Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For noen dager siden døde ene rambrikken min. Nå sitter jeg igjen med 1gb ram, og synes pc'n er ubrukelig treg. Greit at det er god forskjell på 1 og 2 gb, men pc'n tråkker som faen når jeg lukker/åper og bruker programmer.

Settet ble kjøpt i februar.

 

Mulig at den fungerende brikken er halveis skeis?

 

Edit: Kan også legge til at pc'n gjerne må slåes på 2 ganger før den klarer å starte opp.

Er nødt til å quote meg selv her.

Forstår egentlig veldig lite av det som skjer med pc'n fortiden.

Våknet for en snau time siden, og pc'n ville selvfølgelig ikke skru seg på. Vifter, skjermkort o.l snurret.

Etter en stund med demontering og montering prøvde jeg det utenkelige. Jeg prøvde å bytte ut den "fungerende" ram brikken med den som ga under sist. Jaggu sa jeg smør, pc'n startet opp normalt.

 

Lurer på om det er hovedkortet som spiller meg et puss her. Selv om det ikke piper og de 3 lysene, som skal lyse, lyser. :S

Quoter meg selv igjen for å holde en viss sammenheng.

 

Siden jeg vet at begge rambrikkene har fungert hver for seg, bestemte jeg meg for å få den til å boote med begge brikkene. Skjermbildet kom ikke på første forsøk.

Bestemte meg for å slå av psu'en for en liten periode, og visst f* startet maskinen opp med bildet.

Kan også legge til at problemen startet for alvor etter en bluescreen.

 

Har kjørt memtest av brikkene som 1x og 2x, begge fullførte med 0 feil.

 

Psu'en er knappe et år gammel av type Fortron Source Blue Storm. Hovedkort og Minnet er 6mnd. gammelt

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ganske fornøyd. I Posten i dag fikk jeg en kabel som gjorde 4-pin molex om til 4-pin P4. Koblet så en kabel for 20-24 til hovedkortstrømmen og satt alt opp i serveren. Jeg ødela en 520W-strømforsyning som hadde fulgt meg i mange år når jeg skulle jumpstarte den. Dette førte til at jeg måtte bruke en 300W-strømforsyning som jeg trenger til en folde-PC. Men nå bruker jeg en 220W (selv om det står at det egentlig nare er 110W eller noe sånt). Fikset også et problem som gjorde at maskinen krasjet når jeg kopierte filer, så har jeg 140GB på serveren. Hadde blitt litt lei av plassmangel på 80-gigern, så nå kan jeg avlaste den litt med 60-gigern. Gid, det er godt å få ordnet ting. Har hatt mange problemer med den serveren i det siste! :)

Lenke til kommentar

Et bokstavelig HW spørsmål angående støv og fingerpint på pianolakk.

 

Jeg har pianolakk overalt, fra frontpanel på kassen, og rundt skjermen, og til og med på toppen av tastaturet. Alt ser flott ut så lenge de er finpusset,, men de er både støvmagnet og fingerpint magnet, og krever sitt å holde dem pen. Finnes det noe (krem, spray, el.) som man kan bruke på pianolakk for å få den til å bli "normal"?

Lenke til kommentar
Et bokstavelig HW spørsmål angående støv og fingerpint på pianolakk.

 

Jeg har pianolakk overalt, fra frontpanel på kassen, og rundt skjermen, og til og med på toppen av tastaturet. Alt ser flott ut så lenge de er finpusset,, men de er både støvmagnet og fingerpint magnet, og krever sitt å holde dem pen. Finnes det noe (krem, spray, el.) som man kan bruke på pianolakk for å få den til å bli "normal"?

 

Hvis jeg hadde visst det, så hadde jeg ikkje sagt det til deg iallefall :mrgreen:

Lenke til kommentar
Et bokstavelig HW spørsmål angående støv og fingerpint på pianolakk.

 

Jeg har pianolakk overalt, fra frontpanel på kassen, og rundt skjermen, og til og med på toppen av tastaturet. Alt ser flott ut så lenge de er finpusset,, men de er både støvmagnet og fingerpint magnet, og krever sitt å holde dem pen. Finnes det noe (krem, spray, el.) som man kan bruke på pianolakk for å få den til å bli "normal"?

 

Hvis jeg hadde visst det, så hadde jeg ikkje sagt det til deg iallefall :mrgreen:

Da er jeg er veldig glad. Fordi sorbett fra dine usaklige kommentarer, har du ikke noe annet å by på.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Han mener vel at en sånn krem, om den eksisterte, hadde blitt umåtelig populær, og dermed et meget godt salgstips, altså hadde han fortalt det til andre store selskaper først :p

Å få pianolakk til å slutte å tiltrekke støv og fingeravtrykk hadde jo vært drøm...

 

Men nei, jeg har ikke hørt om noe sånt

Lenke til kommentar
Vista.

@!#"/#%& vil ha xp ffs, vista er crap.

 

Vista er crap fordi du selv vil at Vista skal være crap.

 

For meg er Vista 64 et suverent OS. Har XP sp3 på serveren min, men kunne aldri i verden byttet vekk Vista 64 til XP sp3 på hovedpc`en.

 

Husker selv da jeg hadde windows 98se, og sverga på at jeg aldri skulle hoppe over til Windows xp iallefall :!:

Lenke til kommentar
Vista.

@!#"/#%& vil ha xp ffs, vista er crap.

 

Vista er crap fordi du selv vil at Vista skal være crap.

 

For meg er Vista 64 et suverent OS. Har XP sp3 på serveren min, men kunne aldri i verden byttet vekk Vista 64 til XP sp3 på hovedpc`en.

 

Husker selv da jeg hadde windows 98se, og sverga på at jeg aldri skulle hoppe over til Windows xp iallefall :!:

Tøv. Det er mange grunner til at vista er crap. Det er også like mange grunner til at vista er bra. Det vil jeg ikke gå nærmere innpå, alt etter bruk. Vista er generelt et OK OS. XP SP3 er bra. Ikke mer enn bra, egentlig. Windows Server 2008 er også bra. Jeg vil likestille det til mitt bruk. XP 64 er derimot det aller beste. Jeg får de generelle fordelene til XP, samt fordelene til Server 2003 og delvis 2008. Da snakker jeg hovedsakelig om ytelsen og stabiliteten, og ikke om server-features'ene.

 

Mange liker XP, mange liker Vista. La folk like det de vil. La folk bruke det de vil. Det er en av grunnene til at jeg "hater" selve "Vista-tingen", nettopp at man blir tvunget over til å bruke det. Greit nok at det er et ok OS, men vis folk heller vil bruke XP burde de få lov til det.

 

La oss avslutte med dette, XP er bra, Vista er bra, Linux er bra, Mac er bra, alt er bra, alle er glade. Jeg blir også glad om ingen kommenterer denne posten :p

 

On Topic:

Finnes det 1tb ekstern-disker med to disker i? Ikke noe jeg leter etter, men vis det finnes må jeg styre unna det. Tenker på normale merker og disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...