Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

For min del hadde 4Gb holdt i massevis ved normal bruk, som en ser av bildet under: Kunne sikkert ha kuttet ned noen hundre Mb også ved å avslutte diverse programmer som kjører i bakgrunnen.

 

Eneste grunnnen til at jeg har 8Gb er at jeg fikk det gratis.

post-78434-1267329360,241_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du ser er 6GB brukt til pagefiling, og det de dømt til å gjøre i deres levetid.

 

Nå sier jeg ikke at det er dumt å ha pagefiling, men når du kjøper 6-8 GB med minne så kunne du like god kjøpt en SSD-disk.

 

Har du en server så er det gøy å bruke minne som en RAM-disk, og driver du med Blender så skal jeg love deg at du får syke fluids-oppløsninger med 8 GB minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv om jeg skulle kjøpt det minnet haddet det ikke kostet meg mer enn drøye 400 kroner. DDR2 er generelt sett billig.

 

Men jeg ser likevel poenget ditt, en SSD vil gjøre langt mer for hvor rask maskinen føles, enn det å gå fra 4 til 8Gb gjør.

 

Kunne ha lekt meg med ramdisk på serveren, har 6Gb minne der nå.

Men spørs om jeg gidder det, eneste nyttige jeg kunne ha brukt det til er å legge OS på, og med oppgavene serveren kjører nå så brukes OS-disken hovedsakelig under boot. Og det skjer jo bare 3-4 ganger i året.

 

(Ja, jeg har alt for mye minne i alle mine maskiner, en får det jo slengt etter seg)

Lenke til kommentar

Poenget mitt er ikke at mye minne er dårlig. Jeg mener at til et visst punkt så er ikke minne en god investering lenger.

 

Det har seg slik at elektrobutikkene og noen enkeltpersoner tror og vil at du selv skal tro det at desto mer du propper en maskin med minne, desto bedre blir den. Det er sant til en grad. Når du når over 2-3 GB så har det fint lite å si per idag (og de neste årene fremover).

 

Om du får tak i billig DDR2 minne så er det ikke dumt å kjøpe det, men jeg fraråder på det sterkeste å kjøpe 12 GB med DDR3 og forvente noe forskjell for en vanlig bruker.

 

Jeg er ikke våken, så uansett hvor mange ganger jeg har lest igjennom dette innlegget så er det rotete. Lykke til med lesingen.

Lenke til kommentar

Fikk plutselig helt sort skjerm her i stad og maskinen slo seg av. Kom bare til POST bilde når jeg prøvde å starte maskinen igjen og når windows skulle starte å laste ble alt svart. Men hørte windows-lyden så den lastet nok bare videre. HD4890 i denne maskinen.

 

Testet med et annet skjermkort og da fungerte alt som det skulle. Prøvde HD4890 i en annen maskin og den bootet som den skulle.

 

Hovedkortet er et Gigabyte GA-EX58-UD5 og på POST Error Code kommer blant annet 2B "Invoke video BIOS" og

 

7F

 

"Switch back ti text mode if full screen logo is supported

  • If errors occur, report errors & wait for keys
  • If no errors occur or F1 key is predded to continue:

Clear EPA or customization logo.

 

 

Noen som kan hjelpe meg å tyde disse meldingene?

Lenke til kommentar

Trenger überbillig PSU som kan dra en 2-3Ghz P4 og et Radeon 9800 Pro eller eventuelt senere et low-end HD 3xxx-kort som HD 3650 f.eks. Duger denne eller er jeg nødt til å hive på en hundrelapp for å få noe brukbart?

 

http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Str%C3%B8mforsyning/ATX/Chieftec-Smart-Series-GPS-350FB-101A---SGPS-350FB-101A-BULK-888809.aspx

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så dårlig utvalg i vannkjølte strømforsyninger som ikke koster alt for mye?

 

Trenger maks 4-500W, og tviler på at de passive alternativene faktisk holder.

 

Ser at jeg har nok penger til overs til å prøve meg med vannkjøling. Får også et reelt behov for det når kontoret maskinen min står på nå skal pusses opp og løsningen lang kabel gjennom veggen ikke holder lenger.

 

Edit: 100% passiv vannkjøling kan bli riktig flott. Ser for meg en løsning med pumpen i en solid mdf-boks hengende i vibrasjonsdempende materiale i en annen mdf-boks. 2 lag 16mm MDF + dempemateriale, og man bør kunne klare å eliminere all støy fra pumpen.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Godt mulig, men det er noe som må kontrolleres. Vil anbefale at du passer på temperaturen i pumpekassa. 5w er ikke mye, men pumpa kommer uansett til å skape noe varme, og i en tett boks vil det over tid bli rimelig hett. Vet jo såklart ikke om du planlegger å kjøre 24/7 eller ikke.

 

920 holder nok lenge for min del. Får håpe prisene går ned på den nå da :)

 

Har vi en "dine must-have programmer" - tråd?

Tenker da en tråd hvor man lister opp programmene man ikke klarer seg uten, utover "brukernes favoritter".

Lenke til kommentar

Godt mulig, men det er noe som må kontrolleres. Vil anbefale at du passer på temperaturen i pumpekassa. 5w er ikke mye, men pumpa kommer uansett til å skape noe varme, og i en tett boks vil det over tid bli rimelig hett. Vet jo såklart ikke om du planlegger å kjøre 24/7 eller ikke.

 

920 holder nok lenge for min del. Får håpe prisene går ned på den nå da :)

 

Har vi en "dine must-have programmer" - tråd?

Tenker da en tråd hvor man lister opp programmene man ikke klarer seg uten, utover "brukernes favoritter".

 

 

 

 

Simen1 har en link i signaturen sin mener jeg på :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...