyringen:

  • Viftestyringen er for montering i 3,5" bay
  • Den har 4 knotter i dreid stål
  • Etuiet er i plast
  • Kabler henger ut fra baksiden av etuiet og de er ikke modulære

 

 

IMAG0334.jpg

 

 

Når jeg løftet pakken så merket jeg at den var ganske lett. Viftestyringen veier relativt lite, kansje rundt 100g +/-.

Etuiet føles ut som det på en måte gir litt etter når det trykkes på topp/bunn. Men det har ikke så mye og si, mener jeg.

 

Etuiet er i plast men knottene er i dreid stål. Det er plastringer rundt knottene som lyser blått når viftstyringen blir tilført strømm.

Lyset slår seg desverre ikke av når knottene skrus helt tilbake.

 

Det henger en bunte med kabler fra baksiden av etuiet som jeg mener at gjør det langt vanskeligere og skjule kabler. når produsenten heller kunne ha hatt løse kabler og lagt på noen kr ekstra.

 

 

Innmaten i greia er ikke noe serlig og skryte av akkurat. :D

 

IMAG0335.jpg

 

 

Den inneholder langt mindre kretskort og komponenter enn det man skulle tro ved første øyekast.

 

 

Etter innstalasjon

 

IMAG0336.jpg

 

Stilig effekt med de lysende ringene.

 

Når knottene skrus på så skrus de i en jevn hastighet og de er ikke slarkete. Dette gjelder forsåvidt alle knottene untatt 1 som er litt slarkete og "stopper" på en måte og det får fram billigfølelsen enda mer synes jeg.

Knotten er fortsatt brukbar og fungerer som den skal. Men den er ikke like behagelig og skru på kan man si.

 

 

 

Min vurdering:

 

Bra:

  • Fungerer som den skal.
  • Veldig billig.
  • Den er svert lett. Som er fint hvis man skal på LAN og ikke ønsker en maskin med mye vekt.

 

 

Dårlig:

  • Noe dårlig kvalitet (Føles akkurat ut som prisen det koster).
  • Litt mye kabler dinglende ut av etuiet.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Skal du virtualisere mange maskiner? I så fall er en Quad å foretrekke.

Men, hvorfor bruker du Windows? For server og fildeling så er Linux med Samba ett like godt alternativ.

 

Personlig har jeg ikke sett en grunn til å la Microsoft sitt OS være i bruk på serveren, er bare alt for mange gode OpenSource alternativer som gjør det enkelt å velge andre løsninger i fremtiden...

Som er mer enn hva som kan sies om Microsoft sine properitære løsninger.

 

 

Skal ha 2-3 virtuelle maskiner.

 

Skal bruke serveren til øvinger, w2k8 R2 er pensum :)

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar

Ah i skolesammenheng, må gjøre litt av det samme, men blir nok til å la Win2k8 gå i VMWare her.

Orker ikke å dedikere hardware til en såpass restriktivt server OS. (Prøvde Datacenter versjonen som skal være deres topp of the line.)

Kunne tydligvis ikke installeres til GPT disker :p

Lenke til kommentar

Skal sette opp NAS-lagring hjemme for å streame film og musikk, samt backup av maskinen min. Har kjøpt fire 2TB harddisker og sitter nå og vurderer forskjellige RAID-oppsett. RAID5 er jo fristende for litt ekstra plass, men RAID 10 tilbyr raskere hastigheter og bedre sikkerhet. Jeg har vel egentlig allerede bestemt meg for å gå for RAID 10, men fisker bare etter noen andres meninger her.

Lenke til kommentar

Hmm.. er litt usikker på hvor jeg kjøpte korte. :p Tror det var hos amentio. Men har de endret siden deres eller noe? Får ikke logget meg inn når jeg bruker emailen min.

 

Edit: Fant bestillingen på inboxen min. Var bestilt den 30.09.2009.

 

Her er den gamle websiden.

 

Liker at de ikke har fjernet den. For det hadde vært mer enn en smålig handling fra Amentios side som hadde gitt flere problemer med og bevise at de har kjøpt noe fra Amentio.

 

Har selvfølgelgi dokumentert alt grundig. Så jeg beskymrer meg ikke. :p

 

En annen ting er at de har faktisk vært svært kjappe med og svare i det siste, når jeg har henvendt meg til dem.

Så det er jo positivt hvis de kan få ordnet opp i selskapet. Så både de og kundene slipper mere krøll.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...