Gå til innhold

Hardwarekaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er saken.

Jeg har en gammel maskin stående. Denne får jeg ikke å funke. Når jeg trykker på start-knappen så starter viftene. Disse går rundt i ca 2 sekunder før maskinen "dør". Da må jeg slå av PSU-en på knappen bak. Så slå den på. Men det samme skjer. Viftene starter og stopper med en gang.

Jeg har prøvd med Thermaltake PurePower 560APD både med og uten 24pins adapter.

Har også prøvd med en gammel Qtec PSU på 350W (Vet Qtec suger). Samme feil der. Brukte 20pin-24pin adapter der.

Men når jeg bruker PSU-en til min andre maskin så fungerer det gull. Apevia 550W Chameleon

Kan nevnes at jeg prøvde Thermaltake PSU på en enda gamlere maskin.(AMD 3000+, MSI K8N Platinum, et små deffekt Nvidia 6800le og uten HD og Minne) Der funka den bra. Men her var det 20pin på HK

Hvor er feilen????

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Her er saken.

Jeg har en gammel maskin stående. Denne får jeg ikke å funke. Når jeg trykker på start-knappen så starter viftene. Disse går rundt i ca 2 sekunder før maskinen "dør". Da må jeg slå av PSU-en på knappen bak. Så slå den på. Men det samme skjer. Viftene starter og stopper med en gang.

Jeg har prøvd med Thermaltake PurePower 560APD både med og uten 24pins adapter.

Har også prøvd med en gammel Qtec PSU på 350W (Vet Qtec suger). Samme feil der. Brukte 20pin-24pin adapter der.

Men når jeg bruker PSU-en til min andre maskin så fungerer det gull. Apevia 550W Chameleon

Kan nevnes at jeg prøvde Thermaltake PSU på en enda gamlere maskin.(AMD 3000+, MSI K8N Platinum, et små deffekt Nvidia 6800le og uten HD og Minne) Der funka den bra. Men her var det 20pin på HK

Hvor er feilen????

Regner med du har prøvd å resette bios?

ta ut strømmen, ta ut batteriet på hovedkortet, vent 30sec sett det inn og slå på strømmen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå jeg skal komme og si at 7 sec er nok? :p

5 minutter er sterkt overdrevet, 4-5sek pleier og være nok på de fleste hovedkort.

Batteriet sin funksjon er tross alt bare og levere strøm til CMOS slik at innstillingene i bios opprettholdes og at den interne klokka er riktig.

Dette er en lant mer tidsbesparende måter og resette CMOS:

koble pcen fra strømkontakta->trykk en gang på startknappen slik at kondensatorene i PSU tømmes helt->ta ut batteriet->vent 4-5 sekunder->sett inn batteriet og koble til strømmen igjen.

Hele prosedyren er gjort på under et minutt (med mindre du har et hk der batteriet er plassert på et veldig dumt sted, som feks under skjermkort)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hele prosedyren er gjort på under et minutt (med mindre du har et hk der batteriet er plassert på et veldig dumt sted, som feks under skjermkort)

Eller under kortets kjøleløsning (les: Gigabyte EP-45 Extreme) :roll:

Mest talentløse plasseringa jeg har sett på år och dag :p

giagbyte har en tendens til og plassere batteriene på de særeste stedene... på mitt P35-DS4 er det plassert slik at det havner under skjermkortet om en har et skjermkort med dobbel kjøleløsning... spesielt morsomt når en kjører crossfire på disse kortene og må ut med begge skjermkortene (kan ikke ta ut det øverste, uten og ta ut det nederste skjermkortet)

Har selv brent meg på den der mange ganger...

Lenke til kommentar

Eller under kortets kjøleløsning (les: Gigabyte EP-45 Extreme) :roll:

Mest talentløse plasseringa jeg har sett på år och dag :p

Ikke klag på Extreme-kortet :ph34r:

Jeg har alltid bare tatt ut batteriet, sluppet en fis og satt det inn igjen.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...