Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ARGGGGGGHH e rSÅ nærme før jeg sprenger.. FYYYYYYYYFAEN

1366 festebrakettene jeg kjøpte til Dark knighten min passer faen ikke!!! OMGGGGGGGGGGGGGGGGGGg

 

Jawholl, men se litt lysere på det. Kan du modifisere det eller bruke noen skruer og muttere til å få festet den ?

Lenke til kommentar

Nei, går rett og slett ikke. er et psr mm forskjellig størrelse.. Den jeg bestilte var visst ikke ment for DEN xigmatek kjøleren..

 

Netopp bestilt en med riktig passform fra netshop.. 250kr fattigere.

 

EDIT; bright idea... kan bruke stock kjøleren imens

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Er ikke dark-knight-festebraketten slik at man har samme brakett for 775 og 1366, bare at man snur den ettersom hva den skal passe til?

 

Har en Dark Knight liggende her; den skal brukes i en egen hybelmaskin når høsten kommer :p

 

Det er nesten for ille at den helt greie hardware-en ikke blir brukt. E6600, 4GB minne, 7900GT, og en dell 2005wfp er jo fremdeles ganske grei maskinvare.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Joa mener å huske det var noe slikt. Men hjelper lite når det bare gjelder underdelen, da overdelen er 775 og ingenting annet : 3

Nyere versjoner av DK har 775 og 1366..

 

Men bruker stock nå, så fikk roet meg ned litt.. XD Maskinen er oppe og går atm :D Kjører på os'et jeg hadde før jeg byttet, så er litt sirup, skal installere w7 på SSD'en i morgen :D

(Fulgte forresten med en fin SSD > 3,5 ish brakett til å feste den opp med i ssd pakken :D)

 

 

Bilder fra kvelden;

Slenger opp noen bilder av alt sammen in action i morgen.. må bare få ryddet litt ekstra der..

 

 

IMG_2890.jpg

 

IMG_2892.jpg

 

 

SSD'en.. Virket litt... slitt? på baksiden her..

IMG_2893.jpg

 

IMG_2894.jpg

 

IMG_2895.jpg

 

 

IMG_2896.jpg

 

 

Bare flaks at jeg hadde mye utstyr fra før av, for det som fulgte med i pakken var aaaaaaaltfor lite..

IMG_2897.jpg

 

Digga kvaliteten i IO skjolder 0_o

IMG_2898.jpg

 

 

IMG_2899.jpg

Lenke til kommentar

Hahahaha denne fyren på YouTube er tydeligvis en redd liten drittsekk må jeg si...

Må nesten copy og paste dette, jeg mistenkte at det kom en slik en men.

For de som ikke fikk med seg YouTube linken til morro eller denne merksnodige fyren så er den her:

 

Investerte litt tid og skrev opp en informativ sak for å se om han var noe å debattere med.

 

Subject: Friendly fact mistakes on overclocking you might want to know for the future

 

To start this off let me state that I am NOT an OCN over Overclock.net member.

I am however a hw.no or Hardware.no member and I doubt you have encountered us before.

One thing I will have to say before we get down to buisness is that I have spotted other factual errors in the same video and followups that should be amended, but I will see how you tackle this small part first and if you prove to listen and not just hit delete because you got scared of the OCN mentioning I will point those out to as well and provide you with the true information in that regard.

But I do not see the point in writing up a massive sheet with the real facts from experience and tests if it is just going for the bin anyway.

 

Now to start off with the overclocking fact, "It makes your PC overheat" argument.

That one ONLY proves true IF you up the Vcore aka Voltage to the processor.

It will NOT produce more heat by just upping the frequency, my old E8600 was bumped from 3.3GHz to 4GHz on stock voltage, heck I could even undervolt it at that speed and still keep it stable at which point it would run cooler.

So this point depends on how far you want to push it and how good chip you got, since even if I put 10 Intel Core 2 Duo E8600'n on the table, NONE would perform the same, each chip is unique due to the structure of the wafer the CPU is made from.

And a general thumb rule to that is, you want to the CPU as close to the center of the wafer as possible, those are the best performers, and it is those the chip manufacturers select as their high end parts, so basically they ARE overclocked just done from factory.

 

2nd factual mistake I spotted was "It shortens the lifespan of the CPU / Component."

While this is only true in theory and was true back in the Pentium 4 and Athlon XP days as well as older chips, the cause of this was electron migration that happens at high frequencies.

These electron migration would wear down and in the end sever the small lines inside the CPU carrying signals and current and thus produce a dud CPU at the end of the day.

This, no longer holds true, todays methods of fabricating and materials have drastically reduced electron migration so I have yet to see or hear of a chip that has died due to overclocking past the extreme clockers.

By extreme I mean those who runs the chips under liquid nitrogen and liquid helium and where the voltages they pump through those pins on the CPU is so high that the CPU will literally be welded to the motherboard!!!

What I have seen happen to overclocked chips and in some cases to stock runned chips as well are degradation, meaning that to run the specified frequency they had to receive a voltage bump.

The cause for this however is NOT electron migration, but a phenomenon that is yet unexplained but known that it happens only in high leakage parts.

A high leakage processor can be identified by the fact that it will take a high frequency and at the same time output quite a bit heat despite the voltage being low.

Chips of this kind are however rare and overclockers of the benchmark kind who are like drag racers and only needs a chip to survive a benchmark run to get a score seeks out these chips.

They are not good for 24/7 overclockers who seek stability, but there is generally a big difference between a 24/7 clocker and a benchmarking overclocker.

 

Another thing that is wrong is that you can kill a computer with overheating.

This one was also true back in the early Athlon XP era and older, when using a VIA chipset.

Nvidia solved this with the nForce 2 series, you could technically burn the CPU to hell and Tomshardware has a video here on YouTube that shows this if the link is transmitted it is:

On ANY CPU of today, this is impossible, the CPU will sense it is overheating and start throttling back, meaning it will FORCE lower the voltage and frequency to remain stable and get rid of the heat.

Failing to do that however it will as a last resort shut itself down, this is what happens when an overheating CPU crashes.

 

Now the final fact like I have stated above and I will state it again, I have YET to see a CPU die from overclocking as the result of being overclocked.

I have runned computers for years I even have a mobile Athlon XP chip that was overclocked quite well outside its specs still alive today running in my retro PC for Windows 98, running stock since Windows 98 does not cope very well with high frequency processors but it still lives without any problems.

If you can find any proof of ANY CPU that have died after being overclocked for years and not in a heavy benchmark system running an insane amount of voltage or under extreme cooling I will gladly amend that statement.

Please note however, that extreme CPU overclocking can kill a CPU, the reason why the thermal protection does NOT work for them is because they shut it off in the BIOS to give extra headroom to work on and to avoid problems with "Coldbug" where the temp sensor goes out of spec and falsely reports overheat while it is actually too cold.

But the only thing I have seen is degrading and that is confirmed to high leakage parts.

 

Now I hope you found these facts useful, and that it gave you an insight into the world of overclocking and more factual than the short YouTube comments can provide.

 

 

 

Svaret var kort og presist og noe som fikk meg til å dra på smilebåndet og le i allefall.

I didn't even read anything you sent me because I saw it said simple facts on over clocking and guess what I do not care about ocing, nothing in my video even remotely hints to anything about oc set up it only says it will shorten the life span of your computer which in turn is a fact.

 

So you wasted your copy and paste or whatever you did.

 

Så ja :p Tror nesten denne er verdig å legge i en blogg en eller annen plass... Må i allefall lagres på ett eller annet vis...

Lenke til kommentar

Hovedsakelig fordi EVGA x58 SLI LE ikke kom på lager hos noen butikker før neste måned igjen.

Men samme ytelse, mindre pakke.. works for me :]

MEN, sinnsykt mareritt å ha 8pin kontakten nesten midt på kortet -_-

 

Aha. Kortet så bra ut hvertfall! Også kan du jo faktisk feste SSD-er under hovedkortet nå. :p

Lenke til kommentar

007CD: Av alle de tilbakestående tingene han sier, så velger du å henge deg opp i det mest avanserte emnet? Kunne du ikke heller kommentert:

 

Alt for å ikke for eksempel kommentere at VC ikke har noe med grafikk å gjøre, men at det er visual c++. Eller at ingen grafikkort har egen strømforsyning.

Eller at VC kom lenge før 2008, samme med DX.

Eller at han ikke har noen peiling på hva prosessoren hans heter, eller hva navnet betyr.

At grafikkminne ikke har noe med skjermkortytelse å gjøre.

At han ikke har den fjerneste anelse om hvordan en pc fungerer,

At han påstår at cpuen gjør all jobben, men at man samtidig må ha et bra skjermkort.

At han tror at cpuen og skjermkortet gjør de samme tingene - lager strøm.

At han tror at det er bedre med lavere refresh rate, eller at man må ha lavere refresh rate på høyere oppløsning.

At man ikke trenger skygger i spill

At man ikke trenger tåke

At man ikke trenger vsync

At man skal deaktivere "anti-antistalling"

At man ikke kan kjøre DX10 i xp. - "i don't care what anybody says".

At man ikke kan kjøre DX9 i vista - "end of story"

At man må ha physx.

At man må restarte pcen etter å ha installert et spill (noen som har gjort det siden windows 95?)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Joda, men det var det han har hengt seg opp mest i rundt slutten av hele greia...

Hadde han i det hele tatt hengt seg med der så hadde jeg tatt resten også på neste runde...

Om du studerer profilen hans så tar han for seg flere og korrigerer noen av sine feil i noen senere filmer hvor han flamer Overclock.net gutta men OC delen roter han seg helt bort i for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Bare det at han i det heletatt velger å lage en slik video sier meg at han tror det er så mange som er på det samme, latterlige lave nivået som ham (ergo, han tror han er god, og vil brife med det). Jeg vet ikke om en eneste person som ikke vet hvordan man installerer et spill - og jeg kjenner mange som er hjernedøde rundt en PC :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg fikk opp interressen for denne (En jeg vet av lastet opp ett svar til han og jeg så originalen) er at han rett og slett sprer falsk info.

Jeg vil IKKE ha telefoner fra venner og familie hvor de har trodd på hans tilfelle og jeg må komme å rydde opp og hjelpe til.

 

Slike folk burde da heller se på entusiastene som kan det hele og lære fra de, prøver derfor å korrigere han litt men han ser ikke ut til å la være...

Håper da at videoen forsvinner før han får gjort noen "Skade i nabolaget"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...