Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

 

Har ikke fikset saernorske bokstaver enda, etter at jeg la inn Arch paa den gode gamle laptopen og reiste vekk fra 30"-ern.

 

Det er forferdelig aa gaa fra q9550/gtx260/8GB minne/ssd/30" skjerm til en 10.6" laptop med treg snurredisk paa hele 1.8", fantastiske 1.2ghz c1d ulv, 1GB minne, og et go7300. cry.gif

Lenke til kommentar

Blir jo litt bedre om et par uker når jeg får satt sammen en halvveis ok c2d-maskin med en 20"-er.

 

Men egentlig er det greit at hovedmaskinen står hjemme - bør jo virkelig fokusere på studiene nå. Har jeg litt flaks så blir det også lastebillappen i høst, og snøbrøyting i juleferien -> ekstra penger som kan brukes på ny hardware.

Lenke til kommentar

Naar gpu ikke naar 100% load indikerer det bare at gpu-en ikke er flaskehalsen. At du faar samme resultat med et annet skjermkort peker ogsaa mot akkurat det...

 

Det er jo ikke rart om du faar fps-problemer om f.eks cpu-en ikke henger med, eller at noe annet urelatert faar til cpu-spikes som stjeler prosessorkraft og/eller minnebaanbredde fra spillet.

 

 

 

Har du tillgang paa et skikkelig multimeter?

 

Har desrverre ikke tilgang på det, nei. Og sist jeg sjekka, altså senest i stad, så yter cpuen bra :hmm:

Invester i et billgi multimeter. Da ser du lett om stroemforsyningen er for liten. Har du lest av 12V-spenningen via f.eks speedfan eller lignende programmer?

 

 

Og hva faar deg til aa tro at du da skal ha 100% gpu-last paa grunn av det? Den maa yte saa bra at skjermkortet blir flaskehalsen foer man opplever det.

 

Det skal til stor opploesning og syke innstillinger foer man bestandig er begrenset av skjermkortet.

 

skjermkortet er jo alltid på 100% load i tunge spill og i kombustor/furmark. Har ihvertfall alltid vært sånn for meg. Er det ikke hvis cpu er for dårlig eller at f.eks psu ikke leverer nok strøm at skjermkortet ikke jobber 100%?

Lenke til kommentar

Når systemet ikke får nok strøm så får man gjerne blåskjerm - alt fra konsekvent hver gang man starter å belaste skjermkortet til en gang iblandt når maskinen er varm.

 

Skjermkortet jobber kun 100% når det får nok å gjøre til å jobbe hele tiden. For å ta et fiktivt eksempel med en treg og simpel maskin:

 

Scenario 1:

Skjermkortet tar unna 200 operasjoner i sekundet.Prossessoren klarer å drive spillet, og klarer å sende 400 operasjoner til et skjermkort per sekund. Det sier seg selv at det blir for mye for skjermkortet, derfor må prossessoren vente på skjermkortet og man får 100% gpu-last, og 50% cpu-last.

 

Scenario 2:

Skjermkortet tar unna 400 operasjoner i sekundet. Prossesoren klarer å sende 200 operasjoner i sekundet. Nå venter Skjermkortet på prossesoren, og dermed får man en cpu-last på 100%, og en gpu-last på 50%.

 

Scenario 3:

Prossessoren og skjermkortet klarer begge å ta unna 300 operasjoner i sekundet. Begge får da en last på 100%, og begge utnyttes maksimalt.

 

Siden vi ikke lever i en perfekt verden med prossessorer og skjermkort med ubegrenset ytelse er det skjelden man opplever scenario 3. Avhengig av maskinvare og innstillinger havner man derfor et sted imellom scenario 1 og 2.

Lenke til kommentar

Når systemet ikke får nok strøm så får man gjerne blåskjerm - alt fra konsekvent hver gang man starter å belaste skjermkortet til en gang iblandt når maskinen er varm.

 

Skjermkortet jobber kun 100% når det får nok å gjøre til å jobbe hele tiden. For å ta et fiktivt eksempel med en treg og simpel maskin:

 

Scenario 1:

Skjermkortet tar unna 200 operasjoner i sekundet.Prossessoren klarer å drive spillet, og klarer å sende 400 operasjoner til et skjermkort per sekund. Det sier seg selv at det blir for mye for skjermkortet, derfor må prossessoren vente på skjermkortet og man får 100% gpu-last, og 50% cpu-last.

 

Scenario 2:

Skjermkortet tar unna 400 operasjoner i sekundet. Prossesoren klarer å sende 200 operasjoner i sekundet. Nå venter Skjermkortet på prossesoren, og dermed får man en cpu-last på 100%, og en gpu-last på 50%.

 

Scenario 3:

Prossessoren og skjermkortet klarer begge å ta unna 300 operasjoner i sekundet. Begge får da en last på 100%, og begge utnyttes maksimalt.

 

Siden vi ikke lever i en perfekt verden med prossessorer og skjermkort med ubegrenset ytelse er det skjelden man opplever scenario 3. Avhengig av maskinvare og innstillinger havner man derfor et sted imellom scenario 1 og 2.

 

okok, men skal få testa med strømforsyninga til broren min i løpet av helga så da finner jeg uansett ut om det er strømforyninga eller noe annet. 620w burde være nok til oppsettet mitt ?

Lenke til kommentar

Har nå fått installert skjermkortet mitt, og sitter å leker meg med instillingene, og bare lurer på om man bryter garantien hvis man overklokker med EVGA sit eget overklokkings verktøy ?

 

 

Edit: kan vel også legge til at 100% vifte hastighet ikke er til å holde ut over tid.

 

holder på å teste 100% på null belastning og har til nå fått kortet ned fra 45 til 35 grader celcius

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...