Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at idle tempen på CPUen min øker litt å litt heletiden. Sikkert dårlig kjølepasta. Men jeg har veldig lyst til og teste ut vannkjøling.

Jeg hadde en idle temp på 33 grader når PCen ble satt opp, mens nå ligger den på 45-50. :S

 

Vist jeg skal kjøpe meg et vannkjølingssett, vil jeg ha en 3x120mm radiator, siden jeg har Obsidian 800D, så jeg kan ha den i toppen. :p

 

Får jeg et bra oppsett til 2000kr?

Lenke til kommentar

Jeg ser at idle tempen på CPUen min øker litt å litt heletiden. Sikkert dårlig kjølepasta. Men jeg har veldig lyst til og teste ut vannkjøling.

Jeg hadde en idle temp på 33 grader når PCen ble satt opp, mens nå ligger den på 45-50. :S

 

Vist jeg skal kjøpe meg et vannkjølingssett, vil jeg ha en 3x120mm radiator, siden jeg har Obsidian 800D, så jeg kan ha den i toppen. :p

 

Får jeg et bra oppsett til 2000kr?

Jeg har selv 800D og merker at temperaturene har gått opp. Men det er vell ganske normalt når en tar årstidene i betraktning. Betydelig varmere i rommet mitt hvertfall,

Lenke til kommentar

Haha! Nå er jeg jævlig fornøyd med Windows 7 altså! :p

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøre SATA-kontrolleren i AHCI for å få litt mer fart på systemet (NCQ), selv om jeg visste at dette er risikabelt med tre eksisterende operativsystem på harddisken. Win XP visste jeg ikke ville takle det automatisk, så da tok jeg en del forhåndsreglet og fulgte diverse guider med driverfiler og registeroppføringer før jeg switchet, selv om jeg ikke hadde helt troen. Ubuntu visste jeg ville takle det smertefritt, og droppet å gjøre noe som helst der før jeg switchet. Og til slutt tenkte jeg at et såpass nytt operativsystem som Windows 7 skulle takle maskinvare fra midten av 2008 (P45/ICH10) rimelig greit. Jeg hadde også plukket opp at Windows 7 skulle støtte AHCI uten noe krøll.

 

Etter en kjapp switching i BIOS fungerte to av tre operativsystemer, og gjett hvilke! Windows XP bootet fint, jeg la inn Intel Matrix Storage Manager, og XP krevde et par-tre reboot før den var klart til bruk. Ikke en eneste feilmelding eller problem. Ubuntu fungerte selvfølgelig knirkefritt. Den eneste indikasjonen på at noe hadde skjedd var at diskoperasjoner gikk kjappere.

Men Windows 7, det store og nye fra Microsoft, feiler så til de grader på elementær operativsystem/kjerne/maskinvare-funksjonalitet. Win 7 var ferdig i midten av 2009, men å støtte AHCI-maskinvare fra 2008 ut av boksen klarer den selvfølgelig ikke. Driverene ligger tydeligvis på disken (msahci.sys og/eller iaStorV.sys), men blåskjerm og spontanreboot under boot var selvfølgelig uunngåelig. Bra jobbet!

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om glass-effect, XP-mode, touch-støtte, fancy start-meny, og alskens andre "nyheter" så lenge operativsystemet ikke klarer den jobben det er laget for, nemlig å kommunisere med hardware.

 

Det er forsåvidt ikke noe krise for min del. Maskinen fungerer like fint uansett om Win 7 fungerer eller ikke, og jeg skal nok få fikset det en eller annen dag. Men at sånt kan gå an på det som skal være det ypperste av programvare i dag er for meg uforståelig.

 

God natt! :D

Lenke til kommentar

Tja... Jeg var forøvrig litt overrasket over hvor lite drivere W7 krevde da jeg installerte det, men etter hvert viste det seg at de medfølgende/automatiske driverene hadde flere mangler. Lyddriveren manglet blant annet "Stereo mix", og jeg måtte derfor skaffe driver på egenhånd.

 

Og at WinXP (dog med litt omsorg, men det skulle bare mangle etter 4-5 år) klarer dette scenarioet bedre enn den nye kjempen er rett og slett latterlig. Jeg finner bare ikke ord. Er R&D hos MS en eneste stor lekestue med feminine designere og griske investorer? Kan de ikke åpne øynene og se hva konkurrentene (f.eks Ubuntu) faktisk får til?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...