Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

At man har nok minne til at det meste blir liggende i minnet når det først blir lest fra disk gjør utrolig mye for generell systemresponsivitet.

 

Jeg ligger på 4.7GB commit charge nå - uten å ha nevneverdige tunge programmer åpne. 3.3GB å ta av for et enkelt program, uten at ting begynner å gå grisetregt ved multitasking, evt etter at man er ferdig med et tungt program/spill.

 

Har man mange nok gb i bakhånd så eliminerer man mye harddiskventing. Selv med en ssd så merkes forskjellen på å hente ting fra disk-cache i minne vs å hente ting fra selve ssd-en.

 

Bruker man ikke suspend-to-ram, så nyter man fordelene hver gang man starter et programm for andre gang. Bruker man suspend to ram, evt. har maskinen på 24/7, så merkes det i flertallet av programmstarter.

 

Om man liker å multitaske så merkes det også godt. Jeg kan alt-tabbe meg ut av et spill og maskinen er 100% responsiv. Det kan man ikke om man har for lite minne.

 

Egentlig så har jeg et par hakk for lite minne. 16GB hadde vært noe. Men jeg er begrenset av hva hovedkortet mitt tåler, og hva jeg kan forsvare økonomisk. 8GB for 600,- var en usedvanlig god deal, og det er verdt det selv om man må betale mange ganger så mye for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes mine 4GB blir litt lite, selv om det holder fint for spilling og "massefaning" samtidig. Dere som har masse minne og syntes dere bruker ganske mye må tenke på at Windows7/Vista pre-loader de mest brukte programmene. Heldigvis finnes de fleste store tunge applikasjonene i 64bits versjoner.

 

Når vi først er inne på på RAM, hva er best å kjøpe av pris/klokke-egenskaper i dag? Er det de brikkene Nizzen har bestilt seg? Er det Dominator GT? Eller er det OCZ Platium?

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Tror dere overdriver hvor mye RAM en fane faktisk bruker.

 

Et spill tar som sagt ikke mer enn 3,7GB med mindre det er en 64-bits applikasjon, som er av de sjeldne. Jeg testet også hvor mange faner jeg måtte ha oppe i Chrome før jeg fikk fylt opp minnet mitt på 4GB. For å si det slik så slet CPU og nettverket mer enn det jeg gjorde med minne.

 

Jeg utfordrer dere å fylle opp 8GB med et spill og heavy multitasking! Det eneste gode argumentet jeg har hørt for mye minne er det Jann-ove sier om respons, men respons får du nok av i en SSD også.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Spill flest stopper på 2Gb RAM forbruk, eneste spillet jeg har sett så langt som går så høyt opp er Supreme Commander.

Riktignok vet du når du treffer denne grensen for da krasjer spillet, og dette skjer ved store og lange utdratte kamper.

 

Ellers når det gjelder RAM bruk... Vell, er ingen sak for meg å bruke opp 6Gb med RAM om jeg slår til, FireFox ligger vell oftest rundt ca 1Gb forbruk, smekk på en runde SupCom som spill så spises det opp 2Gb der, og for å toppe det hele av kan man ha en RAMdisk (Denger SSD på ytelse og kan faktisk hjelpe på nettleser ytelse.) om denne ligger på 3Gb så har lite minne eller noen virtualiserte maskiner i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Automatisk psgefile er ikke så lurt da den etterhvert kan bli fragmentert utover disken(e). Har bare en 512MB page på SSD'n, funker fjell ;)

 

Skal lage ett 8m² stort map i CryEngine2 å teste hvor mye minnebruk det blir når jeg stapper den full av ting, kan bli artig :p

Lenke til kommentar

Kan en 5+3m USB-kabel -> powered USB-hub, være grunnen til at en ekstern disk ikke fungerer ordentlig?

 

Når den er i, kan jeg skrive til den i et par minutter før den faller ut pga IO-feil.

Jeg prøvde uten, og da funket den i 10+ minutter.

 

Prøvd å formatere som ext3 og xfs.

Lenke til kommentar

Automatisk psgefile er ikke så lurt da den etterhvert kan bli fragmentert utover disken(e). Har bare en 512MB page på SSD'n, funker fjell ;)

 

Skal lage ett 8m² stort map i CryEngine2 å teste hvor mye minnebruk det blir når jeg stapper den full av ting, kan bli artig :p

 

Vanligvis optimaliserer spillene seg til å dumpe minnet som ikke er i bruk, så praktisk talt så trenger du ikke mye minne der heller. Blir akkurat som pagefiling inni spillet.

Lenke til kommentar

Vanligvis optimaliserer spillene seg til å dumpe minnet som ikke er i bruk

Hva om man bruker det da? Er ikke så vanskelig det, bar last ned noen syke texturpakker å lag et større map :tease:

Utviklerene har begrensninger siden det er mange som sitter på dårlig marskinvare, hadde alle bare hatt 4GB+ :whistle:

 

Sitter nå med 3DsMax, Cryengine2, Firefox og Trackmania, bruker 93% av minnet og TM/Windows dumper minnet hver gang jeg går inn og ut. Det gjør det til en treg opplevelse.... Nå burde jeg hatt 8GB. Selvsagt holder 4GB for causal gamer, men ikke for oss som driver med litt mer enn det.

 

 

Btw. Hvorfor får jeg ikke logga på MSN?

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...