Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Prøvde 3D mark Vantage nå nettopp og la merke til at prosessoren kjører på lavere frekvens enn hva den skal. Har en i5 750 som skal kjøre på 2,67GHz, men i CPUZ var det høyeste den gikk under testinga 1998MHz.

 

Scoren ligger på 8332, er det godkjent for et slikt oppsett?

 

GIGABYTE P55-UD4

INTEL CORE I5-750

CORSAIR 8GB DDR3 1333MHz/ CL9/ 1, 5V

HIS Radeon 5770

SAMSUNG F1 1TB

Windows 7 Home Premium 64Bit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xigmatek Dark Knight vet du.. :nei:

 

 

:tease:

 

 

Prøvde 3D mark Vantage nå nettopp og la merke til at prosessoren kjører på lavere frekvens enn hva den skal. Har en i5 750 som skal kjøre på 2,67GHz, men i CPUZ var det høyeste den gikk under testinga 1998MHz.

 

Scoren ligger på 8332, er det godkjent for et slikt oppsett?

 

GIGABYTE P55-UD4

INTEL CORE I5-750

CORSAIR 8GB DDR3 1333MHz/ CL9/ 1, 5V

HIS Radeon 5770

SAMSUNG F1 1TB

Windows 7 Home Premium 64Bit

 

Sikkert speedstep.

Lenke til kommentar

Prøvde 3D mark Vantage nå nettopp og la merke til at prosessoren kjører på lavere frekvens enn hva den skal. Har en i5 750 som skal kjøre på 2,67GHz, men i CPUZ var det høyeste den gikk under testinga 1998MHz.

 

Scoren ligger på 8332, er det godkjent for et slikt oppsett?

 

 

Hva ligger temperaturen på? Thermal protection kan sette kjølepolitikken passiv som igjen vil underklokke CPU for å ikke overstride TJ Max.

Lenke til kommentar

Hva ligger temperaturen på? Thermal protection kan sette kjølepolitikken passiv som igjen vil underklokke CPU for å ikke overstride TJ Max.

 

 

 

Tror jeg fant ut av det. Av en eller annen grunn var Multiplieren i bios veldig lav. Jeg satte den opp på 20 og nå går den som den skal igjen, hender faktisk at den kjører på over 3GHz, men i følge Bios skal den ligge på 2,66. Prøvde 3D Mark Vantage på nytt og CPUen gikk opp fra 9226 til 12769. Grafikkortet fikk faktisk litt lavere score denne gangen, litt over hundre poeng i forskjell, men det kommer vel litt an på "dagsformen"?

 

Under testinga var temperaturen over 50 grader kun noen få ganger. På gamle prosessorer jeg har hatt har den lett vært på både 60 og 70, så jeg regner med at alt er som normalt da.

 

Fikk for øvrig 8777poeng i Vantage nå, er det kurant for mitt system?

 

GIGABYTE P55-UD4

INTEL CORE I5-750

CORSAIR 8GB DDR3 1333MHz/ CL9/ 1, 5V

HIS Radeon 5770

SAMSUNG F1 1TB

Windows 7 Home Premium 64Bit

post-19461-1268395199,8606_thumb.png

Lenke til kommentar

Synes det er litt lite hvis du kjørte gjennom testene med CPU'n på 3 Ghz, eller var det bare i enkelte tester (Evt. hvilke?).

 

At MP'n hopper opp og ned er som Wikipedersen nevnte, Speedstep sin skyld. Den (Speedstep) regulerer ikke FSB'n, den står upåvirket, men Multipleiern.

 

Uansett så er Vantage og 3dMark en syntetisk test, det varierer fra gang til gang :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Synes det er litt lite hvis du kjørte gjennom testene med CPU'n på 3 Ghz, eller var det bare i enkelte tester (Evt. hvilke?).

 

Det var vel kun i de mest CPU krevende testene hvor den kjørte såpass høyt, husker ikke i forbifarten hvilke det var. Tipper at det er skjermkortet som er flaskehalsen i systemet.

 

Men har jo kjørt alle spillene jeg har prøvd smooth til nå på maks, selv med den lave prosessorhastigheten, så jeg tror ikke jeg stresser med noen oppgradering enda. Må si at 5770-kortet har vært en del bedre enn hva jeg trodde det skulle være :)

Lenke til kommentar

Prøvde 3D mark Vantage nå nettopp og la merke til at prosessoren kjører på lavere frekvens enn hva den skal. Har en i5 750 som skal kjøre på 2,67GHz, men i CPUZ var det høyeste den gikk under testinga 1998MHz.

 

Scoren ligger på 8332, er det godkjent for et slikt oppsett?

 

GIGABYTE P55-UD4

INTEL CORE I5-750

CORSAIR 8GB DDR3 1333MHz/ CL9/ 1, 5V

HIS Radeon 5770

SAMSUNG F1 1TB

Windows 7 Home Premium 64Bit

Poengmessig så ligger den ganske normalt. Har noenlunde likt oppsett som deg og jeg tror jeg fikk nærmere 9k forrige gang jeg kjørte test. Ikke legg deg opp i tall. Prøv heller spill og se om du er fornøyd.

 

Sikker på at du sjekka cpu-z og klokken under testen? Veldig vanlig at prosessoren klokker seg ned når du ikke bruker den særlig. Det er for å spare strøm. Den vil ligge på full pupp 2.67 ghz under load, eventuelt 2.88 dersom du har TurboBoost skrudd på.

 

Møllers: Kan du ikke bestille kortet en annen plass da?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Poengmessig så ligger den ganske normalt. Har noenlunde likt oppsett som deg og jeg tror jeg fikk nærmere 9k forrige gang jeg kjørte test. Ikke legg deg opp i tall. Prøv heller spill og se om du er fornøyd.

Jeg er veldig fornøyd med maskinen. Spiller Bad Company 2 i 1900*1200 alt på maks (uten HBAO, har ikke prøvd) uten hakking, eller det hender det hakker om jeg står midt oppi en svær eksplosjon, men det skjer hos folk med bedre skjermkort enn meg. Og det mens jeg har Opera, Firefox, MediaMonkey, Microsoft Visual Studio og flere programmer kjørende i bakgrunnen.

 

 

Sikker på at du sjekka cpu-z og klokken under testen? Veldig vanlig at prosessoren klokker seg ned når du ikke bruker den særlig. Det er for å spare strøm. Den vil ligge på full pupp 2.67 ghz under load, eventuelt 2.88 dersom du har TurboBoost skrudd på.

Ja, jeg fulgte med på hele testen og spesielt CPUZ hele tiden (to skjermer), og på første gjennomkjøring var den aldri over 2GHz. Nå som jeg har satt opp multiplieren i Bios til 20 så kjører den faktisk på over 3,1 GHz selv om den står på 2,66GHz i Bios.

 

Ser at Multiplieren går helt opp på 24 i blandt i CPUZ og.

Lenke til kommentar

For min del er det unyttige greier, jeg klokker jo manuellt.

Eneste det er bra til er ved enkelte hacks at man kan få presset ut litt ekstra multiplier av en CPU, men til noe annet er den unyttig.

Jeg kjører jo en Xeon W3520 som er Xeon brodern til i7 920 på 4.2GHz da.

Lenke til kommentar

Har gjort det før, halvparten av magnetene knuste. De to som ble hele fikk jeg av med en flat skrutrekker. Husk å bruk hansker, knuser magneter blir det mange små og skarpe fliser! Fikk noen i fingeren, ikke godt :nei:

En annen ting som kanskje kan funke er å legge den i et løsemiddel som aceton eller eddiketer (neglelakkfjerner).

Lenke til kommentar

Har gjort det før, halvparten av magnetene knuste. De to som ble hele fikk jeg av med en flat skrutrekker. Husk å bruk hansker, knuser magneter blir det mange små og skarpe fliser! Fikk noen i fingeren, ikke godt :nei:

En annen ting som kanskje kan funke er å legge den i et løsemiddel som aceton eller eddiketer (neglelakkfjerner).

 

Hvor fett hadde det ikke vært med litt magnetbiter inni fingeren! (for så å la det gro igjen!)

Leke litt "Magnetic - Man" :D

Lenke til kommentar

3.jpg

noen tips til hvordan man får fjernet selve magneten fra en slik? har demontert to harddisker og vil gjerne få maks utbytte av magnetene :p

 

Mulig de er loddet/limt?

Om du varmer det opp med varmluftpistol går det kanskje an å få de fra hverandre.

Bruk hansker så du ikke brenner deg, og for all del ikke varm opp ting i nærheten av noe brennbart!

 

Har selv brukt varmluftpistol når jeg skulle ha fra hverandre noe kjølegreier i en laptop som var limt med termisk lim.

Lenke til kommentar

Endelig! Endelig har jeg et skjermkort igjen, om enn midlertidig. :wee: Fikk kjøpe et HD4830 av en kompis for 300,-, så da har jeg et skjermkort jeg kan bruke frem til jeg får råd til noe fetere! :D Endelig kan jeg spille igjen etter at jeg solgte mitt HD4850. Det er noe av det dummeste jeg har gjort tror jeg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...