Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Errrr smålig dilemma her.

Får SSD på døra nå snart, skal ha OS på den og bruke 500gb og 1000gb diskene mine for det meste til lagring og spill.

MEN mange programmer og spill støtter ikke funksjonen å velge hvor du vil installere det.

For å få noe igjen for å ha betalt 2k for en SSD, så lønner det seg jo å ha de fleste programmer på SSD'en, men 80gb er ikke nok for mitt behov.

Jeg vet jeg kan endre i registeret at ting skal installere seg på f.eks D istedenfor C (SSD), men blir litt tungvindt å gjøre dette hver gang jeg skal ha f.eks noe på SSD'en eller andre disken.

 

Er raid et alternativ?

Parre opp SSD'en sammen med 500gb'en ?

Mister jeg ytelse?

Og HVORDAN gjøres det` (hele raid opplegget, aldri prøvd før)?

 

Takk :]

Lenke til kommentar

Nytter ikke å parre opp disse nei. Du kan kjøpe en til SSD og sette dem i RAID. Ser ikke problemet ditt. Hva er det som tar så utrolig mye plass? Gå igjennom lista de og se hva du trenger og hva som ikke brukes. Selv har jeg 19gb igjen på min 80gb etter å ha installert 3 store spill. Da har jeg alt av programmer installert.

Lenke til kommentar

Eneste som hjelper for programmer som er forelsket i C: er rett og slett å ha C: og OSet på den.

Det å RAIDet en harddisk og SSD er ikke noen bra løsning.

Da får du 80Gb av 500Gb harddisken i RAID 0 og SSDen vil da kjøre i samme ytelse som harddisken din...

Og da vil jeg si at du har en svært dyr 500Gb disk :D

Lenke til kommentar

Hmmm... Får nå se.

På min harddisk nå så har jeg brukt opp over halvparten (250gb), og jeg har alle filmer osv på 1tb disken..

Men tror det blir til at jeg installerer alt på SSD'en, og når det begynner å nærme seg fullt, endrer jeg standard "directory"(Glemte pluselig det norske ordet) for hvor programmer og spill installeres til 500gb disken.

Lenke til kommentar

Legg programmer du bruker mye som f.eks nettleser, torrent, office pakken, photoshop, messenger, anti-virus, skype, vlc osv over på SSD + det ene spillet du spiller mest. Da skal det være plenty med plass igjen. Det er ikke noe poeng å slenge over hele mp3 mappa di eller filmer over SSDen. Spill drar heller ikke særlig nytte av SSD. List opp et par programmer som er krangelete og som tar stor plass. Tror de fleste skulle klart seg med en 40gb SSD.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Er klar over SSD gir en viss effekt, men tviler på en merker dette i praksis. Har lest noe sånn som at SSD gir mindre framedrops. Har selv testet mitt system med og uten SSD på et par spill og jeg har ikke merket noe forskjell. Såklart går loadinga kjappere, men ingen forskjell in-game. Men som jeg sa tidligere så skal man fint klare å få plass til favorittspillet på SSDen. Selv har jeg Modern Warfare 2 og Battlefield: BC2 på SSD.

Lenke til kommentar

*alt* av tredjepartsprogrammvare kan flyttes over på andre disker ved behov. junctions er flotte greier!

 

Med denne greia her så får man full shell-integrasjon av slike funksjoner: http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/hardlinkshellext.html

 

Jeg har f.eks steam liggende på ssd-en, med steamapps på en relativt treg 1.5TB-disk - gjennom at steamapps i steam-mappen er en junction. Siden rekursive junctions ikke er noe problem har jeg ordnet det slik at favorittspillene ligger på ssd-en, med junctions tilbake til steamapps-mappen på snurredisken.

Lenke til kommentar

*alt* av tredjepartsprogrammvare kan flyttes over på andre disker ved behov. junctions er flotte greier!

 

Med denne greia her så får man full shell-integrasjon av slike funksjoner: http://schinagl.priv...nkshellext.html

 

Jeg har f.eks steam liggende på ssd-en, med steamapps på en relativt treg 1.5TB-disk - gjennom at steamapps i steam-mappen er en junction. Siden rekursive junctions ikke er noe problem har jeg ordnet det slik at favorittspillene ligger på ssd-en, med junctions tilbake til steamapps-mappen på snurredisken.

 

Jævla tungt stoff på den siden der, finnes det noe lettere brukervennlig program som jeg kan bruke til å lage såkalte junctions?

EDIT; fant "Junction link magic" http://www.rekenwonder.com/linkmagic.htm , er det "godkjent"? : P

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...