007CD Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 1: 2x rutere som er bridget, dyrt men mest stabilt, burde flashes med 3 parts firmware. Hva mener du er dyrt med dette? Hadde dette satt opp her en stund til jeg fikk kabel. Kostet meg 250 kroner+ frakt for en dlink dir-600 ruter. La inn dd-wrt firmware på den og satt den opp. Fungerte med en gang, men var litt ustabilt i små perioder etter at den hadde stått på en stund. Vell jeg sjekket listen opp mot Komplett, og for å slippe unna mini versjonen av DD-WRT så kom jeg fram til at jeg måtte ut med minst 500 spenn per ruter. Dette var WRT54GL for en god del år tilbake, siste innkjøpet jeg gjorde var DLink DIR-825 som jeg flashet, bortsett fra at den er basert på Atheros hardware og ikke Broadcom (For bridging burde du ha likt brikkesett grunnet at standarden som er offisiell er ikke så bra, mens standarden som brikkesett produsentene har satt opp er bedre, men funker ikke med hverandre, og dette er ett hardware problem som ikke kan løses med software.) Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Har en kompis med en Asus X53SV som stadig fryser helt plutselig. Kan skje opptil flere ganger iløpet av dagen. Noen tips som kan løse problemet? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Har dere sjekket temperaturene på de forskjellige komponentene? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Temp er en ting, nr 2 er om den er overklokket så må du sjekke at CPUen ikke har "degradert" seg. Ett "nytt" fenomen nå for tiden er at en CPU når den var ny og fersk ville kjøre på høy frekvens med lav spenning, men nå plutselig må ha mer for å klare det samme. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Vi kan kalle det spennings-avhengighet. Endret 25. september 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
Petter Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Tenkte å kjøpe meg en nas server snart, men ser at de fleste "gode" kun har plass til 2 disker det blir litt lite siden jeg skal bruke denne som lagring til alt jeg har. Noen som har tips til en god nas server som ikke er alt for dyr, men som støtter 3+ disker! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Skal du lagre alt du har så tror jeg du bare drar i skapet og henter fram delene i PC kirkegården også bygger du en selv. Da er begrensningen hvor mye plass du har i kabinettet du velger, og du kan selv bestemme programvaren du vil bruke. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det er jo også et alternativ, men halve greia var at jeg ville slippe enda en pc på rommet Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hvorfor får jeg ikke koblet meg til forsterkeren via HDMI når jeg har koblet til 2 skjermer? Jeg har 2 DVI utganger og en HDMI utgang på skjermkorte. Når jeg kobler til begge skjermene mine via DVI og kobler til forsterkeren via HDMI får jeg ikke lyd. Mens når jeg bruker 1 skjerm, da funker det. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Det er jo også et alternativ, men halve greia var at jeg ville slippe enda en pc på rommet Vell, en PC er det jo uansett, da alle NASer stort sett kjører en eller annen form for Linux. Om årsaken er å redusere viftestøy så kan du enten: A. Se på kraftige kjølere som vil funke passivt med hardwaren din. B. Handle low power hardware også snekkre sammen selv. En annen fordel er jo alle de ekstra tjenestene du kan legge dit, for eksempel kan du lage en lokal DNS server, dette vil du faktisk tjene på ved å redusere tilgangstidene til nettsider. Du slipper at den alltid skal kontakte nettleverandøren og spørre hvor siden ligger og spør heller en lokal maskin (Mye kortere respondstid til en maskin på ditt nettverk.) riktignok vil det ta litt tid da den må "lære" seg hvilke sider du besøker. Kort og greit, mulighetene med en selvbygget maskin er såpass store at det er nesten bare fantasien og lommeboken din som setter grensene. @blashyrkh: Årsaken er soleklar og grei, om du har ett ATi kort så støtter kun klokken på kortet ditt 2 utganger, enten 2x DVI eller 1x DVI og 1x HDMI. Har du display port kan du med aktivt adapter muligens jukse dette til og få delt klokkesignalet mellom en displayport og HDMI. Selv om du bare bruker lydbiten av HDMI kabelen så vil den fortsatt tro at bildet brukes også, dette er det ingen vei utenom. Endret 27. september 2011 av 007CD Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Server pc'en min kjører helt uten vifte(untatt på CPU). Den bråker ikke i det hele tatt. Kjører passivt kjølt skjermkort, mest fordi jeg ikke har onboard skjermkort. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 jeg får sette opp en vanlig server istedet da, får sette den i kjelleren. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Har en kompis med en Asus X53SV som stadig fryser helt plutselig. Kan skje opptil flere ganger iløpet av dagen. Noen tips som kan løse problemet? Temperaturene var fine, men nå får han blåskjerm for sier noe om "disable the BIOS memory, Caching or shadowing" Noen som vet hva dette kan være? Ba han skrive ned stop koden neste gang, har ikke maskinen foran meg. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Kan noen hjelpe meg med og finne et brukbart kontrollerkort med raid til en økonomivennlig linux filserver jeg setter opp her hjemme. Har bare ikke lyst til og drite meg ut så jeg mister noe data. Jeg har hørt at raidkort med chipper fra Silicon Image kan gi en del trøbbel i linux, og at kort fra HightPoint er det bare og styre unna pga dårlig driverstøtte. (Noen her som kan bekrefte dette?) I allefall kravet er at det har 4 porter, har enten PCI-E x1 eller PCI grensesnitt og at det ikke koster over 800 kr. Hastighet er det samme. Takk på forhånd Endret 27. september 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
Teac Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Er Logitech k800 yay eller nay? Er ute etter nytt tastatur. Er drittlei av G11 tastaturet mitt da jeg irriterer meg over G knappene på siden. De er bare i veien. Noen tips? Eller er K300 greiere? Lenke til kommentar
aGal Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Er Logitech k800 yay eller nay? Er ute etter nytt tastatur. Er drittlei av G11 tastaturet mitt da jeg irriterer meg over G knappene på siden. De er bare i veien. Noen tips? Eller er K300 greiere? Jeg kjører K300, anbefales. Godt å skrive på og fin størrelse synes jeg. Det har tålt cola etterfulgt av en runde i dusjen og tørking Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Kan noen hjelpe meg med og finne et brukbart kontrollerkort med raid til en økonomivennlig linux filserver jeg setter opp her hjemme. Har bare ikke lyst til og drite meg ut så jeg mister noe data. Jeg har hørt at raidkort med chipper fra Silicon Image kan gi en del trøbbel i linux, og at kort fra HightPoint er det bare og styre unna pga dårlig driverstøtte. (Noen her som kan bekrefte dette?) I allefall kravet er at det har 4 porter, har enten PCI-E x1 eller PCI grensesnitt og at det ikke koster over 800 kr. Hastighet er det samme. Takk på forhånd Generelt er software raid enklere enn hw-raid i Linux, og overlever tilogmed kontrollerfeil. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Kan noen hjelpe meg med og finne et brukbart kontrollerkort med raid til en økonomivennlig linux filserver jeg setter opp her hjemme. Har bare ikke lyst til og drite meg ut så jeg mister noe data. Jeg har hørt at raidkort med chipper fra Silicon Image kan gi en del trøbbel i linux, og at kort fra HightPoint er det bare og styre unna pga dårlig driverstøtte. (Noen her som kan bekrefte dette?) I allefall kravet er at det har 4 porter, har enten PCI-E x1 eller PCI grensesnitt og at det ikke koster over 800 kr. Hastighet er det samme. Takk på forhånd Generelt er software raid enklere enn hw-raid i Linux, og overlever tilogmed kontrollerfeil. All software raid overlever med kontrollerfeil. Det sier seg jo selv, da arrayet ikkje har noe med kontrolleren å gjøre i software raid Lenke til kommentar
Khani Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Men hva er best egentlig av hardware eller software raid egentlig sånn sett? (Må uansett ha flere satakontakter enn det som er på hk) Nå er heller ikke filserveren overkill heller da: 2 GHz AMD Athlon x2 2GB DDR2 RAM Asus M2N-VM DVI Delta 350W strømforsyning Endret 28. september 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vell hardware RAID kan du ta med deg til alle OS så lenge det finnes driverstøtte. Software RAID, vell det kan du bare glemme å ta med deg over til Windows for eksempel. De som bygger systemer vil helst ha det på hardware RAID når de selger løsningen grunnet stabilitet osv siden jobben deres da henger på stabilitet osv, mens de gjerne bruker software til simpel lagring på ikke fullt så kritiske systemer. Fordelene med en skikkelig kontroller med hardware RAID er ofte hastighet og andre ting som latency som er generelt ganske lavt. Mens billige kontrollere uten RAID derimot... Vell, de er som 6GBPS kontrollerne på X58 hovedkortene, ok å plugge harddisker inn i, men til SSDer og OS bruk er de nesten ubrukelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå